Nekromanti Köpa land/adlig titel?

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Säg teoretiskt att du är en rollperson med mycket pengar ,du kanske inte har någon titel eller vidare status ,men pengarna (silvret) har du.
Kan man då på något vänster köpa sig till adel egentligen i mundanas värld?
Eller är det så att man bygger gärna på sitt rykte först och sedan kan punga ut alla silver som behövs för att få det man vill ha?

Eller det där med att äga mark ,hur mycket skulle ni säga att ett tunnland är värt?

Känns som jag inte hittar den information jag behöver ,så vad säger ni eon regel-författare? eller erfarna rollspelare?
Alla tips är hjälpsamma.
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Jag skulle villja säga att man skulle kunna köpa sig en titel om man rör sig i rätt krättsar för att så säga, men får du bara upp ögonen på högadeln, hos en baron eller landsfurste så hastar dom mer eller midre en adels titel på dig, om du har stora resurser att dela med dig av som för dom är intressanta. All adel föds inte som det, utan blir till delad en titel och för att få en sådan kan du ju bara använda fantasin.

Har förmig det står ungeför vad ett tunland är värt i krigsherren eller ngt i den stilen och sedan står det hur mycket som krävs för att man skall kunna få chansen att uppnå adels titel.
( jag är inte helt 100% på denna information men du kommer nog att få mera hjälp så snart hardcore eliten sätter tänderna i det )

Hoppas jag inte bara e ute och cycklar för lågnt hehe.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Olika adelssystem funkar ju olika men det vore ballt om spelarna letade upp några högadliga men gravt skuldsatta familjer som skulle uppskatta en ingift förmögenhet och sedan gifter de in sig mot att de tar på sig skulderna. BAM! Rollpersonerna hamnar direkt i politiken och intrigerna (som är det man vill ha som adlig!).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,364
Location
Helsingborg
Om jag har uppfattat det rätt så rör det här sig om en tidsperiod efter att den militära adeln är på nedgång (och tjänstemanna adeln har gjort sitt inträde).

Innan dess var ju inträdet i adeln ganska lätt.

1. Visa att du kan ställa upp med X antal rustade ryttare.
2. Lova att de här ryttarna kommer att stå till kungens befogande X antal dagar per år.
Bamf, Du är nu adlig.

I sverige var det i och med Alsnö stadga (1280) ännu lättare. Om du ställer upp som rustad ryttare (implicit för någon av stormännen i riket) så var du frälse.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag har för mig att grundpriset för ett tunnland var en mark silver, dock så är priserna med största säkerhet kraftigt skiftande beroende på hur nära en stad de ligger, om vägarna är bra och vilka naturresurser som finns. Dessutom finns det inget fungerande sätt att komma över större bitar land annat än att erbjuda sig att köpa loss en bit från en baron i ekonomisk kris eller liknande.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Duncan said:
Jag har för mig att grundpriset för ett tunnland var en mark silver, dock så är priserna med största säkerhet kraftigt skiftande beroende på hur nära en stad de ligger, om vägarna är bra och vilka naturresurser som finns
Jag räknade på det där förut och kom fram till att ett tunnland mark borde vara värt något i stil med 5 års inkomster (eller 10 beroende på hur pass fin marken är) för att den som köper marken ska kunna få ut något av det men också för att man inte ska gå med brakförlust då man säljer det.

1 tunnland mark generar i snitt:
1*2/9 = 2/9 bas per år, vilket blir cirka 80 silver om året (räknat utifrån riddaren). Detta gånger 5 för vanlig obrukad mark blir då 400 silver/tunnlandet (eller cirka 1 guldmark) alternativt 800 silver (eller cirka 2,5 guldmark) för fin mark.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Sedan krävs ju lite modifikationer om marken till exempel är del av en vingård, men det är ju underförstått.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu har jag ganska dålig koll på hur det fungerar i Eon, men finns det överhuvudtaget land att köpa? I de mer feodala länderna, är inte allt egentligen förläningar och inte "tomtmark"?

Att köpa mark, går det överhuvudtaget?

Att muta sig till en titel kanske är möjlig, men borde vara svårt. folk lär ju ha rätt bra koll på varandras ursprung, och den som inte känns välförtjänt av en titel lär snabbt ifrågasättas.

Hela frågeställningen känns en smula anakronistisk. Köpa en adlig titel är en företeelse som dyker upp senare i historien, när en adelstitel inte längre automatiskt betydde reel makt.

Och handeln med mark är också en modernare företeelse. Har inga siffror där, men kan tänka mig, att i vår värld, det börjar med att adelsmän så smått börjar sälja/byta mark till varandra, medan vanligt folk börjar kunna köpa mark i större skala efter revolutionerna på 1700-talet. Men nån annan vet kanske mer exakt.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Duncan said:
Sedan krävs ju lite modifikationer om marken till exempel är del av en vingård, men det är ju underförstått
Ja jo självklart :gremsmile: jag tittade aldrig på just det, men då jag har ett par spelare i min grupp som vill komma över så mycket mark som möjligt så är det bra att räkna lite och se till att de inte gör alltför stora vinster. Med lite tid kommer deras förläningar ha stående armeer som kan spöa drunoks normala :gremtongue:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nu ska vi inte gå in på Drunoks befolkningssiffror...


Men det är åtgärdat i Eon IPoseurI




/Poseur lär nog dra snart
 
Top