Nekromanti Könsneutrala regler

Status
Not open for further replies.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Eftersom jag får allergiska utslag av alla jävla förkortningar som brukar göra rollspelsregler snudd på oläsbara så använder jag inte ordet hen när jag skriver regler. Jag skriver han eller hon.

Det är faktiskt inte så ofta det behövs heller. Oftast använder man något av orden spelaren, spelledaren eller rollpersonen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
MODERERING

Jag vill också passa på att påpeka att trådstartaren vill ha rekommendationer om hur man bör skriva när man skriver rollspel. Huruvida ordet "hen" borde finnas eller inte och liknande ämnen diskuteras lämpligen någon annanstans.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Framsynt bakåtsträvare;n118959 said:
Luna är inte måne utan ett egennamn på en romersk gudinna. Självklart ska Luna ersättas med "hon" (inte "hen") eftersom Luna är ett feminint egennamn. På motsvarande sätt så säger man "Oskar, han är" och "Lina, hon är".
Exakt, så när vi pratar om månen som Luna så borde vi säga hon om den, även fast folk för några hundra år sedan tyckte att månen borde tituleras som man. Dvs att vi pratar svenska är underordnat perspektivet vi talar ur.

Framsynt bakåtsträvare;n118959 said:
Jag tror inte att du förstår mitt budskap. Du kan inte, som du skrev, ersätta en generell person med "hon" eftersom det endast är gångbart om ordet du ersätter med "hon" är femininum. Det är detta jag försöker förklara för dig genom att ta upp orden "måne" och "åker". Jag har aldrig påstått att du har sagt något om måne. Jag försöker bara förklara att svenskan har grammatiska genus.
Jag förstår fortfarande inte varför du påstår att jag inte kan kalla en människa för "hon" när du själv säger att människan är ett feminint ord och sålunda kan ersättas med just "hon". Åkrar och klockor är inte människor och att dra upp dessa om och om igen påverkar inte att "människan" är en "hon" och bör ersättas med detta vad man än annars skulle kunna ersätta åker och klocka med oavsett om hon går på en åker och har en klocka på sig. Så vad jag undrar är väl när det är du påstår att en människa inte är en människa.

Plus att du än en gång ignorerar perspektiven i frågan.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
krank;n118963 said:
Jag är helt okej med det.
Det kan ju bli så fel bara när hen i hens rollspelstext ska beskriva den mystiska ledar(h)en för ultra-kapitalist-mega-företaget!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Inkognito;n118991 said:
Det kan ju bli så fel bara när hen i hens rollspelstext ska beskriva den mystiska ledar(h)en för ultra-kapitalist-mega-företaget!

Du missförstår. Jag är bekväm med att bortse ganska ordentligt för den delen av det potentiella kundunderlaget som associerar "hen" med "extremvänster". Jag är med andra ord helt bekväm med att du associerar fel när du läser mina produkter.

EDIT: Also, om det rör sig om en namngiven person så är det ju sannolikt också en könad person. Om det inte rör sig om en agender eller genderfluid såklart. Och om det är det, så tycker jag definitivt bättre om "hen" än om "den", eftersom "den" är avhumaniserande och därmed går emot min strävan att inkludera även ickebinära personer.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Framsynt bakåtsträvare;n118961 said:
Denne anspelar på en man. Denna anspelar på en kvinna. Det något felaktiga "den" är ett alternativ som nästan, men bara nästan, är lika fånigt som "hen".
Där ser man.
Jag trodde att "denne" kunde anspegla på en person, medan "denna" användes för sak/den.

"När denna senare tillfrågades ville hon inte svara" låter ju inte alls bra?
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
krank;n118969 said:
Ska du göra anspråk på att vara språkkunnig och smälla den okunniga pöbeln på fingrarna kan du väl åtminstone använda pronomen korrekt?
Tala inte om för mig vad jag gör anspråk på är du snäll. Men du har rätt i att det var ett dåligt exempel.

krank;n118969 said:
I de undantagsfall där det behövs - till exempel i meningen "hen är den snygge/snygga" så är det inte svårare än att utgå från att båda fungerar.
Det tycker jag är en dålig lösning eftersom "snygge/snygga" syftar på det ena eller det andra genuset.

krank;n118969 said:
Logik förresten, varifrån har du fått idén att språk rent generellt skulle vara logiskt? Om språk vore logiska så skulle vi till exempel inte ha några oregelbundna verb och "få, färre, ..." skulle ha en definierad tredje form. Logik har liten, om någon, plats i språkliga diskussioner.
Oregelbundna verb är undantagen som bekräftar regeln. Med logik i språk menar jag att språken har ett system med regler som avgör vad som är språkligt rätt och fel.

