Nekromanti Kört fast i fishtank(V:TM)

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Så jag införskaffade mig Vampire:the masquerade 20th edition för ett halvt år sedan. Detta för att jag verkligen diggar mycket av fluffet och att ja vampyrer i urban gothic-miljö är awsomesauce. Jag började skissa på en kampanj och valde Chicago då det verkade vara en lagom stad att börja med då, samt att det fanns lite äldre böcker om staden som jag kunde ta hjälp av.

Jag slängde igång kampanjen genom att bestämma vad den skulle handla om, skrev en del karaktärer, började läsa på om staden, you name it. Min spelgrupp började köra och det gick ganska bra, att man dessutom kunde spela äventyret Dust to Dust med samma karaktärer hjälpte en del med.

Men här kommer problemet. Efter det äventyret har jag gått på pumpen totalt. Mest troligt tror jag detta beror på att jag nog egentligen är den typen av SL som gärna spelar äventyr som andra skrivit och som jag sedan anpassar mer än att skriva saker från scratch, Eller att hitta på massa äventyr utifrån en fishtank(vilket jag förstår att mycket av vampire går ut på).

Problemet ligger i att jag verkligen skulle vilja spela rollspel i denna värld men jag vet inte riktigt hur så därför frågar jag forumet. Hur bör jag gå vidare? finns det någon möjlighet för mig och mina medspelare(och nej de vill inte heller ta det arbetet som det innebär att skriva fishtanks) att ändå kunna spela i världen, trots att jag verkligen känner att det är så jäkla mycket arbete bakom?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
daflum said:
Problemet ligger i att jag verkligen skulle vilja spela rollspel i denna värld men jag vet inte riktigt hur så därför frågar jag forumet. Hur bör jag gå vidare? finns det någon möjlighet för mig och mina medspelare(och nej de vill inte heller ta det arbetet som det innebär att skriva fishtanks) att ändå kunna spela i världen, trots att jag verkligen känner att det är så jäkla mycket arbete bakom?
Jag vet inte varför det skulle vara mycket arbete att göra en fisktank. Jag skapade metoden (som förresten heter fisktank, inte fishtank) just för att den skulle vara lättviktig och snabb att komma igång med.

Typ:

* Välj en intressant premiss för spelet. Den är väl redan relativt klar i Vampire.

* Välj en intressant miljö.

* Hitta på en drös intressanta personer som är designade för att komma på kollisionskurs på något sätt.

* Bestäm i vilken ände du vill att spelarna ska släppas in (och då menar jag inte det på ett sexuellt sätt).

* Tryck på startknappen.

Sedan är det bara att köra på känsla efterhand.

Edit: Förtydligande: Inget av ovanstående behöver formaliseras eller nedtecknas, utöver kanske några namn på papperslappar. Resten har man i huvudet.

Typ: OK, spelarna konfronterar maffiabossen.

Hmm, hur reagerar folk på det?

Maffiabossen gillar inte det, men hans second in command som vill bli maffiaboss istället för maffiabossen ser sin chans. Så, maffiabossen tänker beordra en hit på spelarna, men de får en varning från tvåan som dessutom ger dem lite användbar info. Dessutom så blir maffiabossens hunsade fru förälskad i en av spelarna, och ser spelarna som en möjlig väg ut.

Spela vidare, se vad som händer, reagera. Svårare är det inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Okej, här är mitt tips. NINJAS SPARKAR IN DÖRREN! DE BÖRJAR SKJUTA OCH SVINGA SVÄRD! VAD GÖR NI?!!

Mycket av tipsen man får rörande vampire är att vara subtil och ta tid på sig och att långsam.... Gäsp...

Fuck that. Hunters! Du vet de där läskiga fanatiska jävlarna som fått krafter av Gud eller något? Förra människan de drack från eller ghoulades bror är en. Han vet vad de är. Tankekrafter fungerar inte på honom. Han bryr sig inte ett skit om maskeraden och han är kopplad till vad som i praktiken är en välltränad terrorcell beväppnade med hagelgevär, brandbomber, hemmagjorde sprängämnen och krafter från gud.




