Nekromanti Kaffe, kaka, bullar

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men vad fan.

Det startades en tråd som handlade om huruvida det är rätt att få belöningar i spelmekaniken (ex vis erfarenhetspoäng) om man bjöd på kaka och kaffe. Det är inte OT för det handlar om rollspelandet. Eftersom i vår spelgrupp har vi fört samma diskussion fast om falle så tyckte jag det var helt rimligt att ta upp det, extra mycket eftersom att vara mätt och belåten påverkar hur man spelar. Då kom modsen in. Helt obegripligt. Därför startade jag en ny tråd där det stod tydligt att jag hatar kaffe, kaka, bulle.

Det är ju rollspelskultur hur man äter och beter sig runt spelbordet. Vi har också pratat om vilka ingredienser som är godast på fallen — sriracha är ju nödvändig. Fallerecept.

INTE BULL- OCH KAKRECEPT.

Lika mycket som det är “kultur” att prata om hur stjärnornas-krig–filmerna inspirerar rollspelskampanjen så är det kultur att prata om hur vi faktiskt beter oss med mat kring spelbordet.

Denna anti-fallism hos modereringskåren är obegriplig.

OM NI ÄR IRONISKA SÅ FÖRKLARA DET

utan att använda grön färg.
Jag förstår inte skämtet om det är ett skämt.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Kaffe recept. snabbt och enkelt. Lämpligt för nybörjare
En skätt vatten. typ en mugg lagom full. värm antingen i micron eller använd en vattenkokare. men ifall vattenkokare används värm vattnet före det hälls upp i muggen.

sedan tillsätts en lagom mängd kaffe pulver. Typ nescafe lyx och rör om med en sked

Om man vill kan man tillsätta lite mjölk. men om det nu är milkshake ni vill ha varför göra kaffe då?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är väl kaffe-recept som är OT och inte fallerecept…?!?!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
2097;n246219 said:
Det är väl kaffe-recept som är OT och inte fallerecept…?!?!
men hallå jag bidrog med det enda recept jag kan. recept är inte min starka sida jag gjorde faktiskt mitt bästa.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
2097;n246211 said:
Men vad fan.

Det startades en tråd som handlade om […]
Var det startade är ointressant.

2097;n246211 said:
Denna anti-fallism hos modereringskåren är obegriplig.

OM NI ÄR IRONISKA SÅ FÖRKLARA DET

utan att använda grön färg.
Jag förstår inte skämtet om det är ett skämt.
Det är inte ett skämt och jag är inte ironisk.

Jag är inte anti-falle heller – jag bryr mig inte om falle (fallapatisk kanske?).

Däremot är jag anti-off topic, både som koncept, forum, och användning av andra forum som off-topic-forum-substitut. Den här tråden luktar väldigt off topic i min näsa.

Trots det finns det gott om utrymme för fallism, till och med i den här tråden. Här är några exempel:
  • Var finns Slumpvisvaldbys bästa falafel?
  • Recensera ett lokalt falafelhak.
  • Hur gör man världens godaste falafel?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Då undrar jag. Är det on-topic att prata om huruvida man ska äta falle vid spelbordet eller inte? När och hur vi äter är lika mycket matkultur som vad och var vi äter, tycker jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
2097;n246250 said:
Då undrar jag. Är det on-topic att prata om huruvida man ska äta falle vid spelbordet eller inte? När och hur vi äter är lika mycket matkultur som vad och var vi äter, tycker jag.
Jag är lite rädd för att säga bu eller bä där. Säger jag "det är okej att prata om det" så kommer väl en annan tråd från någon lustigkurre som handlar huruvida man ska äta pizza vid spelbordet eller inte, och en som frågar huruvida det är okej att äta sushi vid spelbordet, och sen fortsätter det sådär med en tråd per maträtt till någon moderator blir skitless och bannar hela gubbflocken.

Så jag säger nog "tänk efter före en gång till: har havreflarn verkligen med rollspel att göra? Hur kan jag få det här till matkultur så att det verkligen är matkultur och inte bara ventilering om hur mycket jag gillar havreflarn?"
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK. Uppskattar att du förklarar lite mer, Krille. Jag också förstå att med tanke på hur mitt trådsstartsinlägg såg ut, och dom enorma mänger PM som jag skickade modkåren efter att den andra tråden blev modererad, att du vill gripa in här i tid.

Generellt är det vettigt att “Mod circumvention” är otillåtet. Men i det här fallet när jag verkligen inte förstår. För mig var det verkligen som om någon skulle säga i tärningstråden att d8 var OT och vi bara fick prata om d4, d6, d10, d12 och d20. Det var en… wtf…?

En sak som den tråden har handlat om har varit mat— ordentlig bränsle för kroppen; (glykogen förbränning för oss som äter carbs, ketogen förbränning för dom som inte äter carbs) vs fika — för mig bara något jag kommer krascha på. Vilket påverkar hur jag spelleder. Samtidigt som det är mer normbrytande att äta mat vid spelbordet jämfört med att äta fika, vilket också varit uppe i tråden och som har varit intressant för mig att läsa.

För mig är det liksom poängen med tråden. Mat generellt mot fika generellt.

Sushiätande har varit uppe i tråden också och det tyckte jag bara var pepp. Ska äta sushi om… hmm 100 minuter (1710 ska jag äta den). Pizza är ju en Dancon staple.

Jag tycker såhär:

Jag förklarar gärna speldesign-grejer utan att jag speciellt ofta läser intressant design i utbyte. Det får jag hämta på annat håll ex vis från våra skribenter på GAPD. Däremot undrar jag saker om svensk mat- och fikakultur speciellt i samband med rollspelande.
  1. Vad är normerna att folk äter/dricker, och
  2. Vad är det som fungerar bäst att folk äter/dricker
Ex vis jag ställde den konkreta frågan till en som beskrev hur dom äter mat innan om dom hade någon tidsbegränsning. En gång skulle jag spela med Elmrigs story-spel-grupp och jag satt som på nålar medan vi åt på en (för mig rätt dyr) restaurang innan för jag kände hur vår begränsade speltid åts upp.

Liksom allt det här handlar rätt konkret dels om hur vi ska spela vårt rollspel på bästa sätt, dels om vilken kringkultur och gemensamma upplevelser vi bygger upp runt det.

Detta skriver jag inte bara till Krille utan även till alla ev lustigkurrar som vill starta en pizzatråd, en sushitråd etc. Förutom då om det då är “hur gör man godaste pizzan [jag kör ugnen på rengöringsprogrammet — maximala värmen, nio minuter]”, “vad ska man egentligen ha wasabin till [den är bara för sashimi, glöm den när du äter sushi]” osv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Förklaring av moderering:

Den andra tråden, alltså den här:
https://www.rollspel.nu/threads/712...kaparen ville diskutera. Är det tydligt nog?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Inlägg #21 i den tråden bara. Men den tyckte jag var en anknyting till tidigare falleinlägg.

Trådens frågeställning var "Ska saker utanför spelet ge belöningar i spelet" och då är den givna samfrågeställningen: "Finns det andra sätt att säkerställa dom utanförsspelssakerna, om inte mha belöningar i spelet?" m.ao. hur ska sl få sin falle [eller sin skrivna spelkrönika] om hon inte ska muta spelarna med xp? 100% relevant. Och flera alternativ lyftes fram, ex vis mitt förslag att hemma laga lite grönsaker, eller Halo77:s förslag att turas om att köpa falle [eller skriva spelkrönika].
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men never mind. Nu har den tråden fått blivit befriad från falle. Och den här tråden blivit ett falle haven
 
Top