Nekromanti Köpa eller inte köpa…

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Hej
Jag och minna vänner gick till den lokala bokhandeln och
en av minna vänner började bläddra i Call of Cthulhu.
och nu undrar jag/vi om det är ett bra rollspel.

Vad går det ut på och har det en bra skräckstämning?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,675
Location
Uppsala
I stort försöker det att reproducera stämningen i en stor drös Amerikanska skräcknoveller.

Detta innebär utomjordiska monster med lika utomjordiska visioner om hur saker och ting ska gå till, samt deras undersåtar, gudar och andra väsen.

Skräckstämningen bygger på att människan aldrig var tänkt att inse hur den kosmiska världen egentligen ser ut. Att sådan kunskap leder till galenskap och eventuellt döden. I Call of Cthulhu är detta huvudtemat. Ju mer du lär dig om sakers varande - ju tokigare blir du.

Spelet nämns ofta som det där de flesta scenarier slutar med att RP antingen blir tokiga eller dör, och detta ger ett visst mått på hur allvarlig skada de övernaturliga kreaturen åsamkar det mänskliga psyket.

Mer information, scenarier, formulär och annat hittar du på www.chaosium.com och du kan garanterat söka här i forumet efter Call of Cthulhu för att hitta åtskilliga trådar.

Personligen kan jag varmt rekommendera spelet, eftersom det i min mening är det bästa skräckspelet på marknaden. Det beskriver ett starkt koncept och låter sedan dig som spelledare använda detta till att berätta lika starka historier.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Köp!

"och nu undrar jag/vi om det är ett bra rollspel."

Jajjemen!

"Vad går det ut på"

Det finns en mycket enkel grundprincip: den värld som vi kallar för Jorden är en liten lugn fläck i ett kaotiskt universum. Vi (rasen människor) har utvecklats i detta lugn, och är inte redo att hantera det kaos som verkligheten utanför Jorden utgör.

Ibland läcker det där kaoset in i vår värld. De som konfronteras med det klarar sällan av att hantera det. Det är så främmande och kaotiskt att vårt ordnade psyke börjar försvara sig på olika sätt. En del blir helt enkelt galna. Andra kryper in i något slags förnekande. Åter andra försöker ansluta sig till kaoset. Några försöker kasta ut det. Problemet är att ju mer man lär sig om verklighetens natur, desto mer konfronteras man med det galna kaoset och desto mer skadas man av det.

Trots det så hindrar det inte att folk försöker lära sig mer om verklighetens natur i syfte att försvara sig, eller kanske att utöva makt över omgivningen. Oavsett hur det går så är en sak säker: det sker till priset av deras mänsklighet.

"och har det en bra skräckstämning?"

Oöverträffad, enligt min åsikt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,675
Location
Uppsala
Re: Köp!

Oöverträffad, enligt min åsikt.

Det här håller jag mer och mer med om för varje ny Lovecraft bok jag läser.

Det glömde jag säga: läs Lovecraft! Hans böcker brukar finnas översatta till svenska på biblioteken. Läs. H.P. Lovecraft. Mysterie- eller skräckavdelningen brukar han nog finnas på, beroende på vilket bibliotek det är kan jag tänka mig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tekeli-li!

"nu undrar jag/vi om det är ett bra rollspel."

Man ska komma ihåg att de flesta som rekommenderar CoC på den här sidan har ett nostalgiskt förhållande till det och kanske inte riktigt bedömmer det med nyktra ögon.

I vilket fall som helst så har CoC tre utmärkande drag:

1. Snuskigt bra officiella äventyr och expansioner.
Om er spelledare inte är så haj på att skriva äventyr och om ni har mycket pengar i er förening så är det ett bra val. Själva rollspelet i sig inspirerar inte direkt till äventyrsskrivande (på samma sätt som moderna skräckrollspel försöker göra), men de färdiga som finns att köpa är av absolut toppklass.

