Nekromanti Köpa en EEE?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Sedan EEE'n först började komma som ett smygande rykte har jag varit totalt såld. En billig laptop med blygsam med fungerande hårdvara, wlan, riktigt tangentbord och USB? Låter betydligt mer som min stil än min gamla "släpbara" 1.8ghz-burk... Inte för att byta bort min handdator, min Psion 5mx får de slita från mina kalla, döda händer.

Men nå: Jag fick just nyheten att jag i en ekonomi i förvånansvärd balans kommer att ha 2500:- ungefär "över". Min bärbata dator har inte ens ett fungerande tangentbord längre, man måste släpa runt på ett externt...

Så därför började jag fundera på en EEE. Jag ser ingen anledning att för mina behov skaffa en 901:a, jag vill mest kunna göra grundläggande grejer - surfa lite, ordbehandla, sånt. En 701:a funkar alles perfa för min del. Den går på 2000:- ungefär, något under beroende på var man köper den.

MEN: Vad jag funderar över är ett rykte jag hört, om att de amerikanska EEE-maskinerna ska vara av bättre kvalitet - snabbare diskar och minnen etc - än de europeiska.

Jag skulle inte ha nåt emot att ha en amerikansk - tangentbord kan man byta ut eller rita på eller sätta klisterlappar på eller vad man nu känner för. Det jag undrar är:

- Finns det nåt ställe i USA man skulle kunna köpa en EEE ifrån utan att betala hela sin släkt och dessutom Albanien i frakt och sånt?

- Finns det nån chans att få apparaten hyfsat snabbt (dvs inte vänta två-tre månader)?

- Hur är det med fraktsäkerhet - riskerar jag att få ett krashat paket som rasslar, dvs avdelningen "dyrt datorskrot"?


Om inte de svenska är mycket sämre än de amerikanska blir det nog en svensk... Det har sina fördelar att kunna gå in i en butik, och få med sig datorn direkt...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Vetefan hur mycket du kan ordbehandla på en EEE. Har du känt på tangentbordet än? Annars bör du göra det. Det är litet. Väldigt litet. Själv går jag också och funderar på om jag ska köpa en netbook, men det lär bli något med bättre tangentbord än en EEE. (LG:s netbook med 10-tumsskärm som kommer i november verkar intressant, men även Acers Aspire One är klart bättre. Kostar något mer, dock.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Dimfrost said:
Vetefan hur mycket du kan ordbehandla på en EEE. Har du känt på tangentbordet än? Annars bör du göra det. Det är litet. Väldigt litet.
Har du sett en Psion 5mx nån gång? Jag är van vid små tangentbord.

Dimfrost said:
Själv går jag också och funderar på om jag ska köpa en netbook, men det lär bli något med bättre tangentbord än en EEE. (LG:s netbook med 10-tumsskärm som kommer i november verkar intressant, men även Acers Aspire One är klart bättre. Kostar något mer, dock.)
För mig försvinner hela idén om jag ska spendera typ lika mycket som en vanlig bärbar dator kostar. EEE 701:ans fördel i mina ögon är ju att den faktiskt kostar ungefär såpass mycket att jag känner att jag kan köpa den utan problem... Den kan typ allt jag vill att en bärbar ska kunna. Mina behov är små (och mina händer likaså =)...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Tja, jag tycker snarare att det är hälften mot vad en vanlig bärbar kostar om man lägger ner 3000-4000. Men okej. Om du gillar att ordbehandla på pyttesmå tangentbord och pyttesmå skärmar är EEE säkert datorn för dig. :gremsmile:
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Asus EEE 1000, verkar vara den perfekta netbooken. Större skärm och framförallt ett betydligt mer användbart tangentbord. Tyvärr kostar den 4 tusen också men det är det fanimig värd.

Tror jag.

Kolla på Sweclockers förresten, finns massor om netbookarna där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Dimfrost said:
Tja, jag tycker snarare att det är hälften mot vad en vanlig bärbar kostar om man lägger ner 3000-4000.
Tja, beror kanske på vilken prisklass av bärbara datorer man vanligen kollar på. jag köper ju ogärna burkar som gör mer än jag behöver, det är som att kasta pengarna i sjön...
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Eee och alla rykten

Jag har en Eee PC 900 och är väl insatt i vad som gäller, och eftersom jag är för adrenalinpumpad efter en omgång Gears of War med polarna så... :gremsmile:

MEN: Vad jag funderar över är ett rykte jag hört, om att de amerikanska EEE-maskinerna ska vara av bättre kvalitet - snabbare diskar och minnen etc - än de europeiska.
Ja och nej. Det gäller just Eee PC 900, som har en enda SSD-disk på 16 GB. Det är samma disk som sitter i motsvarande modell i t.ex. USA, men skillnaden är att de även har en snabbare 4 GB-disk som operativsystemet i regel ligger på. Det betyder att en Eee PC 900 köpt i Sverige är slöare (samt har 4 GB mindre utrymme) än en i USA. Värt att notera är att vår Eee PC 900 kallas Eee PC 900 16G i USA.

Om det är ett problem eller ej är upp till var och en. Jag har just spelat online på min stationära och skypat i drygt två timmar med min Eee PC 900, och inte tänkt på att den skulle vara slö när jag skrivit, exempelvis, men så kör jag Linux också...

