HT Köpt HT

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Hej
Köpt HT för jag tänkte vara SL åt mina barn och tycker strukturen är väldigt tydlig och bra för att introducera till nya rollspel.
Min undran är om det finns en officiellkarta över världen (delar av världen) eller om det finns inofficiella man kan ta del av som en grund att starta i.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hej! HT har, som jag förstått det, som princip att det inte finns en i stort detaljerad värd. Man får glimtar av den genom de olika äventyren och man kan väl säga att magi-modulen ger en del också, om inte annat metafysiskt. Om du gillar reglerna, men vill ha en detaljerad värld med både djup och tradition kan nästa steg vara att kolla in Kopparhavets Hjältar. Nästan samma regler, men det spelet är i stället byggt runt världen Athos och Kopparhavet.

Denna värld, Athos alltså, är baserad på gamla Drakar och Demoners värld Ereb Altor. Nya Drakar och Demoner, som är på gång i tryck nästa år har precis som HT ingen utarbetad sammanhängande värd - och det är ett medvetet val. Jag gillar själv både HT och KH (där min spelgrupp spelat en längre kampanj med stor behållning). HT var länge min standard-rekommendation när bra nybörjarvänliga rollspel har efterfrågats (det är en ganska vanligt förekommande fråga på alla möjliga håll, faktiskt). Men när väl DoD finns i tryck kommer nog det att bli mitt goto-svar i stället. Detta är trots att jag egentligen verkligen gillar HT, mest beroende på att jag tror DoD kommer att ha mer aktiv support med nya moduler och en större community.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
HT var länge min standard-rekommendation när bra nybörjarvänliga rollspel har efterfrågats (det är en ganska vanligt förekommande fråga på alla möjliga håll, faktiskt). Men när väl DoD finns i tryck kommer nog det att bli mitt goto-svar i stället. Detta är trots att jag egentligen verkligen gillar HT, mest beroende på att jag tror DoD kommer att ha mer aktiv support med nya moduler och en större community.
Jag har ju själv ganska lång erfarenhet av rollspel, men HT känns väldigt bra start för mina barn. Är ju själv uppväxt med DoD och dess expansioner som expert och Gigant. Är själv en som bidragit till kickstarten. Men vi får se om det kommer leverera.
Det jag gillar med HT är det inledande kapitlen i den reviderade utgåvan som verkligen förklarar rollspel för en ny rollspelare och även ger en övnings start, sjukt pedagogiskt.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Hej! HT har, som jag förstått det, som princip att det inte finns en i stort detaljerad värd. Man får glimtar av den genom de olika äventyren och man kan väl säga att magi-modulen ger en del också, om inte annat metafysiskt. Om du gillar reglerna, men vill ha en detaljerad värld med både djup och tradition kan nästa steg vara att kolla in Kopparhavets Hjältar. Nästan samma regler, men det spelet är i stället byggt runt världen Athos och Kopparhavet.

Denna värld, Athos alltså, är baserad på gamla Drakar och Demoners värld Ereb Altor. Nya Drakar och Demoner, som är på gång i tryck nästa år har precis som HT ingen utarbetad sammanhängande värd - och det är ett medvetet val. Jag gillar själv både HT och KH (där min spelgrupp spelat en längre kampanj med stor behållning). HT var länge min standard-rekommendation när bra nybörjarvänliga rollspel har efterfrågats (det är en ganska vanligt förekommande fråga på alla möjliga håll, faktiskt). Men när väl DoD finns i tryck kommer nog det att bli mitt goto-svar i stället. Detta är trots att jag egentligen verkligen gillar HT, mest beroende på att jag tror DoD kommer att ha mer aktiv support med nya moduler och en större community.
Är Kopparhavet lite "vuxnare" letar också efter ett svenskt rollspel för mina vänner som är äldre.
 
Top