Nekromanti Köpråd Tack!

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Hej på er allesammans, jag hade tänkt att investera i ett nytt rollspel och skulle uppskatta lite tips. iaf, efter lång övervägan så har jag kommit fram till två huvudsakliga kandidater som inte är några mindre än följande :

NeoTech 2
Trinity

Skulle upskatta om någon/några med erfarenhet från dessa spel kunde lite kort tala om vad som är bra resp. mindre bra med dem. Det låter inte så komplicerat va? =)


Tack på förhand
Fredrik (Min första post! Woho)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
N2 = NeoTech2 är bra snabba realistiska regler suveränt sätt att göra rollpersonen och otroligt mycket matrial nerpackad i boken..
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<B>Trinity:</B> Billigt (endast 149kr på Tradition). Tufft sci-fi spel där man kan spela i olika subgenrer inom science-fiction; cyberpunk, hard sf, space opera osv. Gillar man inte storytellersystemet (som även används i Vampire, Werewolf mfl) så kanske man inte är så förtjust i reglerna. En nackdel är kanske att det finns för mycket beskrivet i grundboken(!), man vet inte riktigt var man skall börja spela (jorden(europa,usa,japan osv), månen, någon av kolonierna osv). Jag rekommenderar att man, utöver grundboken, även köper någon tilläggsbok - till exempel Luna Rising (som beskriver månen).

<B>Neotech 2:</B> Köp!

 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Problemet med Neotech2 är utgivningen. Det finns få tillbehör...
Jag gillar inte Trinity heller direkt men Kika även på spel som BattleTech och Fading Suns. Sedan finns Traveller prylar till Gurps. Dessa är inte svåra att konvetera till andra spel om du vill ha extra material.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Om reglerna är så där fruktansvärt snabba vet jag inte men de är i alla fall realistiska. Om man söker efter ett spel med snabbhet och action kan fortfarande gamla Cyberpunk hålla ut. Det mesta i materialväg går att köpa billigt i "överblivet"lådan i affären eller begagnat och det finns gott om böcker.
Jag gillar själv NeoTech för att det är svenskt och snabbt får nya spelare att hänga med i världen. Tyvärr avskyr jag sättet att skapa rollpersonen. Balansen mellan spelarna rubbas alltid ordentligt (om jag inte fuskar till det) och en spelare som hade en idé om vad han ville spela när han började slå fram rollpersonen kommer antagligen att ångra sig flera gånger under tiden.
Kul som grej men inte om spelaren var inställd på något annat...
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag tycker Trinity är överlägset NT2. Trinitys regelsystem är betydligt mer strömlinjeformat (Storytellersystemet från Vampire etc med de stora buggarna borttagna), Trinitys värld är mer originell, och, som tidigare sagts, lämpar sig Trinity faktiskt för en hel drös _olika_ SF-genrer (space opera, cyberpunkt, anime-action etc). Dessutom stöds Trinity av fler supplement. Köp grundboken, Player's Guide, och nå'n av källböckerna (de är ju så praktiska att de behandlar _både_ ett geografiskt område och en psi-orden).

mvh
Örnie
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag gillar inte Trinity heller direkt men Kika även på spel som BattleTech och Fading Suns. Sedan finns Traveller prylar till Gurps. Dessa är inte svåra att konvetera till andra spel om du vill ha extra material.<p><hr></blockquote><p>GURPS Traveller är nog inget jag ska rekomendera till någon med dåligt om pengar. Har man GURPS basic reglerna sedan för kan det nog vara, men annars kan det blir en del böcker. I själva GURPS Traveller boken står det att man bör ha GURPS basic, GURPS space, GURPS compendium 1.

Fördelen med GURPS Traveller är nog att Loren K. Wiseman är line editor. Han är en av GDWs (de som släpte Traveller från början) författare. Dessutom vän med Marc W. Miller, som är den författaren till första versionen av Traveller.

/Honken - Litet av en Traveller fantast.
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Om du kan hitta så köp orginalcyberpunkspelet, cyberpunk från R. Talsorian games, fångar bäst känslan, speciellt från Gibsons böcker.

/Pär
 

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Hej igen!
Får väl börja lite lätt med att tacka för alla fina svar, men nu har det ju bara blivit ännu svårare att välja! /images/icons/crazy.gif

Men okej, det var några här som nämnde Cyberpunk??? Enligt mina otroligt begränsade kunskaper så är det väldigt likt Shadowrun, eller har jag helt fel nu?

Kanske skulle ha nämnt att jag redan har Shadowrun (2:nd edition), Star Wars (gamla west end games version), Mutant 2 och nya Mutant (svarta boxen).

Det skulle passa mig bäst med ett spel som skiljer sig lite från dessa jag redan har alltså.
Det ska vara särkilt avlägset från Star Wars, Star Trek och liknande saker, är inte ute efter något "warpa runt till olika galaxer och fajtas med super duper laser vapen-rollspel", ni får ursäkta ordvalet. /images/icons/tongue.gif

Att det tar rätt lång tid att skapa en rollperson gör mig inte så mycket, det får gärna ta sin tid... huvudsaken är att spelet flyter på bra när man påbörjat äventyret.

