Nekromanti Köpes: Warzonefärg - Gunmetal

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
För länge, länge sedan, när jag började spela rollspel, så utkom figurspelet Warzone, kopplat till Mutant Chronicles-linjen. Warzone var inte särdeles bra - en obalanserad dålig kopia av Warhammer 40k med dåligt gjutna figurer.

Ur linjen kom dock något bra - färgerna. Jag anser fortfarande att Warzonefärgerna, framförallt metallerna, är bland de bästa jag öht stött på.

Jag har en favoritfärg, nämligen Gunmetal. Efter att ha testat olika motsvarigheter inom andra linjer, Ringmail och liknande, så står jag fast: Gunmetal är helt enkelt bäst. Goptt om pigment, och en mycket speciell glans jag kommit att gilla väldigt mycket. Färgen har blivit en stapel i mitt målande.

Fast, den börjar ta slut. Warzonefärger såldes i sexpack (wtf!?) och har snabbt blivit rätt sällsynta i butiker och liknande. Jag har sjukt lite gunmetal kvar, numera använder jag den fruktansvärt sparsamt och bara för lätt drybrushing.


Så - om det är någon som själv har eller vet någon som har en burk Gunmetal, från Heartbreakers Warzonelinje av färger, liggandes hemma - snälla, hjälp! Det behöver inte ens vara en full burk. Jag blir glad om burken har mer än 25% kvar, och inte torkat ihop fullständigt. Jag är beredd att lägga uppåt en hundring på en full burk.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Har du testat färger som inte är specifikt gjorda för figurspel, tex sådana som modellbyggare använder. De flesta modeller har bitar i gunmetal-finish, så de har dem i sitt sortiment. Jag vet inte om de är lika bra, men det kan vara värt ett test.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
en obalanserad dålig kopia av Warhammer 40k med dåligt gjutna figurer.

:O HÄDARE!

..that aside så kan jag rekommendera Privateer Press' linje överlag, metallfärgerna i synnerhet. Jag har känt på dem en gång och de var helt överlägsna GW's metallics som i sig är överlägsna Vallejos.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Har du testat färger som inte är specifikt gjorda för figurspel, tex sådana som modellbyggare använder. De flesta modeller har bitar i gunmetal-finish, så de har dem i sitt sortiment. Jag vet inte om de är lika bra, men det kan vara värt ett test.
Finns det såna som är vattenbaserade? Jag blandar ogärna...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
:O HÄDARE!
Visste väl att den delen av inlägget skulle locka fram lite Warzone-afficionados...

Har faktiskt inte kollat PP's prylar - går de att köpa i lösvikt eller är det paket som gäller?

Det jag testat är Nitro (hög kvalitet överlag, men ringmailen ger jag inte mycket för) och GW's. 90% av mina färger är Nitro, vilket kanske säger en del om vad jag tycker om GW's prylar... Vallejos har jag hört bra om, men å andra sidan också mycket dåligt.

Då det dessutom är Warmachine jag målar med mina färger, så känns PP som en välkänd källa... Ska kollas upp. Men jag kommer att fortsätta söka min Gunmetal =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Finns det såna som är vattenbaserade?
Ingen aning, det är över 20 år sedan jag pysslade med sånt. Skulle dock gissa det, för att de inte ska vara sniffbara eller kräva sniffbara tillbehör.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag håller iofs med, spelet var pinsamt lustigt balanserat. Vi körde mest med de starkare fraktionerna dock (Capitol, Bauhaus och Cybertronic) som hade fått FoW-böcker (fanmaterial i det senare fallet dock, men bra fanmaterial).

Vallejos vanliga färger är överlägsna GW's vanliga, men jag vet inte hur de förhåller sig mot Nitro. Jag tror att PP's färger går att köpa styckvis, men jag är hopplöst ur loopen på figurspelsfronten så jag har inte så mycket att komma med.
 
Top