Köpa ritplatta

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dock tar det lite tid att öva upp öga-hand koordinationen.
Jag undrar om inte det är ett större problem för de som redan har stor ritvana. Vilket jag inte har. För mig hade steget till en ritplatta med skärm varit minst lika stort :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag undrar om inte det är ett större problem för de som redan har stor ritvana. Vilket jag inte har. För mig hade steget till en ritplatta med skärm varit minst lika stort :)
Det är säkert svårare att lära om för den som tecknat mycket. Men jag hävdar ändå att det är mycket mer intuitivt att teckna på en skärm-platta (med minimal lagg) än på en ritplatta med kopplad datorskärm för alla som någonsin använt papper och penna. :)

Dottern som var fem år gammal när jag skaffade plattan, tog den till sig helt naturligt, vilket iof kanske inte är så konstigt med dagens ipad-generation som vuxit upp med pekplattor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det är säkert svårare att lära om för den som tecknat mycket. Men jag hävdar ändå att det är mycket mer intuitivt att teckna på en skärm-platta (med minimal lagg) än på en ritplatta med kopplad datorskärm för alla som någonsin använt papper och penna. :)
Inte alla. Jag vet att jag absolut är i extrem minoritet här, men för mig har det generellt funkat bättre att skilja på det jag ser och det jag ritar. Givet, jag är dålig på att rita och sådär, men jag tycker att det är oerhört befriande att slippa se min egen hand mitt i det jag försöker rita. Om idealet är att försöka förvandla något från en tanke till en bild, så är för mig varje steg som innebär att något mellanled plockas bort av godo. Med handen borta kan jag se hela bilden hela tiden medan jag ritar.

Så nä. Inte för alla som någonsin använt papper och penna. Men säkert för nästan alla.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Köper någon en Apple Pencil: se till att hålla den laddad. Skulle här om dagen rita en karta till Traveller och skulle därför sparka igång min som legat i en låda i ett år eller två, ingen bra idé och det är stor risk att batteriet tar skada och sen vägrar laddas öht. Min är helt död nu. Finns en drös rapporter om det på nätet och verkar tyvärr inte finns något sätt att åtgärda det på. Verkar gälla båda modellerna av den.

Men förutom denna vansinniga konstruktion så fantastisk sak!
Gäller inte det typ alla prylar med batteri?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Gäller inte det typ alla prylar med batteri?
Det gör det såklart, men det blir lite speciellt med en sak som inte kan stängas av alls och ständigt ligger i ett läge där det drar batterier och samtidigt är en sådan sak som jag tror många använder i lite perioder och ibland inte alls. Inte så många andra saker jag har i mitt hem som jag ytterst sällan använder, som alltid är i ett standbyläge som dränerar dem på batterier tills dess att batteriet är totalförstört och som jag inte heller kan byta batteriet på. :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Efter att ha testat plattan som hastigast tror jag säker att den kommer att fungera ypperligt till vad jag behöver den till. Återkommer eventuellt med utförligare rapport senare. Och det lär dröja ett tag tills jag börjar jobba med penslar som Måns föreslår. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Inte alla. Jag vet att jag absolut är i extrem minoritet här, men för mig har det generellt funkat bättre att skilja på det jag ser och det jag ritar. Givet, jag är dålig på att rita och sådär, men jag tycker att det är oerhört befriande att slippa se min egen hand mitt i det jag försöker rita. Om idealet är att försöka förvandla något från en tanke till en bild, så är för mig varje steg som innebär att något mellanled plockas bort av godo. Med handen borta kan jag se hela bilden hela tiden medan jag ritar.

Så nä. Inte för alla som någonsin använt papper och penna. Men säkert för nästan alla.
Nä, okej låt oss säga 99% då. Men min poäng är att det är mycket lättare att ta till sig och börja med en skärm-platta, den är helt enkelt mer intuitiv för hur (nästan) alla lärt sig teckna. Sen är det många som föredrar ritplattor utan skärm av olika anledningar, tex de du räknar upp. Många gamla rävar har dessutom lärt sig teckna digitalt på vanliga ritplattor eftersom skärmplattor helt enkelt inte var ett alternativ tills för ett dussin år sedan eller så och vant sig vid det.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
I denna retrovurm och hyllandet av ens barndom ner till saker som pappersformat, varför är det ingen som gnäller att intuos inte finns i g5-format? Skådar vi en ny era fritt från gamla konventioner eller har jag bara missat att någon redan kommenterat om det?
 

Dysterkvist

Veteran
Joined
21 Jul 2020
Messages
9
Location
Laholm
Jag har haft en Intous 3 wide i typ 10+ år, funkar fortfarande fint och har inte heller något behov av att ha en större eller en där man kan rita "på skärmen". :)
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Köper någon en Apple Pencil: se till att hålla den laddad. Skulle här om dagen rita en karta till Traveller och skulle därför sparka igång min som legat i en låda i ett år eller två, ingen bra idé och det är stor risk att batteriet tar skada och sen vägrar laddas öht. Min är helt död nu. Finns en drös rapporter om det på nätet och verkar tyvärr inte finns något sätt att åtgärda det på. Verkar gälla båda modellerna av den.

Men förutom denna vansinniga konstruktion så fantastisk sak!
Jag hade samma problem med min Apple Pencil efter cirka två år, men kontaktade supporten och fick en ny trots att det bara var ett års garanti. Så det kan vara värt att prova.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jag har använt en Wacom Intous Pro Large istället för mus i flera år.

Ursprungligen som ergonomiskt hjälpmedel, men det är såååå mycket enklare att frilägga bilder eller placera ankarpunkter med precision än med en vanlig mus.

Och så länge markören visar exakt var pennspetsen är så funkar det utmärkt att även rita på den. Massor av tryckkänslighet och fancy grejer man kan ställa in som påverkas av pennans lutning. Och sen gillar jag att man kan vända på pennan för att sudda.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu har jag installerat drivrutiner och tittat på inställningar, och testat plattan tillräckligt mycket för att känna att jag redan kan göra lite saker bättre än jag kunde med mus. Tack för råden, alla! Nästa steg blir att visa upp något jag är klar med (och att börja rita digitalt från scratch är ett mycket, mycket senare mål).
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag rekommenderar en Wacom med inbyggd skärm, särskilt om du redan är van ritare. Oerhört skönt att slippa "lära om" med en platta utan skärm. Tyvärr har jag aldrig haft råd med en riktig touchscreen, det är ju apdyrt.
 
Top