Nekromanti Köpa begagnade böcker

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag vill köpa begagnade böcker på engelska, men det finns ett problem: Jag bor i Sverige. Hade jag bott i England eller USA hade det ju varit hur lätt som helst, men det gör jag alltså inte. Det som återstår är att beställa över Internet, alternativt besöka länderna ifråga.

Jag har konstaterat att det är nästan omöjligt att hitta i djungeln av boklådor på Internet. Det finns tusentals och de stora sidor som finns (Amazon, till exempel) fungerar inte, eftersom det inte går att komponera ihop paket och se var det är billigast.

Har någon något tips på hur man köper begagnade böcker över Internet? Jag mottar gärna allmänna tips eller specifika sidor, för just nu är det bara helt omöjligt att hitta något. Det fåniga är ju att böckerna jag vill ha finns, det är bara det att jag inte hittar dem.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Antikvariat på nätet [ANT]

Är det inte som regel rätt så dyrt att köpa begagnade och/eller gamla böcker på nätet?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Antikvariat på nätet [TMT]

Vet inte det, jag gör det ganska ofta i jobbet (oftast för att komplettera romanserier som är ur tryck) och det är småpotatis jämfört med att köpa nya böcker. Men det är ju inga inkunabler vi pratar om, det beror säkert på vilken bok det rör sig om.

Erik
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Antikvariat på nätet [ANT]

Kanske, kanske inte, men antikvariat.net har låtit mig lägga vantarna på en del böcker jag aldrig hade fått tag i annars, så jag klagar inte. Liksom, visst, vill du ha typ 'Science and Civilisation in China' band trettielva, kan du lika gärna leta på något slumpmässigt antikvariat i en universitetsstad, men är du ute efter något som är mindre av ett standardverk, eller en specifik, bortglömd gammal roman, är antikvariat.net helt ovärdeligt.

- Ymir, hittade till exempel de underbara gamla 'Renarnas måne' och 'Urtidens djurvärld' via antikvariat.net
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: www.abebooks.net (.co.uk för anglofiler)

Hur föreslår du att man använder sidan? Det var nämligen en av dem jag tänkte på när jag skrev originalinlägget. I och med att den tipsar om flera andra ställen från sökningen blir det ju i princip omöjligt att veta varifrån man ska beställa om man vill ha fler än bara några få böcker.
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
Re: www.abebooks.net (.co.uk för anglofiler)

Abebooks funkar så att den listar antikvariats inventarier, så det enda den gör är att den sätter dig i kontakt med rätt kille i andra ändan. Fast jag ser nu att den även indexerar andra siter med liknande listor, vilket gör det hela lite mera intressant. Jag har bara använt Abebooks för att jaga obskyra böcker om kinesiska riddare från 70-talet vilket begränsade träffarna något.

Flera böcker från samma ställe kan nog ställa till problem då sidan helt enkelt inte är designad för det... Har du tid och ork kan du alltid göra det manuellt.

Ett alternativ är att ringa upp Uppsala English Bookshop (ueb.se) och be dem fixa fram böckerna, men jag tror de tar ut ganska bra med pålaga.


/Feidu - Jetlaggad, svamlande och osammanhängande: som vanligt alltså.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: www.abebooks.net (.co.uk för anglofiler)

Flera böcker från samma ställe kan nog ställa till problem då sidan helt enkelt inte är designad för det... Har du tid och ork kan du alltid göra det manuellt.
Nja, det var ju det jag vill slippa :gremsmirk:

Ett alternativ är att ringa upp Uppsala English Bookshop (ueb.se) och be dem fixa fram böckerna, men jag tror de tar ut ganska bra med pålaga.
Och poängen var att det skulle bli billigt, så det är nog inte ett alternativ. Jag får helt enkelt försöka hitta individuella försäljare som råkar ha mycket böcker jag vill ha till ett vettigt pris.
 
Top