Nekromanti Könsneutrala regler

Status
Not open for further replies.

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag brukar normalt skriva "han" om rollpersonen när jag skriver mina rollspel, men i reglerna till Motstånd (se tråden för explicit politiska rollspel för mer information) tänkte jag vara könsneutral och använda "hen". Det funkade bra tills jag kom fram till "honom/henne" hur skriver man det när man använder "hen" dennes låter lite för högtravande och avståndstagande.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det där är i mitt tycke det enda problemet med "hen", att det blir svårt att hitta en naturlig ersättare för "honom" och "henne". Alternativen är väl inte så många. "Henom" kan kanske funka, men bygger ju samtidigt på den manliga varianten "honom". Bara skriva "hen" kan också funka men blir inte så naturligt tyvärr. Ett exempel: "Jag valde att låta hen fortsätta sin onaturliga hunddans."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
De flesta använder "hen" även i den formen. "Motståndare får +2 på anfall mot hen". Det låter lite klumpigt, men jag antar att vi vänjer oss med tiden.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
kloptok;n118784 said:
Det där är i mitt tycke det enda problemet med "hen", att det blir svårt att hitta en naturlig ersättare för "honom" och "henne". Alternativen är väl inte så många. "Henom" kan kanske funka, men bygger ju samtidigt på den manliga varianten "honom". Bara skriva "hen" kan också funka men blir inte så naturligt tyvärr. Ett exempel: "Jag valde att låta hen fortsätta sin onaturliga hunddans."
Håller med dig helt och hållet, anledningen till att jag inte använt det tidigare är inte att jag har något emot det utan just att jag tycker texten flyter sämre. meningen jag fick problem med var

"Rollpersonen stammar vilket gör många sociala situationer besvärliga för honom."

tror att jag löser det genom att helt enkelt ta bort "för honom" vilket fungerar lika bra om inte bättre i det här fallet men det löser ju inte det generella problemet
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Genesis;n118785 said:
De flesta använder "hen" även i den formen. "Motståndare får +2 på anfall mot hen". Det låter lite klumpigt, men jag antar att vi vänjer oss med tiden.
Eller så kommer det ett bra och allmänt accepterat alternativ
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Neotech kör vi hen/henom. Det funkar utmärkt där eftersom Neotech ändå ska ha ett modernistiskt språkbruk. i Eon däremot reserverade jag mig mot hen eftersom jag tyckte det kändes anakronistiskt, så där kör vi 'denne' istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Krille;n118789 said:
Språkrådet rekommenderar "hen" som objektsform:

Sås.

Exakt så har jag gjort i t.ex. Rotsystem.

Jag läste en motivering där, som i princip gick ut på att "honom" och "henne" var ålderdomliga objektsformer; jämför med "det" och "den" som tydligen är nyare och saknar separat form ("detet", "denen"?). Och då är det rimligt att "hen", som är ännu nyare, inte dras med de ålderdomliga formerna. Typ.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
krank;n118802 said:
Och då är det rimligt att "hen", som är ännu nyare, inte dras med de ålderdomliga formerna. Typ.
Hence hens, som du hade skrivit om du var göteborgare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
DeBracy;n118804 said:
Hence hens, som du hade skrivit om du var göteborgare.
Du kan slå dig i backen på att jag kommer att göra det varje gång jag pratar om det här från och med nu =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skriver HAN för rollpersonen och HON för spelledaren (som i Fantasy!). Eller tvärtom (som i Svenska kulter). För att hålla isär rollerna i regelexempel och annan text.

Vem som är vem är inte viktigt, bara man är konsekvent i spelet.

Annars skulle man kunna skriva hen, men då missar man funktionen ovan.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Personligen föredrar jag att göra som lagboken och använda mig genomgående av den/denna eller skriva om meningen så prepositionen inte behövs, alternativt faktiskt skriva ut hela ordet det syftar på i värsta fall.

När man talar om det i teori blir vissa människor upprörda. "Du kan ju inte kalla människor för den, det är sjukt!" Men i praktiken när man presenterar dem med materialet så tenderar de att inte ens uppmärksamma att det är det man har gjort, och som sagt det är vad Sveriges rikes lag har gjort i åtminstone cirka ett hundra år och det fungerar utmärkt rent språkligt.
Så från mitt perspektiv är hen oftast onödigt att behöva ta till, och lite grann av ett tecken på lathet på nåt vis. Samtidigt så beror det lite på vilken ton man vill att texten ska ha. Hen passar i moderna informella sammanhang och ger ett intryck av modernitet på grund av detta, men det är väldigt olämpligt i formella sammanhang och passar inte alls in där, och vill man få till en gammaldags känsla är det ju helt fel att använda ordet.

