Köra Göteborg-Bodö

Makaron

Veteran
Pga. en någorlunda akut familjeangelägenhet, så kommer jag nästa vecka behöva köra från Göteborg till Bodö (i Norge). Googlar jag snabbaste rutten, så får jag lite olika förslag, antingen E45, E20, eller till och med E4. Någon som har koll på vilken av dessa rutter som är bäst att köra, så här års? Målet är i första hand att det ska gå snabbt, i andra hand att det ska gå snabbt, och i tredje hand att det inte ska vara allt för långt (även om det är typ 150 mil oavsett, så långt är det)

(Och ja, planen är att hitta hotell på vägen för att övernatta, inte att försöka köra i ett sträck...)

Jag hade nog kört E20/E18/E4 och sedan följt E4 ganska långt upp (Umeå?), snarare än att åka i inlandet redan från Sundsvall. Skulle tro att E4 ger en smidigare resa, särkilt om man vill köra snabbt. Jag misstänker att det fortfarande är en del vägarbeten mellan Götene och Laxå så där kommer det inte gå så fort.

Med tanke på att det är en resa på 300 mil och ett par övernattningar så är nog flyg/hyrbil ett rimligt alternativ - både ekonomiskt men framförallt tidsmässigt!

Kör försiktigt!
//EvilSpook

Jag hade nog kört E20/E18/E4 och sedan följt E4 ganska långt upp (Umeå?), snarare än att åka i inlandet redan från Sundsvall. Skulle tro att E4 ger en smidigare resa, särkilt om man vill köra snabbt. Jag misstänker att det fortfarande är en del vägarbeten mellan Götene och Laxå så där kommer det inte gå så fort.
Tack för tipset. Ska ha det i åtanke.
Kör försiktigt!
Stort tack.

Är själv på väg söderut söderut igen efter en dryg vecka i Gällivare och Niakkaloukta. Körde upp från Göteborgstrakten, och valde inlandsvägen hela vägen (dvs 45:an). Fördelen är väldig gles trafik, så ingen risk för köer etc. Tar samma väg tillbaka. Övernattade i Östersund.

Tat’t lugnt!

Är själv på väg söderut söderut igen efter en dryg vecka i Gällivare och Niakkaloukta. Körde upp från Göteborgstrakten, och valde inlandsvägen hela vägen (dvs 45:an). Fördelen är väldig gles trafik, så ingen risk för köer etc. Tar samma väg tillbaka. Övernattade i Östersund.

Tat’t lugnt!
Har annars hört att där ska vara fullt med turister och trafik så här års... tydligen inte garanterat, då.

Stort tack

Back