Köpa fonter?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag skulle vilja ha en snygg font på en titel till ett äventyr jag planerar att ge ut kommersiellt. Men då detta är helt nytt för mig vet jag inte riktigt vart jag ska leta. Finns det något särskilt ställe som är bra för att köpa fonter? Och finns det några juridiska krusiduller man ska tänka på om man köper en font, använder den och sedan ska ge ut äventyret kommersiellt?

Det tråkiga nu för tiden är att du måste hålla koll på om du behöver en separat licens för att använda fonten i e-publikationer.

Ett engångsköp ger dig i regel rätt att trycka hur många böcker som helst, men om du vill ge ut en pdf så kan det vara fråga om en årlig avgift som också är beroende av antal titlar, och till och med antal sålda ex (hur man nu ska veta det i förväg?).

De som har prenumeration på Adobes tjänster har väl i regel tillgång till Adobe Fonts och vad jag förstår behöver man inte oroa sig över de där sakerna då.

Mellanläget mellan att använda typsnitt med öppna licenser och att ha Adobe-abonnemang känns helt enkelt inte så skojigt.

Jag har köpt typsnitt vid två tillfällen och då har jag löst det med skaparen direkt. Har då köpt licenser för enskilda produkter, så inte en allmän licens så att säga.

Största stället tror jag är MyFonts. Där finns både stora företag och mindre formgivare. Det är ofta dyrt, men okända formgivare har mer överkomliga priser. Ofta kan man köpa en enda stil, typ Bold Italic. Praktiskt om man vet exakt vad man behöver.

https://www.myfonts.com/

Back