Köpa extern skärm

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Bakgrund:

Jag har inte köpt en stationär dator sedan 2004, arbetat på en stationär dator sedan 2014, haft tillgång till någon extern skärm sedan 2015. Jag är lite dum i huvudet så jag layoutade min avhandling i InDesign på en 13-tums laptopskärm och har jobbat mycket med databaser och redaktörsgrejer genom att alt-tabba mig igenom grejer.

Nu tänkte jag sluta vara det, och skaffa mig en extern skärm till skrivbordet hemma. Och jag kan alltså ingenting om saken. Skärmen ska användas till enbart kontorsjobb, inte spel eller film. Jag antar att färgbehandling skulle kunna vara relevant pga layout, men jag kan typ inget om färghantering ändå så det spelar mindre roll.

Jag har hört att Dell är bra men att det mesta ändå är ett lotteri. Vad mer ska jag tänka på? Budget är väl lite flexibelt men typ max 4000 i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Kontakta SwedX och se om den där 28":aren de har som inte är out of stock går att köpa. Jag har en av deras skärmar och den är helt orimligt prisvärd. 4K och 28" – inga lyxigheter eller så, bara en fullt duglig bra billig stabil skärm. Egentligen typ gjord för displaysyften, men det finns inget som hindrar att man har den som vanlig datorskärm (bevisligen).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
För kontorsändamål rekommenderar jag starkt en skärm med IPS-panel för att få bra betraktningsvinklar (så att inte färger skiftar så fort man tittar lite från sidan.)
Rekommenderar också en skärm som kan justeras i höjdled och lutas lite för ergonomins skull.

24" skärm är minimum idag, och 27" börjar alltmer bli standard som storlek. För 27" skärmar är det vanligast med 2560x1440 pixlar. Finns med färre eller fler, men det är en fråga om ekonomi och hur stora pixlar man vill ha.
För 24" skärmar är det vanligast med 1920x1080 pixlar, men jag rekommenderar starkt att du hellre letar reda på en av de skärmar som har 1920x1200 pixlar. De där extra pixlarna i höjdled gör skillnad.


Dell gör rent generellt bra skärmar, men det finns alltid lite variationer från exemplar till exemplar, och det finns bra skärmar från många andra tillverkare också.

En konkret rekommendation från min sida är Dell S2721DS. Jag har ingen personlig erfarenhet av just den modellen, men från vad jag kan se så är det en bra all-round skärm till vettigt pris.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tänk lite på storlek/antal också. Jag har vant mig vid två skärmar, och skulle ha väldigt svårt att jobba på en liten.

Beroende på vad du jobbar med kanske du vill ha två skärmar alternativt en såndär "ultrawide".

Men, om du tycker att det varit ok att jobba på en laptopskärm kanske det är overkill för dig!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
När jag var på jakt för en "kontorsskärm" för några år sedan fick jag tips om märket AOC som skulle ge mycket skärm för pengarna. Många positiva omdömen samt hög popularitet på prisjakt gjorde att jag köpte nedanstående för drygt 2300 kr inklusive frakt.


Jag tycker den gör det jag behöver. Men är inte på något sätt en finsmakare.

Ett annat tips kan vara att kolla Inrego.se för att köpa en återanvänd kontorskärm.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Tänk lite på storlek/antal också. Jag har vant mig vid två skärmar, och skulle ha väldigt svårt att jobba på en liten.

Beroende på vad du jobbar med kanske du vill ha två skärmar alternativt en såndär "ultrawide".

Men, om du tycker att det varit ok att jobba på en laptopskärm kanske det är overkill för dig!
Jag tänker mig att jag kan använda laptopskärmen som skärm 2 här också, när jag behöver. Det borde väl vara ett rimligt upplägg?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag tänker mig att jag kan använda laptopskärmen som skärm 2 här också, när jag behöver. Det borde väl vara ett rimligt upplägg?
Det fungerar. Nackdelen är att du kommer att ha en stor och fin skärm, en liten och plottrig. Jag kör med exakt det upplägget nu, och upplever att jag får flytta saker fram och tillbaka hela tiden då vissa saker blir svåra att läsa på den lilla skärmen, och man får vrida rätt mycket på huvudet då vinkel/position på skärmarna är helt annorlunda.

Det sagt, det är ju rätt enkelt att börja med en skärm + laptop, och så kan du köpa en skärm till när/om du tröttnar.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag använder laptop + extern bildskärm. Om jag skulle köpa nytt skulle jag vilja att de hade samma upplösning. Det är ett konstant irritationsmoment att fastna i hörnen, eller att textstorleken blir konstig när man drar från en skärm till den andra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag använder laptop + extern bildskärm. Om jag skulle köpa nytt skulle jag vilja att de hade samma upplösning. Det är ett konstant irritationsmoment att fastna i hörnen, eller att textstorleken blir konstig när man drar från en skärm till den andra.
Hmm. Det lär gå att hantera genom att jag ställer om laptopen, för att leta efter en extern skärm med 2160 x 1440 känns lite begränsat.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
4k, *matt* yta, bra färgåtergivning som det redan finns kalibreringsprofiler till, höj, sänk och lutbar, 90 grader till vertikalt läge. För säkerhets skulle kolla listan på alla upplösningar som skärmen kan hantera, så att du inte får problem om du skulle vilja ansluta en äldre dator som inte kan göra 4k.

Den bästa skärmen har jag på jobbet. Den kan det ovanstående och är en lenovoskärm. Jag tror att den på extrapris (den var lite äldre) kostade i övre skiktet av din budget.

När du väljer x--y-ratio kan det kanske vara värt att tänka på att du någon gång kan vilja använda en klassisk ritbräda, alltså där man ritar på brädan men kollar på skärmen. Det är irriterande om skärmen då har en annan ratio än brädan, t.ex. om man ska rita en cirkel.

Det är allt jag kan komma på!

C
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag använder laptop + extern bildskärm. Om jag skulle köpa nytt skulle jag vilja att de hade samma upplösning. Det är ett konstant irritationsmoment att fastna i hörnen, eller att textstorleken blir konstig när man drar från en skärm till den andra.
Det finns lösningar på det. Jag använder en som heter Little Big Mouse. Jag har tre skärmar, i olika upplösningar och med olika mått. Funkar bra.

Och så länge man ställer in rätt DPI på skärmarna bör det här med olika textstorlekar inte heller bli nån större deal. Givetvis lite beroende på hur stora skillnader man stör sig på.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Sitter här med liknande funderingar fast med en tightare budget. Vill koppla en större skärm till min bärbara just för att spela rollspel online lättare. Tittar på en begagnad skärm från inrego men just upplösningen 1920x1200 för ca 1300kr och en ny mera gaming skärm för ca 2000 med full hd men med 27 tum. Antar att 24 tum med en bra upplösning kanske är bättre och billigare även om den är mindre. Nu kanske det blir lättare gaming från den bärbara och lite streaming men det är inte huvudsyftet.

Antar att frågan var: Vad bäst 27 tum full hd eller 24 tum med bättre upplösning?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Antar att frågan var: Vad bäst 27 tum full hd eller 24 tum med bättre upplösning?
"Full HD" = 1920x1080 pixlar.
I högsta grad en smaksak vilket man föredrar, och beror naturligtvis på hur långt ifrån dig själv du har skärmen, och vilka egenskaper skärmarna har i övrigt. (Paneltyp, maximal uppdateringsfrekvens, ergonomiska justeringsmöjligheter, etc.)
Själv hade jag valt 24-tummaren, allt annat lika.
 
Top