Köpa vs. Spela rollspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Hej!

Hamnade i en diskussion om hur mycket av de rollspel som köps som faktiskt blir spelade. Tänkte därför köra en snabb och inte så vetenskaplig koll för att bilda mig en uppfattning hur det ser ut bland rollspelare.

Hur många procent av de rollspel du har köpt/fått har du faktiskt spelat?
(Detta inkluderar de du ev. sålt vidare)

Jag måste erkänna att ca 50% av de rollspel jag har i bokhyllan har jag aldrig spelat. Jag har dock läst 100% av dem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har nog spelat iaf 80-85% av allt jag äger och det jag inte spelat är för att jag inte kommit dit hän ännu men det planeras att spelas någon gång i framtiden. Jag köper oftast inte rollspel som jag inte tänkt spela då jag ser det som en dålig investering , det har dock skett nån gång att jag köpt rollspel som jag igentligen inte är så intresserad av för att det är en svensk tillverkare och jag vill stödja den svenska rollspelsmarknaden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Om jag inte räknar välgörenhets-bundlen från CybCon2 så är det nog i runda slängar 300%. Alla spel jag köpt har jag spelat, men de flesta spel jag spelar har jag antingen skrivit själv eller fått gratis. Eller, då räknar jag de senaste 10-15 åren, i alla fall. Jag köper ganska sällan spel, och om jag väl köper ett så är det för att jag är väldigt sugen på att spela det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag har spelat ca 60-70% av de spel som jag äger
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jag har som regel att bara behålla spel jag kan tänka mig spela och har en direkt pepp att spela. Säljer allt som bara landar i nostalgi och ha för att ha. Sådant upplever jag rent negativt för min pepp.

Men spelat kanske 30% om jag ska vara lite snäll mot mig själv. Ambitionen dock att allt ska spelas någon gång. Men innan dess ger det mesta massa inspiration till kommande spelande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
När det gäller inspiration känner jag att jag får ut det mesta av att läsa om ett spel. Jag får inte ut så mycket mer av att läsa själva spelet. Och jag har dessutom så mycket egna idéer att jag liksom inte riktigt ser behovet av inspiration.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Genom åren har jag köpt en hel del rollspel. Fick även ett par lådor med rollspel av en kompis som skulle flytta. Ganska mycket har jag bara slöläst/bläddrat i och sedan sålt vidare. Ofta har det dock handlat om flera böcker till samma spel så antalet spel är väsentligt lägre än antalet böcker. Väldigt grovt uppskattat skulle jag säga att jag spelat omkring hälften alla rollspel jag äger i fysisk form i nuläget. Om jag tar med alla spel jag någonsin ägt sjunker siffran drastiskt, säg till mindre än en fjärdedel. Siffrorna för seriös läsning ser knappast bättre ut. Jag har till exempel många böcker till Mutant År Noll som jag bara läst sporadiskt i.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ofta har det dock handlat om flera böcker till samma spel så antalet spel är väsentligt lägre än antalet böcker.
Det här är relevant. Personligen är jag inget fan av "splatbooks" egentligen. Det finns några som kunnat ge lite idéer eller fylla ut luckor i ett system, men nästan helt uteslutande tycker jag spel är som bäst med bara en grundbok. Ju mer som ges ut, ju mer riskerar ett spel att fastna i fällor av olika slag. Finansiellt förstår jag 100% varför det ges ut tilläggsböcker. Men helt ärligt undrar jag ofta vad de faktiskt tillför. :)

Har inte hindrat mig från att samla "allt" till vissa produktlinjer ändå, för att jag gillar dem av en eller annan anledning.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
84 fysiska spel som jag inte skrivit själv i samlingen just nu. Av dem har jag spelat 23.

Sedan ...
Jag har hundratals spel i olika välgörenhetsbundlar, aldrig ens nedladdade.
Jag har påtagligt med spel i PDF som jag har spelat, men inte syns i min hylla. Och ännu fler som jag köpt med någon vag plan om att spela någon dag, eller kolla in.
Jag gjorde en jätterensning av samlingen för några år sedan när jag ville köpa kamera. Jag sålde flera meter spel, antagligen var mängden ospelade spel något högre där.

Att köpa och läsa/bläddra/titta på bilderna i tycker jag är helt rimligt.

Men tusan, av de där ospelade spelen i samlingen är det oroväckande många som jag inte ens bläddrat i. De kom, ställdes i hyllan och har sedan stått där. Vissa med viss press att faktiskt kolla in lite närmare. Jag har Oktoberlandet, Aliens, GURPS Autoduel och en del andra (förmodat) riktigt häftiga saker. Mitt KULF är fortfarande kvar i krympplasten, och det köptes INTE som en investering likt ett fint vin.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag skulle gissa på att 60-70% av de fysiska spelen jag äger har jag spelat, antingen nu eller innan jag köpte dem.
Jag har som mål att ha spelat alla spel jag äger minst en gång, men vissa spel har jag bara köpt och insett att det inte har nåt spelbart värde.

Men, man kanske skulle ta som ett projekt att spela igenom alla ospelade spel?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Hur många procent av de rollspel du har köpt/fått har du faktiskt spelat?
Efter tonåren började jag irritera mig på att jag hade saker jag inte använde. Det kunde vara ostindiskt porslinuppsättning, gamla läroböcker jag aldrig tittade i eller rollspel jag bara hade och köpte mer av utan att läsa. Så jag lade till en princip att jag aldrig kommer köpa ett rollspel om jag med 90% säkerhet vet att jag kommer att spela det.

Detta är med sanning modifikation, för jag både stödköper och jag köper i utbildnings- eller referenssyfte. Dock håller jag mig borta från både att köpa bundles och jag är extremt hård när det kommer till pdf-köp. Hade typ 2 Gb rollspel ett tag. Rensade ut allt.

Så om vi ska ta allt det i beräkning så har jag säkert spelat 5% av alla rollspel jag skaffat. Om jag reser mig och går med min ostindiska kopp fylld med kaffe till bokhyllan, så av 15 spel jag har där har jag däremot spelat/använt 50% av dem. Jag har läst alla förutom en.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu för tiden brukar jag i och för sig köpa spel endast som pdf ifall jag mest vill ha dem för att skumma en gång och kanske slå upp något i. Om jag ska köpa ett spel fysiskt måste det vara något jag vill (eller tror att jag vill) spela, eller använda mycket, eller något som är väldigt fint. (Eller att det är billigt, eller att jag vill stödja någon, eller att jag är lite svag för tillfället, eller ... ) Så jag fyller inte på just den där hyllan så mycket för tillfället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror att jag spelat… I dunno, runda slängar 0-1% av spelen jag köpt. Då räknar jag fysiska och digitala, såklart.

Jag menar, jag har ju egentligen knappt spelat några köpe-rollspel. Om jag räknar även mina egna och små oneshots på koncent tror jag fortfarande inte jag testat fler än kanske 20–25 spel eller så, max. Jag har fler än så i mina fysiska hyllor, och MÅNGA fler i mina digitala. Jag köper inte spel för att spela dem, utan för att läsa och inspireras.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Efter att ha räknat lite på en hylla och sedan höftat, gissat och extrapolerat kom jag fram till att jag har spelat ca 30-40 % av de rollspel jag äger. Många spela har jag köpt bara för att jag varit nyfiken på någon del av dem, inte för att jag räknat med att faktiskt spela dem.
 
Top