2. Hög dödlighet.
Det är liksom CoC's trademark. Man dör på en gång och våld är aldrig en bra lösning. På det här sättet är kanske CoC lite gammaldags, och det brukar vara spelare som föredrar tärningsspänning framför berättelsespänning som diggar CoC, men om ni är nybörjare så är nog CoC helt rätt och en bra inkörsport till skräckrollspelen. Förvänta er inte någon sofistikerad relation till det läskiga, utan antingen dödar det rollpersonerna eller så gör det dem vansinniga. Pang på.

3. Extremhög kultfaktor
Alla andra skräckrollspel har ett ursprung bland B-filmer och tramsiga författare, men H.P. Lovecraft har blivit någon sorts cool snubbe på gamla dar. Ingen Kultspelledare blir bättre av att titta på Hellraiserfilmerna, men en CoC-spelledare kan få mycket inspiration från Lovecraft's böcker och det känns onekligen skönt att man har en förlaga som inte är direkt töntig.

---

Det råder olika åsikter om CoC's monster är läskiga överhuvudtaget, eller om man måste vara fyra år och hög på LSD för att ens kunna begripa vad för något som skall vara läskigt med dem. Det är inte direkt lätt för en spelledare att försöka skrämma sina spelare genom att ropa Tekeli-li! Men det är en smakfråga.

Det finns en D20-variant på spelet som förmodligen är sämre än den vanliga, så försök slå till på originalet medan du kan. CoC är tveklöst det bästa skräckrollspelet som går att köpa idag. (tyvär)

/Rising
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jomenvisst !!

Ja, jag tycker att du ska köpa CoC !
Det är ett somåått spännade & skräckingande spel !
Tyvärr så har jag inte spelat det på dett bra tag. Men har brara possitiva minnen avdet..
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Hur är det med regelsystemet?

Hur är det med regelsystemet?

Tar det lång tid att skapa en rollperson?

Vilka tärningar används och är det tydligt vad olika färdigheter används till?

Hur är skadesystemet?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Re: Hur är det med regelsystemet?

Hur är det med regelsystemet?
Basic Role Playing. Det vill säga grundegenskaper med 3T6 (ungefär) mellan 3 och 18. Färdigheter mellan 0 och 100 som man ska slå under med 1T100. Liv mäts i Hit Points. Dessutom har man Sanity (mental hälsa) mellan 0 och 100. Den sjunker ju fler onaturliga saker man ser tills den når noll och då blir man galen.

Tar det lång tid att skapa en rollperson?
Kort tid. Själva regelbiten tar kanske 10 minuter om man är snabb.

Vilka tärningar används och är det tydligt vad olika färdigheter används till?
T100 används till Färdighetsslag. T6 används för att slå fram rollpersoner. Andra typer av tärningar används till vapenskada (jag tror att T4, T6, T8 och T10 behövs).
Ja, det är tydligt vad de olika Färdigheterna ska användas till.

Hur är skadesystemet?
Enkelt. Man förlorar Hit Points. Går man under 0 riskerar man att dö. Om man förlorar många på en gång kan man slås medvetslös.

/tobias
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,675
Location
Uppsala
Re: Hur är det med regelsystemet?

Det finns två versioner av reglerna.

Den första är d20, med andra ord mer eller mindre samma som i Dungeons & Dragons. Antagligen med vissa modifikationer. Jag kan inte uttala mig.

Sedan finns det gamla Basic Roleplaying systemet som spelet man kan kalla Classic Cthulhu använder sig av. (Systemet, som också används i andra spel, förekommer en hel del i diskussioner, så läg förkortningen BRP på minnet.)

Det tar inte så förfärligt lång tid att göra en rollsperson. Du slår fram grundegenskaper, räknar ut några sekundärvärden och placerar sedan ut poäng på ett antal färdigheter. Detta kan regleras av yrken eller dylika mallar, eller vara efter eget huvud. Sedan är rollpersonen egentligen klar, förutom det gamla vanliga köttandet - adderingen av detaljer. Men det är knappast något nytt för en rollspelare.