Nej föresten, det där är för mesigt. Vet du vad dagens ord är? Methusalet! Säg det med mig: Methusalet! En vampyrisk halvgud som stiger från sin grav under staden och sprider död och förstörelse. Du vet den där Ventruen i gruppen? Barn,barn,barn etcetera till den här killen. Gangrelen i din här grupp? Methusaleten hatar den killen. Personligen! Han hatar hans korkade ansikte och han kommer fucka-up honom med en rostig yxa om det så är det sista han gör! Varför? Stannar du och frågar?! Monstret är här! Spring!!!




Du är en spelledare så du vet vad jag talar om. Du har alla de här fantastiska monstren och böckerna men du hålelr tillbaks för du vill inte ha en jump the shark händelse. Hemligheten är att du tekniskt sett inte hoppar över hajen om du aldrig landar. Då flyger du.

Så eskalera det! Kasta in lite varular. Eller en demon. Eller, och de kommer aldrig vänta sig det här, den här killen:




Du vet att du vill! :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Stjäl från klassikerna:

King Lear: Prinsen är påväg in i torpor. Men istället för att utnämna en ersättare har han valt att dela upp domänen mellan sina 3 childers...

7 samurai: En mindre Anarch styrd stad i närheten av Chicago är under anfall från Sabbaten. De är desperata och behöver legoknäcktar som kan skydda staden från horden av omänskliga vampyrer som anfaller den. Erbjud spelarna precis vad de vill för att göra det. Om de klarar det vägra betala.

Romeo and Juliet: Behöver jag ens beskriva hur du kan göra den här :gremlaugh:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Min erfarenhet av just Vampire är att det är lätt rättt att slänga ihop intriger, eftersom "Han vill döda dig" är all förklaring som behövs för en konflikt, just eftersom det fins många vampyrer som är riktiga skitstövlar med inget förutom andras blod framför ögonen. I ett annat spel, säg Coriolis universumet, eller din generiska High-Fantasy miljö eller High-science fiction, behövs det en lång komplicerad förklaring till hur någon av dina förfäder förådde en kartell med rymdfarande chokladmakare som upptäckt en sten som visade sig vara en bomb byggd av en urgammal civilisation som är tillräckligt stark för att få hela universum att implodera...

I princip, ta God45's tips seriöst. En Assamit kommer in i rummet, beter sig vänligt (för att vara Assamit, och för att vara vampyr) till att börja med, men vid första bästa tillfälle höjer han vapen mot någon av rollpersonerna, av den enkla anledningen att "han vill att du ska dö".

EDIT: Och en Fishtank behöver inte vara speciellt stor eller komplicerad. I Fiasco räcker det ofta med spelarna kring bordet, och i en mindre kampanj behövs inte mer än kanske fyra eller fem karaktärer och en massa soldater och kanon-mat. I vampire kan ett intressant äventyr mycket väl börja med bara säg karaktärerna, och lika många NPC'er mer egna agendan, troligen så simpla som att de alla vill ha makt över varandra. Allt eftersom kommer dessa NPC'er och deras grundintrig kanske bli lite väl tunt för att bygga äventyr runt, då kan du börja slänga in fler karaktärer. Man möter nya människor hela tiden, och inte ens alla vampyrer i en medelstor stad kan känna varandra allihopa, så säg att det var någon som bodde på söder och inte var och jagade i samma områden som RP eller nåt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag gör såhär:

0. Håll allting skitenkelt.

1. Jag skaffar en stor hög med coola porträtt bilder. För i en fisktank är NPC det viktiga och det hjälper skitmycker att ha en stor hög coola bilder att skapa NPCs från.

