Nekromanti Köpa ett sci-fi-rollspel?

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Har länge varit sugen på att spela/spelleda ett sci-fi-spel, frågan är bara vilket.

Jag kollar på en del sci-fi-serier, och bland mina favoriter hittar man Firefly, Babylon 5 och (nya) Battlestar Galactica.

Jag vill alltså ha ett rymdrollspel, där rollpersonerna kan åka runt i ett rymdskepp och ha sig.
Jag vill helst att det ska vara ganska "hard sci-fi" (eller vad det heter, det ska vara ganska realistisk vetenskap bakom iaf), men vissa skummare och mer utflippade saker kan få förekomma.

Angående olika aliens/utomjordiska raser så gör det inte så mycket om dessa finns, men jag vill helst ha människan i centrum, inte nåt himla star wars med hundra miljarders miljoner olika sorters xenomorfer överallt (även om jag gillar star wars också). :gremtongue:

Strider i rymden ska helst ske från stora slagskepp, kanske med lite små fighters som åker runt och pangar också. Beväpningen består främst av olika missiler och annan "trovärdig" vapenteknologi, inga ultradödsstrålar och annat skumt helst.

Spelvärlden ska gärna vara ganska "fri" och erbjuda variation, rollpersonerna ska kunna skaffa sig ett eget litet skepp och dra runt (som i Firefly) eller vara medlemmar i nån militär flotta och tjänstgöra på nåt stort bamseskepp (som i B5 eller Battlestar Galactica).

Well, är det nån som har några förslag på nåt mysigt spel, helst med okej regler, som jag skulle kunna skaffa?

Det låter ju som om jag skulle kunna skaffa Babylon 5 rollspelet, men dels så gillar jag inte D20 (och det äldre B5-spelet är kanske svårt att få tag i?) och dels så vill jag helst ha ett spel med en "unik" (inte som i helt weird och totalt jättekonstig) och/eller "neutral" spelvärld (på så vis att spelare som inte sett/inte gillar serien/filmen som spelet baseras på kan uppskatta det maximalt ändå).

Finns det nåt spel där ute som uppfyller mina krav? Eller ska jag behöva pyssla ihop ett eget? :gremtongue:

//Boboliwsy - trött och kanske något osammanhängande
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Angående olika aliens/utomjordiska raser så gör det inte så mycket om dessa finns, men jag vill helst ha människan i centrum, inte nåt himla star wars med hundra miljarders miljoner olika sorters xenomorfer överallt (även om jag gillar star wars också)

Tja, vad jag vet så finns det ju firefly som rollspel nu för tiden. Det är väl inte så hard-sf, men vad jag förstår väldigt få xenomorfer...

Strider i rymden ska helst ske från stora slagskepp, kanske med lite små fighters som åker runt och pangar också. Beväpningen består främst av olika missiler och annan "trovärdig" vapenteknologi, inga ultradödsstrålar och annat skumt helst.

Traveller skulle jag faktiskt föreslå. Den mest aktuella versionen av traveller är GURPS Traveller som kommer i fjärde utgåva version inom en snar framtid. Sen finns T20 (Traveller 20) vilket är D20 versionen av spelet.

Spelvärlden ska gärna vara ganska "fri" och erbjuda variation, rollpersonerna ska kunna skaffa sig ett eget litet skepp och dra runt (som i Firefly) eller vara medlemmar i nån militär flotta och tjänstgöra på nåt stort bamseskepp (som i B5 eller Battlestar Galactica).

Närmast av de jag känner till bör väl vara Traveller och Firefly.

En av de populärare kampanj varianterna i Traveller är att man åker omkring som "Free Traders". Men man kan även spela Mercs och explorers. Bara för att återknyta till GURPS Traveller så kommer den nya boken att knyta till något som kallas för Fifth Frontier war. En tid i Travellers närliggande historia när man låg i krig mot Zhodani Confederation (en mänsklig ras med en del egenheter) och Vargr (om jag inte minns fel).

Som avslut kan jag nämna att Traveller som funnits sedan 19... öhh... 80 och har en väl genomarbetad bakgrund. Men ändå så mycket planeter att du utan problem kan hitta någon del som du kommer att trivas med.