Jag hade gärna fortsatt att diskutera det här mer med er men jag väljer att bryta här eftersom Gurgeh har sagt till oss att sluta att diskutera "hen" och återgå till trådens huvudämne.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Hej, Framsynt Bakåtsträvare.

Du verkar vara ett troll, så jag stänger av dig från Rollspel.nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,440
Synd att du inte hann kommentera GnomviDs inlägg!
 
Joined
25 Sep 2015
Messages
2
Inkognito;n118998 said:
"När denna senare tillfrågades ville hon inte svara" låter ju inte alls bra?
Du och Framsynt bakåtsträvare har båda rätt.

"denna" syftar på ord som är femininum och realgenus. "denne" syftar på ord som är maskulinum. "detta" syftar på neutrum.

Ex:

När denna kvinna senare tillfrågades ville hon inte svara.
När denne man senare tillfrågades ville hon inte svara.
När denne hund senare skulle rastas ville den inte följa med.
När detta barn senare fick vara med och leka vill det inte längre vara med.
 
Joined
25 Sep 2015
Messages
2
Dante;n119010 said:
Hej, Framsynt Bakåtsträvare.

Du verkar vara ett troll, så jag stänger av dig från Rollspel.nu.
Hej, Dante.

Du verkar vara en feministisk fascist, så jag ber dig dra åt helvete din jävla hycklare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Baksynt framåtsträvare;n119025 said:
Hej, Dante.

Du verkar vara en feministisk fascist, så jag ber dig dra åt helvete din jävla hycklare.
Moderering:

Det var inte ens ett snyggt försök att kringgå en avstängning.
 

Krille Krokodil

Veteran
Joined
25 Sep 2015
Messages
1
GnomviD;n118912 said:
Nej. 1) Maskulinum och femininum finns inte i modern svenska. I majoritetsdialekten smälte de samman till ett gemensamt grammatiskt genus (utrum) för ett par hundra år sedan. I modern mojoritetssvenska finns två grammatiska genus: utrum och neutrum (en resp. ett) 2) Könspronomen i modern svenska handlar inte om grammatiskt genus, utan om semantiskt (betydelsemässig) genus, s.k. sexus. Han/hon avser bara vilket kön skribenten uppfattar att refenten har och avgörs inte av det grammatiska genuset hos ett ord. Att använda hen innebär bara att lämna sexus hos referenten obestämd, en funktion som redan finns i svenskan iom begrepp som "vederbörande", "den", "han eller hon", o.s.v. Hen förutsätter ingen grammatisk förändring. För att droppa en egen anekdot kopplad till Akademien: sexusböjning är väldigt godtyckligt vad avser denne/denna, d.v.s. slutvokalen och har använts för att avse både män och kvinnor, lite efter skribents tycke. Av just denna anledning kommer Sara Danius att även hon hänvisas till som den ständige sekreteraren, hellre än den ständiga.
Jag är inte flera hundra år gammal och jag har lärt mig om grammatiskt/semantiskt genus i skolan. Det slarvas med genusböjningen men att "den ständiga" medvetet hänvisar till "den ständige" beror nog mest på att hon vill vara politiskt korrekt, tror jag. Man frågar sig om "den ständiga" skäms över att hon är kvinna?

Snyggt försök att kringgå en avstängning nej. Sann motivering ja.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
En möjlighet är ju att användare termer som "spelaren" och "rollpersonen" för att förklara vem man menar. Visst, det blir lite stylitigt och att förkorta till RP och SLP gör det inte snyggare, men det är en lösning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Eftersom Framsynt bakåtsträvare/Baksynt framåtsträvare/Krille Krokodil missbrukar möjligheterna med en anonymisering genom TOR för att gnälla om hen så stänger jag tråden. Den har ändå sagt sitt.
 
Status
Not open for further replies.
Top