Köpa / betala för anpassade äventyr & scenarion

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Pilgrimsfärden: rollpersonerna ska vakta en person (typ en prins) eller sak (typ en skattkista) som i hemlighet färdas med pilgrimståget. Du behöver fyra-fem händelser längs vägen - 1. något som sätter lokal färg, typ "sista byn innan det blir farligt", 2. några skummisar ansluter, snoka reda på om de är ett hot eller inte, 3. monsterspår, rollpersonerna komma på ett sätt att komma förbi monstret, 4. ett missöde som hotar att avslöja rollpersonernas uppdrag: vägen är översvämmad, allt måste packas om, och den hemliga lasten riskerar att avslöjas, 5. "Soldater" som vaktar en bro, kräver till, eventuellt i maskopi med skummisarna från 2.
Vad vill du döden ska göra? Ploppa in honom vid 2, 4 och 5!
Varför vill någon skicka något i hemlighet till Tibara? Det är bakgrunden.
Vill du ha en twist kan du sno den från Black Death.

Häxbränningen: kvinnan som avrättades var den enda i byn som inte var nekromantiker och/eller odöd.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Wow, tack så hemskt mycket, detta var exakt vad jag var ute efter! :love:🤩 Resten av detaljerna går säkert att fylla i rätt bra från diverse slumptabeller eller fylla på baserat på de karaktärer spelarna gör.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Är det alltså enbart äventyr till Eon du är ute efter? Om det är så att du har fler ungefärliga idéer till andra settingar men känner att du har kört fast, så föreslår jag att du skapar nya, separata trådar. Det finns garanterat folk här som kan hjälpa dig. Illustrationer hade jag gjort med hjälp av AI. De verktygen (Midjourney, Wombo Dream mfl.) blir exponentiellt bättre, i princip varje vecka, verkar det som. Med lite tur och skicklighet kan du få till minst 20 bra illustrationer på en timme eller två (i varje fall om du nöjer dig med personporträtt och allmänna stämningsbilder).
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Är det alltså enbart äventyr till Eon du är ute efter? Om det är så att du har fler ungefärliga idéer till andra settingar men känner att du har kört fast, så föreslår jag att du skapar nya, separata trådar. Det finns garanterat folk här som kan hjälpa dig. Illustrationer hade jag gjort med hjälp av AI. De verktygen (Midjourney, Wombo Dream mfl.) blir exponentiellt bättre, i princip varje vecka, verkar det som. Med lite tur och skicklighet kan du få till minst 20 bra illustrationer på en timme eller två (i varje fall om du nöjer dig med personporträtt och allmänna stämningsbilder).
Just nu är det det jag har i huvudet, men det verkar vara konsensus i denna tråden - be om hjälp och potentiellt finns det flera duktiga personer på forumet som kan hjälpa till bara för att det är kul.

(Eon är det min förening spelar mest för tillfället, men finns många andra spel som står i hyllan ospelade också, som Blades, Svärdets sång, Troika och Tenra. 👀)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Just nu är det det jag har i huvudet, men det verkar vara konsensus i denna tråden - be om hjälp och potentiellt finns det flera duktiga personer på forumet som kan hjälpa till bara för att det är kul.

(Eon är det min förening spelar mest för tillfället, men finns många andra spel som står i hyllan ospelade också, som Blades, Svärdets sång, Troika och Tenra. 👀)
Personligen känner jag att just färdiga handouts, som nämndes ovan, blir en hög tröskel att ta sig över om det inte är en del av ett spel som ska ges ut på riktigt. Det är en del arbete som krävs för att det ska bli bra och inte bara halvbra. Samtidigt förstår jag att det är just sådant som efterfrågas eftersom det är användbart och inte så lätt att göra bra själv.

Möjligen kan du hitta en del billigt på drivethrurpg? Jag tänker till exempel på fiktiva tidningsartiklar. Tror att jag har sett en del där, även om jag inte minns vad jag sökte på.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Som jag tipsade om häromdagen i en annan tråd så tycker jag det brukar funka bra att plocka fram något äventyr från annat spel/setting som ligger i den genre av historier du är ute efter och sedan anpassa det efter platser och personer i Eon.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Finns det någon bra plattform för att fråga andra om hjälp med att skapa äventyr och scenarion till rollspel?

Jag sitter ofta på problemet att jag tycker om att spelleda rollspel, men har dålig förmåga att själv producera scenario-materialet som krävs. Ofta spelar jag även rollspel som inte har så många publicerade äventyr, eller där jag inte är sugen själv på innehållet. Att spela spelledarlösa spel, eller sådana som enkelt stödjer improvisation och få förberedelser (PbtA, Lasers & Feelings) hjälper, men det är ändå kul att ha lite mer gediget material att arbeta med. Speciellt mysterier tycker jag känns svåra att improvisera fram utan goda förberedelser.

På grund av detta har jag ett tag lekt med tanken att helt enkelt be någon annan person att bygga ett äventyr som jag sedan kan spelleda. Potentiellt köpa in för att betala för möden, då det finns många olika element som kan ta mycket tid i rollspelsskapande:
- Skapa scenario, struktur, spelledarpersoner, spännande platser
- Skriva handouts
- Skapa pussel och utmaningar
- Bilder och stämningsskapande grafik
- Kartor
- etc

Någon som samarbetat med andra / köpt in material och använt i sina kampanjer?
Här har du massor av gratis scenarier, kamrat! Allt gratis! Kollektivet bjuder <3
 
Top