Och som jag sa innan så gäller valet huvudsakligen Neotech2/Trinity, självklart uppskattar jag andra tips oxå! men det är ju inte tips i allmänhet jag är ute efter (faktiskt)

Nu känns det som om jag babblat på tillräckligt för den här gången.
Säkert ingen som vill hjälpa mig längre ändå! /images/icons/wink.gif


Fredrik
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och som jag sa innan så gäller valet huvudsakligen Neotech2/Trinity, självklart uppskattar jag andra tips oxå! men det är ju inte tips i allmänhet jag är ute efter (faktiskt)<p><hr></blockquote><p>Jag tänkte jag skulle dra mitt strå till stacken. Nu har jag ingen aning om hur trinity fungerar, men jag kan säga vad jag tycker om Neotech.

Enligt min mening är Neotech ett bra inköp om du gillar lite mer detaljerade regler. En del säger att N2 har en dåligt spelvärld, men jag vet inte om man kan säga att det är en naktdel, som sl får man kanske lägga ner lite mer tid på den, men då får man den i alla fall som man vill.

Fördelen med sättet att göra karaktär är att man som spelare får en rätt bra och detaljerad bakgrund utan att måsta skriva en längre utläggning. Naktdelen är förståss att det kan vara lite problem om man från början har en bild på hur man vill att den ska vara.

Stridsystemet är ju en viktig del i spelsystemet och att det är detaljerat tycker inte jag är en naktdel. Men, detaljrikedomen gör att det tar längre tid att genomföra än dess motpol. Man kan tillsammans med spelarna arbeta för att förkorta den tid striderna tar.

/Honken!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Nix. Du har rätt. Men det är ett bra spel.

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nix. Du har rätt. Men det är ett bra spel.<p><hr></blockquote><p>Det lilla jag har sett av det så tycker jag det är helt okey. Men jag har inte inhandlat GURPS basic än. Däremot har jag laddat ner GURPS Lite, och mitt första intryck är att det är helt okej! Däremot så är väl Lite versionen lite väl "light", men ger en bra bild av hur mekaniken fungerar.

Jag har alltid däremot gillat Traveller, och att GURPS givit ut en version av Traveller är helt okey. GURPS är väl lite mer detaljerat vad gäller rollpersonen och färdighets system. Däremot har Traveller och dess "av-arter" bra mekanik vad gäller det mesta. Kanske lite enkel i vissa fall, men väl fungerande.

/Honken - Vars favorit är MegaTraveller.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Köpråd FS är bra

Fading Suns är bra att ha *ler*
Intresangt värd lätta och snabba regler roligt system och unikt sätt att slå skada på *ler* klart spelbart vi i vårt gäng sitter ljust nu i en jätte lik kampanj FS som har pågått sen jag återvände från skåne resan nu i sommar.. *ler* LÅNG kampanj med andra ord..
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Jo, faktum är att jag faktiskt föredrar gamla Mega Traveller. Aldrig varit något GURPS fan.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tips

Nu kommer en del att protestera men jag säger ändå att Mutant Chronicles är ett bra köp, världen är (enligt mig om inte annat) väldigt rolig att spela i, och ganska varierad...

Så det så!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Alternity

TSR gav ut ett spel som heter Alternity. Det är ett ganska ok system, med några helt briljanta supplement. Man köper Player's Handbook och Gamemaster's Guide, och sen väljer man vilken typ av SF man vill spela.

Supplementen stödjer traditionell flyga i rymden SF, X-files SF, Efter katastrofen SF, StarCraft, Dimensions-hoppar SF, och vad helst man själv kan tänkas hitta på.

Spelet är visserligen nerlagt, men det finns en massa supplement och äventyr till det, och eftersom det var alldeles nyss de la ner det finns det massor av material kvar i butikerna.

Läs mer och testa snabbspelarreglerna på följande länk:

http://www.wizards.com/alternity/ Själv tycker jag att Alternity: Dark Matter, alltså SkräckSFXfiles-supplementet är helt himla briljant. Och coolt. Och kul. Helt i Cthulhu-klass.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Cyberpunk 2020

Detta är också ett helt himla bra spel. Visserligen är det cybertech och netrunners, precis som i Shadowrun, men stämningen och miljöerna är helt olika. Fast det är ju cyberpunk-miljö i båda spelen förstås. Finns massor med supplement och äventyr, och de börjar reas ut i en massa affärer också.

Om du redan spelar Shadowrun, tror jag inte att Cyberpunk är nån idé, eftersom det ändå är i stort sett samma genre.

Fast Cyberpunk definierade ju helt själv en ny rollspelsgenre och satte standarden som alla sedan var tvungna att leva upp till eller överträffa för att kunna kalla sig värdiga utmanare.

Om valet skulle stå mellan NeoTech och Cyberpunk 2020 skulle jag utan tvekan rekommendera Cyberpunk.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Sitter med CP2020 (versionen från 1990 vem vet, kanske har kommit en ny sedan dess), och jag kan bara inte med att spela det, så fort jag öppnar det så dödas lusten att spela av de fula bilderna. I övrigt ser det väl rätt ok ut dock.
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Det kom en ny version runt 96 men nya bilder.

Jag tycker definitivt du skall läsa spelet även om teknologin börja kännas lite gammaldags nu, så fångar det känlsan från de tidiga cyberpunkböckerna mycket väl och är i mitt tycke det överlägset bästa cyberpunkspelet. Stämmingen är wow! Skulle vilja påstå att alla cyverpunkrollspel som kommit efter mer eller mindre snott ifrån cyberpunk.

/Pär
 
Top