/Honken
 
G

Guest

Guest
Gillar också de där serierna och måste därför varna för Babylon 5 rollspelet, för det första verkar dina favoritregler inte vara D20 (som man måste äga en del böker av dessutom) för det andra har jag hört att det inte ska vara särskilt bra i jämförelse med annat d20 (men det kan jag inte konfirmera då jag inte äger annat d20).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej. Då skulle jag vilja säga att du ska undvika B5-rollspelet, då det är d20. Annars blir det Traveller (som föregående talare berättat om) skulle jag mistänka. Jovian Chronicles ligger ganska nära, men det faller på att det kräver två böcker, är animeinfluerat och bara utspelas i vårat solsystem.
Nä, det är nog Traveller som ligger bäst till just nu då. Finns i tre utföranden just nu: GURPS, D20 och Orginalreglerna.


Storuggla, slembob sjustjärna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Babylon Project

"Det låter ju som om jag skulle kunna skaffa Babylon 5 rollspelet, men dels så gillar jag inte D20 (och det äldre B5-spelet är kanske svårt att få tag i?)"

Jupp. Det är Ebay som gäller om man vill ha tag på "The Babylon Project", det tidigare B5-spelet.

Det är också det SF-spel som jag har provat som bäst fyller dina kriterier. Det har till och med ett fungerande flottstridsrollspelsregelsystem i modulen Earth Force Sourcebook, något som väldigt, väldigt få SF-rollspel har (de flesta har fungerande jaktstridsregler, men flottstridsregler som funkar i rollspel är det ont om). Lustigt nog så har det inte något specifikt jaktstridsregelsystem - jaktskepp hanteras divisionsvis i det systemet.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: The Babylon Project, Traveller och annat

Hmm, låter ju ganska trevligt, det där med flottstridsregler. Synd att det ska vara svårt att få tag i.
Men hur funkar det för folk som inte är insatta i B5? Kan sådana personer spela spelet och ändå få hyfsat grepp om spelvärlden?
Det är lite min rädsla med spel baserade på filmer/serier, att författarna kanske förutsätter till viss del att spelarna har sett filmen/serien.

Och angående Traveller (GURPS eller Classic), hur är det egentligen? Har läst lite om spelet tidigare och fått bilden av att det är ganska mycket tråkig 70/80-talskänsla, på nåt sätt. Någon som har lust får gärna berätta lite med egna ord om spelet och spelvärlden.

Finns det fler förslag på spel som fyller mina kriterier?
Det jag skrev i första inlägget var mest bara ungefär vad jag helst vill se och inte se i ett sci-fi-rollspel, men finns det nåt rymdspel där ute som nån tycker är jättebra så berätta gärna lite om det och försök "sälja" det till mig! :gremlaugh:
Jag är ganska öppen för det mesta! :gremsmile:

//Boboliwsy - kaffet väntar
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Om du är orädd för att plita ihop världen själv skulle du ju kunna skaffa ett exemplar av D6 Space, dvs. West End Games gamla D6-system från Star Wars. Boken känns lite splittrad på sina sätt men innehåller det allra mesta man behöver (jag skulle vilja haft lite mer info om hur man skulle kunna göra med mecha/power armor men då funderar jag ju på att köra anime-stuk med det...) men det saknar helt värld som sagt... Det är ju bara att kombinera med valfria annan produkt (nån GURPS-bok eller whatever) om du ids tänka om lite. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: The Babylon Project, Traveller och annat

"Finns det fler förslag på spel som fyller mina kriterier?"

Okej, eftersom du bad om det:
Traveller är 80-tallet i rymden. Fading Suns är medeltiden i rymden. Transhuman Space är framtiden.
Traveller är spelet där man kan spela free traders som kuskar runt i sitt lilla skepp och köper lågt och säljer högt och nästan aldrig går med plus (smuggling följer?) och legoknektar eller ädlingar på vift eller.. vadfansomhelst, trubblet är att vissa uppfatta världen som lite "statisk", det finns ingen central konflikt som man lätt kan slänga in folk i. Ifall spelarna frågar "Vad gör man?" så blir svaret lätt "vadfansomhelst", vilket kan locka vissa men är avtändande för andra.
Transhuman Space är eget. Det är framtiden (100 år frammåt) med oss i solsystemet, androider, nanoteknologi, bioterrorism, kloning, AI's, kinesisk maffia på Mars och mormoner i rymden. Man åker dock inte så mycket i rymden där.

Sen vill jag bara påpeka att Cold Space verkar intressant. Kalla kriget fast i rymden. »Ett sovjetiskt rymdslagskepp dök just upp bakom Alpha Centauris måne, kapten!« typ. Kan vara tufft. :gremsmile:


Storuggla, fick just AAM
 
Top