Köpa vs. Spela rollspel

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Hmm. 50%. Men då för att jag kanske kört ett konventspass med det spelet, helt oberoende om jag har köpt det eller inte.

Jag drar en paralell till lajvhobbyn som har en annan syn på böcker. Det ges ut lajvantologi och senario böcker där syftet är att hjälpa folk spela och sätta upp specifila lajv, men den typen av böcker är en minoritet.

Det mesta böcker som ges ut om lajv har som syfte att dokumentera, diskutera, förmedla kunskap och inspirera.

Det är den aynen jag har på rollspelsböcker med. De är lika mycket för dokumentera, diskutera, förmedla kunskap och inspirera som för att spelas.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,140
Sett bara till fysiska böcker och bara till regelböcker, har jag nog spelat mer än hälften, kanske rent av 2/3. Men det är otroligt många äventyr och kampanjer som jag bara läst, aldrig spelat. Av det digitala materialet har jag läst under 5% och spelat ännu mindre.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Av det jag har fysiskt så har jag spelat (åtminstone 1 gång) 24* eller 30** av 82.

* Om man räknar olika upplagor av samma spel som ett spel.
** Om man räknar dem som separata spel.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Efter tonåren började jag irritera mig på att jag hade saker jag inte använde. Det kunde vara ostindiskt porslinuppsättning, gamla läroböcker jag aldrig tittade i eller rollspel jag bara hade och köpte mer av utan att läsa. Så jag lade till en princip att jag aldrig kommer köpa ett rollspel om jag med 90% säkerhet vet att jag kommer att spela det.

Detta är med sanning modifikation, för jag både stödköper och jag köper i utbildnings- eller referenssyfte. Dock håller jag mig borta från både att köpa bundles och jag är extremt hård när det kommer till pdf-köp. Hade typ 2 Gb rollspel ett tag. Rensade ut allt.

Så om vi ska ta allt det i beräkning så har jag säkert spelat 5% av alla rollspel jag skaffat. Om jag reser mig och går med min ostindiska kopp fylld med kaffe till bokhyllan, så av 15 spel jag har där har jag däremot spelat/använt 50% av dem. Jag har läst alla förutom en.
Men du har ju sagt att ingen har spelat D&D, så ditt svar borde ju vara 0%. :gremtongue:
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
40% Skulle jag gissa. Köper dels för att inspereras och att jag gillar att läsa rollspel. Viljan är även att spela mer än vad som blir av. Det gäller kanske extra nu under pandemin då jag köpt rollspel men spelat väldigt lite.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Av de tryckta spelen som står i hyllan: 50%. Räknar jag med allt från Äventyrsspel i källaren stiger det till 60%.

Orkar inte göra en digital räkning men jag har köpt några knyten av spel där jag mest varit ute efter ett och fått ett gäng på köpet, så där sjunker andelen rejält.

Å andra sidan vet jag inte om det är ett rättvist sätt att räkna. Jag har spelat många spel jag inte äger och har köpt och spelat kampanjer till spel där jag struntat i själva spelet. De faller liksom bort ur beräkningen. Numera ser jag mitt köpande som en inventering, ett sätt att hitta fler bra saker att spela.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,892
Location
Nordnordost
@Bifur har sin kompletta samling av Äventyrsspels utgivning i nyskick i det brand- och stöldsäkra valvet som ligger diskret placerat under jord.
Framför allt skall de inte spelas. De skall förvaras i säkerhet i klimatkontrollerade utrymmen, vördas på avstånd.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,552
Framför allt skall de inte spelas. De skall förvaras i säkerhet i klimatkontrollerade utrymmen, vördas på avstånd.
Ja, valvet - som @Bifur slarvigt kallar för källaren - har naturligtvis perfekt avvägd temperatur, luftfuktighet och ljusstyrka för att bevara alla de ännu inplastade rariteterna i bästa möjliga skick där de står i sina fläckfria glasmontrar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Blir svårt att se utifrån vad man historiskt ägt, men på den nuvarande fysiska hyllan har jag 85 produkter där jag har läst igenom 74 Läser just nu ytterligare två parallellt (Noir och Gryningens beskyddare) och övriga är sådant som jag inte riktigt har något sug efter just nu (Chock: Åter från graven, Eldsjäl, Likstorm, Jorges Bestiarium, Monster Kodex till Symbaroum, Ensamma Vargen rollspelet, Tramenze - Intrigernas Flod, Äventyrspaket 4 till Symbaroum). Av de 74 jag läst så är det 20 som är använda helt eller delvis under spel.

Det digitala arkivet är desto mer oöverskådligt med flera tusen produkter och där har jag säkert inte ens läst 1% om man ser till allt material jag köpt och fått.
 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Spelat ca 10% av de jag äger. En del är inköpta som referens/inspiration. En del är köpta för att de snygga. De flesta är köpta med förhoppning om att få spela om rätt spelgrupp dyker upp. Ett hinder är att jag har svårt att lära mig regelsystem (tröttnar) även om jag gillar spelet.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
90% kanske, om man räknar spel, har dock en genom åren köpt rätt många äventyr som jag inte spelat, jag gillar att läsa för inspiration. Men spel brukar jag försöka spela.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Först tänkte jag säga "typ 90% eftersom jag bara köper spel om jag tänker använda dem" men sen insåg jag att jag inte spelat Äventyr (för jag är en slö och dålig förälder), Viking (har aldrig lockat mer än fantasyspel), DoD6R (spelade massa DoD6E, men slutade typ i samma veva som jag köpte det här) och nåt mindre stödköp från LinCon 2003 eller nåt som inte rörts (enda gången jag stödköpt?).

Så jag har väl bara spelat 67% eller nåt då.
 
Top