Köpa ritplatta

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag tänkte köpa mig en ritplatta. Har aldrig ägt någon och har ingen koll alls. Jag kommer inte att använda den särskilt ofta och ställer sannolikt rätt låga krav. Vad bör jag tänka på?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I första hand är det för att underlätta färgläggning och bearbetning av saker jag ritat och scannat in, ska kanske klarläggas.

Det jag undrar är typ vilken prisklass, vilken storlek och så som är vettigt att sikta på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har en Wacom Intuous i A3-storlek. Jag har haft den sedan universitetstiden, så snart 20 år. Det är fanimej kvalitet. Jag använder den inte jätteofta, men jag använder den fortfarande och har gjort det regelbundet sedan jag köpte den (och på den tiden använde jag den jättemycket).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Om du vill hålla nere priset är en mindre modell (typ A5) utan skärm billigast. Då finns det bra ritplattor för under tusenlappen. Wacoms enklare plattor kommer man långt med. Annars finns det ett märke som heter XP Pen som numera konkurrerar hårt med Wacom. De har också modeller runt tusenlappen som får bra recensioner.

Men om du har nytta av en iPad även till andra saker - så att den högre kostnaden går att motivera - så är det inte ovanligt att illustratörer uppskattar dem mer än Wacoms proffsplattor. Att titta där man ritar känns ofta naturligare än att titta på en vanlig skärm samtidigt som man ritar ”i blindo” nere på bordet. Men det blir ganska dyrt när man måste köpa till en penna också. Kanske går det att hitta begagnat på MResell.

Och som Genesis påpekade så tar det ett tag att vänja sig, oavsett modell. Men inom en vecka flyter det oftast på ganska bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag köpte en liten wacom. Den lille för ca 1000kr. Är väl typ som ett A5. Mest för att testa. Jag trodde att den kanske skulle vara för liten men funkar hur bra som helst. Använder den väldigt mycket i perioder.

Jag har gjort massor av spelkartor och handouts och ser inte riktigt vad större rityta skulle ge mig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har använt wacoms billiga A5-plattor och tycker de är bra. Nu har jag en sån större intuos pro och är såklart mycket nöjd med den. iPad-lösningen är bra också, men eftersom jag använder plattan till 3D-program är Wacom en bättre lösning för mig.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Köper någon en Apple Pencil: se till att hålla den laddad. Skulle här om dagen rita en karta till Traveller och skulle därför sparka igång min som legat i en låda i ett år eller två, ingen bra idé och det är stor risk att batteriet tar skada och sen vägrar laddas öht. Min är helt död nu. Finns en drös rapporter om det på nätet och verkar tyvärr inte finns något sätt att åtgärda det på. Verkar gälla båda modellerna av den.

Men förutom denna vansinniga konstruktion så fantastisk sak!
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Som andra sagt: köp en wacom, model beroende på budget. Alla jag testat har varit bra, även de små och billiga.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det kanske är något jag kan testa framöver. Nu ska jag i första hand använda den när jag färglägger handritade bilder i Photoshop.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det kanske är något jag kan testa framöver. Nu ska jag i första hand använda den när jag färglägger handritade bilder i Photoshop.
Ett tips är att testa massor av olika penslar, om du inte redan har gjort det. Det finns ju tusentals så det är en utmaning att hitta dina favoriter och de som du kan bygga din teknik på (eller vice versa).

Det här är 99% penslar ex.
karta.png
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
En enklare Wacom-platta är ett bra alternativ, speciellt om man redan är bekväm i Photoshop eller liknande program för datorn. Dock tar det lite tid att öva upp öga-hand koordinationen. Wacoms Cintiq-plattor har inbyggd skärm och är mycket lättare att vänja sig vid men priset är rejält mycket högre.

jag köpte en iPad Pro med en Apple pencil för några år sedan och är väldigt nöjd med det köpet. Smidigheten i att kunna ta fram sin ritplatta var- och närsomhelst, är en stor bonus för mig. Appen Procreate är nästan ett måste, ett extremt prisvärt teckningsprogram, kostar några hundra och kan göra väldigt mycket av vad det väldigt mycket dyrarare photoshop kan, dess filformat är dessutom helt kompatibelt med Photoshops.
 
Top