Vad gäller tärningarna så tror jag att det använder nästan alla tärningar. T100 används till färdighetsslagen och övriga tärningar egentligen bara till skada, förutom T6 som också används när man slår fram sin rollperson.

Skadesystemet sedan är väldigt enkelt. Tänk dig att en person har Värde + Värde /2 antal Kroppspoäng. Skadan slås sedan med en tärning och dras av från detta värde. När man når en viss siffra svimmar man, sedan dör man när det når en viss negativ siffra. Svårare än så är det inte.

Dessutom baserar sig grundegenskaperna på en normal skala mellan 1 och 18, precis som många traditionella svenska rollspel (Drakar och Demoner etc.), så det är inte så svårt att lära sig det. Det är heller inget särskilt omfattande regelsystem, så man kan komma igång fort bara man har ett trevligt scenario att spela.

Kort och gott: det är ett enkelt, lättfattligt och komplett system som ger dig stora möjligheter med små medel.
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
fan inte HP!

Hej
du/ni säger att skadesystemet går ut på hp..det låter
lite fel i ett skräckspel....när det gäller hp har
jag dåliga erfarenheter av det.

Tillex så blir det fel då man vill göra lite special saker som att skuta folk i huvudet....vad?
det är sånt som man kan vilja göra för att utnyttja att han inte har sett en och man har tid att sikta lite extra.

Eller har Kult en lösning på detta som i DOD6? eller
kan man lika gärna (enligt reglerna alltså..) skuta någon i huvudet som i armen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: fan inte HP!

du/ni säger att skadesystemet går ut på hp..det låter
lite fel i ett skräckspel....när det gäller hp har
jag dåliga erfarenheter av det.
Oroa dig inte för det, som det är skalat i Cthulhu så har du cirka 50% chans att överleva ett skott, och de flesta monster dänger till dig så att en smäll räcker för att man inte behöver begrava dig, det räcker att lägga dig mellan två brödbitar och sälja som hamburgare.

Det är alltså inte det traditionella nednötandet av motståndarens HP som gäller.

Edit: Detta gäller alltså när rollpersonerna råkar illa ut. När de slåss mot monstren är det annorlunda. Jag tömde en gång tre magasin från en Browning HP35 på nära håll i huvudet på ett monster och det fortsatte komma mot mig. Då hoppade jag ut genom fönstret och sprang för livet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
HP-sås

Personligen tycker jag att det passar med HP i ett spel baserat på HP Lovecrafts noveller... :gremwink:

"det är sånt som man kan vilja göra för att utnyttja att han inte har sett en och man har tid att sikta lite extra."

Ehe.

Cthulhu är ett rollspel där man inte vill ta till våld.

Till att börja med, det finns möjlighet till att göra alla dessa specialmanövrer du efterlyser. De är inte särskilt svåra heller. Inte för att jag rekommenderar dem. Att ha ihjäl någon lämnar trauman efter sig, i form av det som man minst gärna vill bli av med, Sanity. Dessutom brukar det alltid sluta med att polisen börjar jaga en om man har ihjäl folk så där.

Sen finns det en stor klase med... låt oss kalla dem "saker", som du helst inte vill konfrontera. Förmodligen kommer de strax efter de vanliga personerna som du just har skjutit ihjäl. Ställs du inför dem så kommer din Sanity att sjunka stenhårt, och det innan du ens dragit pistolen. Sen börjar du skjuta, och upptäcker att det inte funkar. Då rasar Sanity en bit till, då du inser en liten bit till om Sakens natur. Slutligen gör monstret dig illa, varvid du dör.

Skulle du nu ha flytt innan dess... tja, tänk dig vad som händer när polisen väl fått tag på din rollperson. "Jag sköt de där typerna eftersom de var onda kultister som dyrkade en stor tentakeldemon som höll på att äta upp Boston."

Jajjemen, en enkel till mentalsjukhuset!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
En sak till...

Hur skulle man kunna göra ett spel baserat på verk av en författare med initialerna HP utan HP? :gremgrin:
 
Top