Att presentera två äldre med de här bilderna och inte bara beskrvning ger en spelet en massa gratis liv:
http://benoitpaille.deviantart.com/art/A-stranger-montreal-subway-153467135 och http://chonastock.deviantart.com/art/Pirate-45-171130902

Samla en stor bunt foton i en mapp och skriv sen ut i ålånbokstorlek (9 bilder per sida)

2. Skapa en maktsturktur. Gör 3-5 roller i staden som reprsenterar de fraktioner med mest makt inom den sekt rollpersonerna tillhör. Gör 1-3 roller utanför sekten som också har makt. Ge dom en bild och ett namn och en klan typ.

3. Ge varje mäktig roll en snäppet mindre sidekick som rollpersonerna kan ha att göra med på snäppet mer jämnlik basis.

4. Mellan de olika mäktiga personerna skapa en situation som kommer gå åt helvete, men där det inte går att säga hur det kommer sluta. Se till att det kommer gå åt helvete på ett sätt som blandar in rollpersonerna.

5. Skapa triangeldramor mellan en NPC och två rollpersoner. Inte romatiska sådana nödvändigtvis.

Coola Harpyan vill rekrytera rollperson A, men tror att rollperson B har dödat en av Coola Harpyans favoritmänniskor.

Sheriffens andreman tycker rollperson B är hederlöst patrask som borde gå en tidig död till mötes, men har förälskat sig i rollperson C.

Håll de här skitenkla. Enkla uppriktiga och genomskinliga saker. I spel kommer det ändå bli skitkomplicerat.

6. Skapa triangeldramor mellan NPC.

Håll de här skitenkla. Enkla uppriktiga och genomskinliga saker. I spel kommer det ändå bli skitkomplicerat.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Alla spelare vill ha något. Ge dem det de vill ha och sätt sedan det de vunnit på spel.

I vampire strävar alla efter att skaffa sig en domän, makt, ghouls, ställning, inflytande, pengar, generation, blod. Allt bygger på hungern efter mer. Låt dem få saker och låt dem sedan hamna i problem med andra som också vill ha saker. Turf-wars, herd-wars, money-wars.

Låt dem alliera sig med folk som de behöver för att vinna mer saker, deals med nackdelar och fördelar är alltid härligt att ställas inför som spelare - gärna moraliska val också; slakta dina vänner/allierade men vinn makt och nya allierade t.ex.

Helt enkelt, sätt saker på spel. I vampire bygger fraktionerna sig själva, men fega inte, utveckla egna faktioner, saker som strider mot vamp-trenden. Kanske en uber-malkav som är en joker i leken. Men låt spelarna känna sig viktiga, som att de kan påverka - låt dem påverka. :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag hade exakt samma erfarenhet när jag spellede Vampire och Werewolf för många år sedan. Om jag hade kunnat gå tillbaka i tiden och tipsa mig själv så hade jag verkligen gjort som (alla i tråden säger men framför allt) Recca och God säger.

Ös på. Kasta in fiender, akuta situationer (det är därför introäventyret funkar- akut här och nu situation).
Samtidigt som du låter RP få det som de vill ha, gör dem viktiga- så att de bli ansvariga och involverade.
Ebjud dem höga poster, makt och allianser- och jaga dem med eldkastare...

Lycka till!!!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Men låt dem gå runt i fisktanken lite först, beskriv faktionerna lite och så hoppas du att spelarna tar tag i grejer själva. Spelare i vampire måste själva komma på anledningar till att de vill göra grejer, det är ju det spelet handlar om. Som spelledare upplever jag det som att man blir mycket mer passiv i Vampire, passiv och reaktiv. Det krävs mer av spelledaren, tålamod, förberedelser, förståelse för spelarna. Man måste ge dem tid i varje scen, men inte för mycket tid heller. Och är man van vid rälsade äventyr måste man lära sig att överlämnandet av story och scener till spelarna inte är nåt fel, det är så det ska vara. :gremsmile:
 
Top