- Finns det nåt ställe i USA man skulle kunna köpa en EEE ifrån utan att betala hela sin släkt och dessutom Albanien i frakt och sånt?
Flera, men numera är tullrisken för stor. Billigare att köpa inom EU.

Jag är personligen inte helt nöjd med min Eee PC 900. Det är lite för litet tangentbord på mig, fungerar, men jag skall sälja den och köpa en större. Det är dock min ända egentliga invändning, slöare disk kan jag leva med eftersom det dels pressade ner priset, och dels inte påverkas för skrivande och enklare surf. Men visst, har du 20 tabbar i Firefox och mycket flash på sidorna så är den inte snabb. Det betvivlar jag dock att Acer Aspire One är heller, eller Eee PC 901, så...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Eee och alla rykten

tdhedengren said:
Ja och nej. Det gäller just Eee PC 900, som har en enda SSD-disk på 16 GB. Det är samma disk som sitter i motsvarande modell i t.ex. USA, men skillnaden är att de även har en snabbare 4 GB-disk som operativsystemet i regel ligger på. Det betyder att en Eee PC 900 köpt i Sverige är slöare (samt har 4 GB mindre utrymme) än en i USA. Värt att notera är att vår Eee PC 900 kallas Eee PC 900 16G i USA.
Ah!

Äntligen ett svar på det jag faktiskt frågade om! (Är det inte lite symptomatiskt för den här siten att man frågar "vart/hur gör jag X" och får till svar "varför vill du göra X för, det är ju onödigt, i mitt system har jag gjort Y, det är mycket bättre...)

Men nå, tackar för att du redde ut begreppen. Med lite tur kommer jag att äga en EEE 701 innan nästa möte =)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Eee och alla rykten

En annan fördel med att handla från Storbritannien jmrt USA är att man kommer okej undan i pris. Dollarn och euron är svindyra (8 respektive 10 spänn mot 6 och 8-9 som förr i tiden) och pundet ligger helt okej till (12 spänn mot 14-15 som förr i tiden).
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Eee och alla rykten

Hehe. :gremsmile:

Måste säga att jag råder dig köpa Eee PC 900 istället, 701:an känns överprisad i jämförelse, och 900-skärmen har hög upplösning nog för att surfa (1024x600 jämfört med 800x600).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det är möjligt. Jag satsar nog ändå hellre på en med bättre tangentbord. I första hand EEE 1000H eller LG X110 (Wind-klon) när jag har fått känna lite på dem, men annars en Acer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kommer man upp i den storleken kör jag nog hellre på en begagnad liten vanlig PC, med exempelvis Ubuntu. Eller en liten 12-tums Powerpook om man hittar en sån (de är eftertraktade).. jag gillar min lille Eee, just för att den är så liten... börjar man komma upp i storlek tappar man ju portabiliteten som är det viktigaste med den.

Men smaken är som baken.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Eee och alla rykten

Ja, 900-modellen är kanske den bästa kompromissen storlek/pris/vikt just nu... den är obetydligt större än 701:an...

..fast den fanns inte att få tag i när jag köpte min 701. Så idag vet jag inte vilken av dem jag hade valt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag har övervägt en begagnad typ 12-tummare också, men jag är inte säker på hur sugen jag är på att köpa begagnat, egentligen. Det känns inte helt bekvämt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Eee och alla rykten

Arfert said:
Ja, 900-modellen är kanske den bästa kompromissen storlek/pris/vikt just nu... den är obetydligt större än 701:an...
Tja, jag kan å min sida mest se att 900 kostar dubbelt så mycket som en 701:a. Och då får man marginellt större skärm och marginellt bättre processor och marginellt bättre... det mesta, typ.

Pris x2 och prestanda x1.2 eller så tycker jag inte känns så bra.

Men allt är en fråga om vad man prioriterar. Jag prioriterar priset ganska mycket eftersom det är hyfsat exakt 2500 jag har att spendera, och eftersom jag har mycket mdesta krav på själva hårdvaran. Jag har surfat wrnu på PSP'n och den har 480*272-upplösning, och det enda jag störde mig på då var dels PSP'ns kassa webläsare som inte fixade ajaxprylar och dels bristen på tangentbord... Så jag har inga problem alls med 800*600.


Men visst, om nån hittar en 900 som passar inom mina budgetramar så...



EDIT: Se på fanken. Upptäckte just att jag blandat ihop 900 med 901. Återkommer efter vidare uppkollning...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Eee och alla rykten

OK, efter en liten koll: En 900:a kan jag få tag på om jag lägger typ en hundring till min budget, och det ska nog låta sig göras.

Men, det är ju de som har segare SSD-disk. kan den fortfarande köra XP? En kamrat hävdade att disken var för seg för det. Och även om jag inte vet om jag kommer att köra XP på min, så vill jag ju gärna ha möjligheten...


Sedan har ju, vad jag kan se på prisjakt.se, 900 typ halva batteritiden mot för en 701:a, vilket jag inte tycker känns helt OK.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: Eee och alla rykten

Hur har det gått, vad valde du om du har valt än.
Är nyfiken då jag funderar på att skaffa själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Eee och alla rykten

Fick slantarna för någon timme sedan. Imorgon åker jag in och köper en EEE 900.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Eee och alla rykten

Nu vill jag också ha en. Visserligen har jag redan en laptop som jag rätt sällan använder, men mycket vill ha mer.

Dessutom vore det kul att lära sig Linux.
 
Top