I slutändan är det väl mest en smaksak, men det går att komma runt. Annars har jag för mig att "henom" finns och är etablerat...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
krank;n118802 said:
Jag läste en motivering där, som i princip gick ut på att "honom" och "henne" var ålderdomliga objektsformer; jämför med "det" och "den" som tydligen är nyare och saknar separat form ("detet", "denen"?). Och då är det rimligt att "hen", som är ännu nyare, inte dras med de ålderdomliga formerna. Typ.
Fast det där stämmer väl inte? "Honom" och "henne" är ju nymodigheterna. "Jag slog han" är en äldre form än "Jag slog honom".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Genesis;n118845 said:
Fast det där stämmer väl inte? "Honom" och "henne" är ju nymodigheterna. "Jag slog han" är en äldre form än "Jag slog honom".

Det är möjligt, jag återger bara det jag minns att jag läst nån gång... Hittar ingen bra källa, men här är en dålig. I en av kommentarerna:

Det finns dock ett ytterligare argument till varför henom är en onödig böjning, nämligen att den svenska grammatiken inte fungerar så längre. När våra pronomen (jag, han, hon osv.) "blev till" hade svenskan ett kasussystem som gjorde att objektsformerna böjdes (mig, honom, henne osv.). I dagens svenska grammatik har vi inget kasussystem, och nya ord behöver inte böjas enligt något som inte längre existerar.
Själv är jag alldeles för dålig på metaspråk för att kunna svänga mig med sån argumentation i praktiken; jag kan skriva text men "kasus" skulle för mig lika gärna kunna vara ett nytt datormärke.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Ah, ja, det argumentet är väl kongruent. Svenskan har inte längre något kasussystem för substantiv*. Men vi har ett för pronomen, så jag vet inte hur vettigt det är egentligen.

* Inte helt sant, för vi har fortfarande genitiv.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Jag säger som Horace:

– Jag är ledsen, men fenomenet hen är i mina ögon alltför fånigt för att förtjäna seriös kommentar. /Horace Engdahl
Jag skulle reklamera ett rollspel som använder ordet "hen" istället för "han eller hon" med motiveringen att spelet innehåller allvarliga språkfel.

Om man envisas med att ha ett könsneutralt han eller hon så bör det skrivas h*n eller möjligtvis h?n. Hen är precis som Horace säger "alltför fånigt".

Jag tycker att ordet "hen" endast borde användas av tex människor med begåvningshandikapp. Människor med begåvningshandikapp kan även få ersätta "de" och "dem" med "dom". Detta för att det är viktigare att människor får göra sin röst hörd än att de uttrycker sig språkligt korrekt. Att en del svenskalärare på gymnasiet godkänner "dom" är också alltför fånigt för att förtjäna en seriös kommentar. Barn kan förresten också få använda "hen" och "dom". Dyslektiker är inte begåvningshandikappade men de kan också få använda "hen" och "dom" då jag vet att vissa har svårt med "de" och "dem". Men alla vuxna människor som inte har någon form av funktionsnedsättning borde lära sig att tala och skriva rent.

Och nej, jag tycker inte att ordet "hen" har någonting med jämställdhet att göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Framsynt bakåtsträvare;n118870 said:
Jag säger som Horace:
Fenomenet Horace Engdahl är i mina ögon alltför fånigt för att förtjäna seriös kommentar.

Framsynt bakåtsträvare;n118870 said:
Om man envisas med att ha ett könsneutralt han eller hon så bör det skrivas h*n eller möjligtvis h?n. Hen är precis som Horace säger "alltför fånigt".
Varför är ett ord som går att uttala och vid det här laget är ganska väletablerat "alltför fånigt", jämfört med ett "ord" som inte kan uttalas?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Krille;n118789 said:
Språkrådet rekommenderar "hen" som objektsform:
Det är vad jag också känner funkar bäst.

Sen använder jag normalt sett bara hen när jag skriver om en specifik person av okänt eller oklart kön, eller som valt att gå ifrån man/kvinna. När jag pratar om en generell person skriver jag uteslutande hon, med motiveringen att "människan" skrivs som hon.

Det är nog mest för att jag inte vant mig tillräckligt vid hen än.
 
Status
Not open for further replies.
Top