Nekromanti Köpa headset med mikrofon

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Jag har länge funderat på att köpa ett headset att ha till datorn. Dels för att kunna använda till skype men så har jag också funderat på lite olika projekt där jag skulle behöva spela in ljud, och då till största del vanligt prat.

Vad jag förstått (eller fått för mig eller något) så borde en riktig extern mikrofon vara bättre för inspelning. Men eftersom det inte är några större eller viktiga projekt jag tänkt ägna mig åt känns det mer aktuellt att köpa ett headset med en hyfsad mikrofon. Just eftersom det kommer jag garaneterat ha användning av. Prisklassen tänker jag ligger lite kring 500 kr, med kanske kan tänka mig att betala mer.

Ett par kompisar har rekommenderat Steelseries siberia v2 som ett bra headset, men jag vet inte hur micken är för inspelning.

Är tacksam för alla form av tips och råd! Både när det gäller val av headset och för ljudinspelning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Inget specifikt produkttips, men om du inte har extrema kvalitetskrav och ett extremt ljudkort, så rekommenderar jag ett USB-headset framför ett med analoga pluggar. Så mycket enklare att konfigurera och få att funka bra.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Att konfigurera och så tror jag att jag kan lyckas med, däremot har jag inte en aning om vad jag har för ljudkort. Hade glömt bort den delen. Får kolla upp det!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Tarr said:
Att konfigurera och så tror jag att jag kan lyckas med, däremot har jag inte en aning om vad jag har för ljudkort. Hade glömt bort den delen. Får kolla upp det!
Grejen med ett USB-headset är att datorn ser det som ett andra ljudkort. Du kan alltså tex sätta Skype till att spela ringsignal i högtalarna och samtalen i headsetet.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Om jag däremot får bättre inspelningskvalité med ett headset som inte är usb så tror jag nog att jag tar det istället. Men antar att det tåls att fundera på.

Men tack för råden, det uppskattas. Får se vad det blir för köp.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Tarr said:
Om jag däremot får bättre inspelningskvalité med ett headset som inte är usb så tror jag nog att jag tar det istället. Men antar att det tåls att fundera på.

Men tack för råden, det uppskattas. Får se vad det blir för köp.
Är det kvalitet du är ute efter, överväg en bra mikrofon istället. Antingen USB eller kopplad till ett bra ljudkort. Det är dock mikrofonen som är viktigast, och headset är inte lysande. De är OK för tal, men tappar gärna nyanser.
 
Top