Nekromanti Kört fast med en bomb!

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Hej!

Nu ska jag vara spelledare imorgon för ett pang-pang spel, och jag har kört fast med en liten men viktig detalj... en twist till äventyret.

Här kommer först en karta som spelarna ska få.


Vanlig länk till kartan: http://www.erebaltor.se/other/bombmap.jpg


Tanken är att en rik snubbe har hyrt rollpersonerna för att rädda hans dotter som är kidnappad och dessutom armerad med en bomb.

Jag vill helst att det ska gå på tid, och rollpersonerna måste ta sig från "Entrance", skjuta ner skurkarna på vägen, hitta flickan (som finns någonstans?) och desarmera bomben i tid!

Jag känner dock att det blir ganska enformigt, och jag skulle vilja ha en twist eller något. Och varför smäller skurkarna inte bara av bomben när de märker att de har misslyckats?

Röd dörr = Stark säkerhetsdörr/barrikaderad dörr. Svår att få upp
Hexagongrejjs = Ramp/walkway som ligger ovanför allt

Tacksam för idéer och tankar! :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vattenläcka?

Efter ett tag blir rummen mer vattenfyllda över tid, om inte rollpersonerna drar igång pumparna. Rum med lägre golv drabbas fortare. Vattnet påverkar också maskineriet i vissa rum.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Spelknepe said:
...
Och varför smäller skurkarna inte bara av bomben när de märker att de har misslyckats?
...
Detta kan ju vara en sak spelarna måste fixa innan de går in. Man kan ju tänka sig att de kan störa ut bomben med någon radiosändare, eller hacka sig in något datorsystem. Lösningen behöver ju inte vara given, utan du kan ha det som ett öppet problem inledningsvis.

/j
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
1. Det finns ingen bomb, den är fake eller felbyggd.

2. Den är kopplad till ledarens hjärta. Dör hen, där hon. Som skydd mot krypskyttar.

3. Bomben kan bara utlösas på nära håll.

4. Bomben dödar henne inte utan släpper ut ett virus. De måste fixa motmedlet snabbt.

5. Hon har blivit Patty Hearst, hatar sin pappa och är bara sken gisslan.(Min favorit)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Skurkarna har inre stridigheter som det gäller att navigera. Kanske någon som fegar ur och vill undgå straff/död snor detonatorn och försöker hoppa av till rollpersonerna.

Kanske skurkarnas gäng delats i två varav den ena har gömt en del av detonatorn för att de andra, som vill spränga direkt, inte ska kunna göra det.
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Tänk om dottern inte är en dotter, det är egentligen en person som den rika snubben vill röja ur vägen och hon har låst in sig i ett rum med en bomb för att kunna smälla av den som en sista utväg istället för att bli fångad.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Bomben är en skenmanöver. När RP kommer fram till flickan så kan hon berätta för dem att koden är samma som hennes rika pappa har till sitt bankkonto/kassaskåp.

RP kan nu ringa pappa och få koden eller knäcka den. I vilket fall skurkarna avlyssnat allt och länsar hans bankkonto/bryter sig in och bryter upp hans kassaskåp.
(att desarmingskod = bankkod är en bluff helt enkelt, men skurkarna kan läsa av koden medan RP slår in den eller överlåta åt RP att knäcka den algoritm som skyddar kontot)

Ett Die Hard scenario helt enkelt.

Om RP börjar misstänka detta så kan de försöka hitta en alternativ lösning att desarmera (betydligt svårare) eller helt enkelt efteråt få uppdraget att jaga ikapp Bossen innan han smiter med deras uppdragsgivares pengar..
 
Top