Nekromanti Köpes: Shadowrun

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

Jag skulle vilja köpa Shadowrun tredje utgåvan, om det nu är någon som vill sälja... :)

/ Sir Forgal
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Kollat hobbyspel.com? [nt]

...

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Annan fråga...

Hejsan!
Tänkte bara höra om man kan spela med tillbehörs böckerna till 2:a utgåvan till reglerna i 3:e utgåvan??

Vilka böcker är det som fungerar bra till bägge utgåvorna i sådant fall??

Finns det en speciell sl-skärm till 3:e utgåvan, eller fungerar den gamla skärmen??


/ Sir Forgal
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Annan fråga...

Det borde inte vara några större problem att använda tillbehörsböckerna från andra utgåvan. Det är vissa skillnader, men de är inte stora, och absolut inte kritiska för förståendet av böckerna.
Det finns en skärm till tredje utgåvan. Den stora skillnaden mot tidigare skärmar är att tidigare "skill web" tagits bort och ersatts av "skills and linked attributes", men klarar man sig utan den funkar nog andra utgåvans skärm rätt bra också. (Men tredje utgåvans skärm har ju ett rätt koolt magikertroll på framsidan ...)

/Daniel
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Annan fråga...

Ok..

Är det inte så stora förändringar mellan 2:a och 3:e utgåvan alls??

Vad är det för skillnader?? Vilka böcker är det man borde ha för att kunna spela ordentligt, och vilka borde man skaffa för att lära sig spela/spelleda??

/ Sir Forgal
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hmm....

Hmm...

Det verkar inte finnas någon som vill sälja Shadowrun begagnat... Jag har kollat runt på alla möjliga hemsidor men har inte påträffat någon som vill sälja.

Är det för att dom som har spelet tycker att det är så bra och spelar det mycket, eller är det för att det inte finns någon som har köpt böckerna... ???

/ Sir Forgal
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Annan fråga...

De här frågorna har besvarats ett antal gånger på detta forum förut ...
Det finns skillnader, en del stora men de flesta inte så stora. Skillnaderna är dock inte av det slag att man inte kan använda gamla böcker, bakgrundsböcker såväl som äventyr. I vissa fall kan det kanske krävas en del anpassningar och trixande, men inget som inte en initiativrik och klipsk SL klarar av.
Skillnaderna, som jag upplever det, handlar mest om hur man kommer fram till värden och liknande. Värdena i sig håller samma skala och proportioner som utgåva två, det är mest mekaniken bakom som förändrats. Det och karaktärsskapandet ...
Om du inte har andra utgåvan redan ser jag ingen anledning till att du ska försöka skaffa den (tycker du att tredje är knepig att få tag på borde andra vara ännu värre). Skaffa tredje istället. Shadowrun har alltid blivit bättre med varje ny version av reglerna (de som spelat första versionen håller säkert med mig /images/icons/smile.gif).

/ Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Hmm....

Det är ett bra spel ...
Men om du nu inte prompt ska ha det begagnat borde det ju finnas många butiker som säljer det fortfarande, trots att produktionen kanske inte ligger på topp numera, eftersom Fasa lagt av och de som tagit över SR verkar ägna sig mer åt märkliga figurspel istället för SR. Så himla gammalt är det väl inte?

Till exempel Narren i Katrineholm säljer det (för 375 kronor). www.narren.nu / Daniel
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Hmm....

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hmm...

Det verkar inte finnas någon som vill sälja Shadowrun begagnat... Jag har kollat runt på alla möjliga hemsidor men har inte påträffat någon som vill sälja.

Är det för att dom som har spelet tycker att det är så bra och spelar det mycket, eller är det för att det inte finns någon som har köpt böckerna... ???<p><hr></blockquote><p>Jag har alla versioner av Shadowrun sedan version 1. Jag spelar det inte så mycket just nu, men hoppas att få göra det i framtiden! Så jag vill inte sälja!

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 
Top