Nekromanti Könsseparatistisk tråd

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Kan jag få önska det? Jag vet att jag inte kan hindra någon från att skriva men jag skulle verkligen be alla som identifierar sig som män att inte skriva i den här tråden. Jag tänker inte heller skriva något mer efter detta. Om någon är intresserad så skriv och om inte så får tråden bara förbli tom.

Rollspelsskapande är en del av det patriarkala samhället som allt annat. Kvinnor diskrimineras på samma sätt här som överallt annars. Jag önskar ni som identifierar er som kvinnor skriver utan att att behöva förklara er, utan att behöva rätta er efter rådande konventioner, utan att vara en dränkt tokenröst. Bara skriva själva hur ni uppfattar rollspelshobbyn som spelare, skapare och konsumenter irl och på nätet, på det här forumet och annorstädes. Problem och lösningar eller bara tänker högt. Whatever. Ett friutrymme. En bubbla.

Vi andra bara läser, tänker och tar åt oss. Inte bemöter. Inte frågar. Inte mansplainar.

Jag tror det hade varit superviktigt men jag kan också ha helt fel.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det första som slår mig när jag läser ovanstående inlägg är att det krävs någon som, vad jag förstår av inlägget, identifierar sig som man för att ge de av oss som identifierar oss som kvinnor utrymme att ens prata. Skall det verkligen vara så? Samtidigt när jag ser tillbaka på de trådar där män har frågat kvinnor vad vi egentligen vill och hur vi vill bli behandlade så har vi blivit helt ignorerade när vi har svarat. Istället har mansplainandet fått fritt utrymme och teorier om "varför kvinnor är" på ett visst sätt eller annat har överröstat oss när vi har försökt ge en bild av vår upplevelse.

Det är ganska typiskt för rollspelshobbyn. Under mina snart 30 år som spelare har det alltid varit så. Jag får vara med på nåder.

Böckerna jag köpt och fått genom åren har en manlig publik som målgrupp. Alla runtomkring mig i hobbyn, med några undantag, är män. Författarna är män. Testspelare är män. Spelgrupper som jag spellett på konvent har övervägande varit män. De kvinnor som jag har försökt dra in i spelhobbyn har för det mesta gillat rollspel - men då har introduktionen varit i en miljö där det har varit övervägande kvinnor som spelar.

Jag har blivit sexuellt trakasserad på konvent.

Jag har blivit mer eller mindre utskälld för mina recensioner och mina åsikter för att de inte är "objektiva" eller för att jag tycker att äventyr och spelböcker varit sexistiska. I de svängarna har jag också blivit tillskriven åsikter jag inte har och när jag har försökt försvara ordval eller betyg har responsen varit att fortsätta tillskriva åsikter, bygga halmgubbar och skapa en bild av mig som inte är sann, som jag inte känner igen mig i.

Jag har blivit dåligt behandlad av både spelförläggare och spelförfattare på olika sätt.

Jag har läst böcker om rollspel, för rollspelare, där jag har fått reda på att anledningen till att "kvinnor inte spelar" är ditt eller datt, ingen teori är något som jag känner igen mig i.

Jag blir inte behandlad som en spelare, jag blir behandlad som en grupprepresentant för mitt kön. Jag förväntas veta vad alla kvinnor vill spela, eller så förväntas min smak när det gäller rollspel vara allenarådande för alla kvinnor, när sanningen är att alla har olika smak, oavsett kön.

Jag blir frågad varför jag hatar män när jag diskuterar spelkulturens sexism, när den egentliga frågan borde vara "varför hatar män kvinnor".

Trots det här älskar jag rollspel. Jag älskar att spela rollspel, jag älskar att spelleda rollspel, om jag kunde skulle jag arrangera spelkonvent igen för det är jättekul att se människor ha roligt. Jag vill skriva rollspel - jag har redan gjort ett och jag har fler på gång, men jag har inte prioriterat det framför mitt jobb som också är att göra spel. Jag skriver äventyr, inte för att det är tråkigt utan för att jag älskar att skriva äventyr och kanske få en kommentar här eller där om att det jag skrivit varit något folk har gillat.

Det är bara så trist att spelhobbyn inte gillar mig tillbaka. Det är så jag upplever det.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Jag funderar på ett separatistiska subforum, eller ja för olika ämnen eller vad det heter där vi kan skriva olika speltankar runt rollspel. Visst, går kanske inte att göra det separatistiskt eller iofs, om en får ansöka om behörighet typ som Sveroks forum för vissa subgrupper. Samtidigt så finns fejjan där det är enklare att skapa slutna rum. Och redan finns en hel del. Jag är med separatistiska rum för tjocka, lajvare, nördar och feminister bland annat och ibland kan det behövas att det är stängt, men hur många kvinnor är eg registrerade medlemmar på wrnu nuförtiden? Är det lönt att jobba sig?

Jag lovar att försöka föra fram mina rollspelstankar om det behövs.

Jag är tex stolt över att ha medförfattat mitt första konventsscenario i år på Gothcon. (Nattsorkarna)
Och var med och spånade enkvällsskräck till nya Kuthulu-systemet där vi GoT-ade skiten ur alla, dvs tpk. :) Much fun och barnen som spelade hade roligt, en fick svårt att sova=win!
 
Top