DoD Köpa färdigheter för erf

Girolamo

Veteran
Är det någon här som implementerat ett system för att öka FV med erfarenhetspoäng istället för att slå förbätringsslag?

Detsamma gäller för när man ska skapa sin rp fast för grundegenskaperna.

Är intresserad av alternativ då somliga har en tendens att ha tur med tärningarna i min grupp, vilket gör det mer obalanserat för övriga i gruppen.

Jag har knåpat ihop två hemmabygge gällande både Grundegenskaper och Färdigheter.
Systemet gällande FV förbättring är bara I stort sett det gamla EP systemet.

GRUNDATTRIBUT/GRUNDEGENSKAPER

#Grundtankar kring Grundattribut

##En karaktärs grund attribut(GA) är inte längre statiska utan kan ökas med tiden.

##Grunden att erfarenhet(tid) ger karaktären chans till förbättring av GA.

##Färdighets Värden(FV) påverkas inte, i första hand av höjningar av GA som styr dem.

##Kroppspoäng(KP), Viljepoäng (VP), Skadebonus och Bärförmåga påverkas dock och ökar med styrande GA.

#Regler

##Tiden som krävs för att få möjlighet till förbättring är 10 timmar i realtid för gruppspel, för solospel är tiden satt till 6 timmar.

###Dessa slag görs omgående, även när det narrativt passar tätt inpå, och är alltså inte knutna till downtime.

##När en eller flera karaktärer når milstolpen får de slå för att höja ett yrkes attribut + två valfria.

##Mekaniken som höjer GA är ett slag med T20, resultatet måste vara lika med eller över attributet man slår för.

###För en karaktär med åldern Gammal krävs dock att slag för Styrka, Fysik och Smidighet resulterar i attributets värde PLUS 2. Detta är för att spegla att ålder påverkar ens fysiska förmågor.

##Taket för GA är fortfarande 18

###För en karaktär med åldern Gammal är taket för de fysiska GA 16.

##Vid ett slag som ger en Nat 20 belönas karaktären med den efterföljande GA höjningen PLUS höjning av valfri FV som styrs av sagda GA.

##Vid ett slag som ger Nat 1 drabbas karaktären av ett Tillstånd på sagda GA. Tillståndet följer de officiella reglerna från Fria Ligans Drakar och Demoner Regelboken.

FV FÖRBÄTTRING

#Grundtankar kring FV förbättringar

##För att få en chans att öka ett Färdighets Värde(FV) måste du slå ett Drak eller Demonslag, vilket är 1 chans på 10 om man i snitt slår 20 FV slag per session.

##För att sedan få höja sitt FV måste man slå högre än ditt nuvarande värde. För ett FV på 9 är detta 55% chans.

##Den faktiska chansen för FV 9 att gå upp ett steg är 5,5% och det minskar därefter med 0,5% per FV värde.

##Då FV 18 är en av de styrande faktorerna som kan ge en karaktär en ny Hjälteförmåga, så känner jag att här behövs ett alternativ.

#Regler

##1 EP kan intjänas för det första lyckade FV slaget för varje färdighet man använder efter en 6 timmars vila, därefter hönder inget när man slår ett lyckat FV slag. För att sedan kunna tjäna nya EP för lyckade FV slag krävs en ny 6 timmars vila.

Slår man ett drakslag får man 3 EP.

###Har man redan ett första lyckat slag för ett FV det skiftet och slår ett drakslag, då får man ändå 3EP itöver det 1EP man redan har fått.

Var första lyckade slaget ett drakslag, så är FV låst för EP belöning resten av skiftet.

##Förbättring av FV kan bara ske under Downtime delen av spelet.

##EP kostnaden per FV nivå tänker jag mig så här:

###FV 3-7 = 1EP

###FV 8-11 = 2EP

###FV 12-14 = 3EP

###FV 15-18 = 4EP

Back