Könsmixade spelgrupper bra eller anus ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
6. Mannen och kvinnan som blev tillsammans gör slut och massa drama trauma och bitterhet och sårade känslor spiller ut i spelgruppen
Det här minns jag hände i "Vi Spelar Rollspel"-podden där spelarna Josefin och Henrik gjorde slut och då har jag för mig att deras rollpersoner försvann från sändningarna ett tag, men de lyckades nog lägga det bakom sig så de kom tillbaka och spelade vidare.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag har också provat på diverse konstellationer (helt manliga grupper, blandade grupper och grupper där jag varit enda cismannen). Jag gillar blandat och är nöjd med att min primära spelgrupp som jag spelleder för är det (just nu 3 ciskvinnor och 2 cismän inkl mig, det har skiftat lite fram och tillbaka). Båda de övriga grupperna jag spelar i är 100% snubbar.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
334
Location
Fruängen
Jag tänker inte gå in på djupare detaljer men följande scenario utspelade sig för inte så länge sedan.

Vi var en spelgrupp med bara män en spelare hoppar av en annan drar med sin barndomskompis som är kvinna.

Manlig Spelare nummer 2 låt oss Kalle hen Kalle blir sexuellt attraherad av kvinnan låt oss Kalla hen Lisa .

Kalle börjar flirta med Lisa som vänligt avvisar Kalle , Kalle börjar flirta med mer sexuella undertoner vilket Lisa också vänligt avvisar.

Kalle börjar messa Lisa utanför spelgruppen och försöker få till dejter och umgänge osv vilket Lisa inte vill .

Lisa säger ifrån till Kalle som vägrar acceptera att hen blivit avvisad utan ist så går hen in i nått osunt toxiskt incel beteende.

Lisa hoppar av spelgruppen med en ursäkt men vi vet alla att det berodde på Kalle.


Kalle är 45+ . Det är inte hormonstinna tonåringar vi pratar om här utan vuxna personer.

Detta är inte det enda scenariot jag har upplevt där problematik uppstår när man har könsmixade grupper utan MIN erfarenhet som är just det MIN erfarenhet kring dom jag spelat med är att när man könsmixar grupper uppstår ofta dessa problem.

"Kalle" skulle nog kunnat skapa samma drama/beteende i vilket socialt sammanhang som helst.... Jobbet/fotoklubben/båtklubben eller lokala brf styrelsen typ,,,,, I inget av dessa sammanhang är Kalles nbeteende ok...och att man efter ngt sådant skulle säga "Jag föredrar styrelser med bara män, det blir enklare så" gör det lite uppenbart :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I inget av dessa sammanhang är Kalles nbeteende ok...och att man efter ngt sådant skulle säga "Jag föredrar styrelser med bara män, det blir enklare så" gör det lite uppenbart :)
Det där är ju bara bait.

En rollspelsgrupp är ingen styrelse med makt över något. Det är en privat samling människor som ägnar sig åt en aktivitet tillsammans för skojs skull. Kvinnor har gjort det i syjuntor sedan länge, och moderna feministiska kvinnor kräver könsseparatistiska sällskap utan män närvarande.

Det är inget konstigt att män väljer att umgås bara med andra män ibland, och samma sak med kvinnor. Det har sina för-och-nackdelar, precis som mixade grupper.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
En rollspelsgrupp är ingen styrelse med makt över något. Det är en privat samling människor som ägnar sig åt en aktivitet tillsammans för skojs skull. Kvinnor har gjort det i syjuntor sedan länge, och moderna feministiska kvinnor kräver könsseparatistiska sällskap utan män närvarande.
Fast att kvinnor kräver det har ju en grund i att somliga frågor inte gått att diskutera när män närvarat på grund av sociala strukturer.

Tycker inte att liknelsen haltar med en styrelse då det handlar om beteendet. Ska vi ge konsekvens på beteende eller på vem du är. När vi kastar ut kvinnan ur gruppen så är det ju vem du är som straffas istället för vad du gör.

Däremot helt klart att ibland kan det behövas arenor där bara en viss grupp kan delta. Att dock säga att det är unikt för kvinnor är lite skevt då det genom historien varit så att kvinnor blivit utelåsta från maktenskorridorer.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Alla: "vi har inte haft det här problemet" och ingen: "vadå, kärlek är väl inget problem?", haha.

...

Men man kanske borde dra igång en spelgrupp med okända singlar med ett hemligt syfte att tussa ihop dem?
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
334
Location
Fruängen
Det där är ju bara bait.

En rollspelsgrupp är ingen styrelse med makt över något. Det är en privat samling människor som ägnar sig åt en aktivitet tillsammans för skojs skull. Kvinnor har gjort det i syjuntor sedan länge, och moderna feministiska kvinnor kräver könsseparatistiska sällskap utan män närvarande.

Det är inget konstigt att män väljer att umgås bara med andra män ibland, och samma sak med kvinnor. Det har sina för-och-nackdelar, precis som mixade grupper.
Nu var det inte just styrelse som var min poäng.... alla sociala sammanhang
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här ämnet är tillräckligt svårt utan att vi hittar på halmgubbar...

Tycker inte att liknelsen haltar med en styrelse då det handlar om beteendet.
Det är en dålig liknelse eftersom en styreles är en maktorganisation och en förtroendeorganisation. Det är inte samma sak som vem jag spelar frisbeegolf eller rollspel med.

När vi kastar ut kvinnan ur gruppen så är det ju vem du är som straffas istället för vad du gör.
Det var ingen som kastade ut en kvinna, eller förespråkade att man skulle kasta ut en kvinna. Kvinnan valde, förståeligt, att lämna, och då var det för sent att göra rätt. Jag ser ingen anledning att tolka det som att @Dr_Dängrot inte tycker det var olyckligt. På samma sätt uppfattar jag att @Dr_Dängrot tycker det är olyckligt att det - hans erfarenhet - är svårare med mixade grupper. Det ville han prata om.

Däremot helt klart att ibland kan det behövas arenor där bara en viss grupp kan delta.
Men det här är ingen arena där bara en viss grupp kan delta. Det här är några människor som väljer att organisera sin fritid tillsammans.

Jag är övertygad om att det finns mängder av rollspelsgrupper med bara kvinnor. Som jag gärna hade kunnat tänka mig att vara med. Som jag inte är välkommen i (av massa olika skäl). Och det är helt ok. Alla behöver inte vilja hänga med mig på sin fritid.

Det ÄR inte självklart oproblematiskt med grupper av blandade kön. Och det är för övrigt inte oproblematiskt med homogena grupper heller (vilket en del arbetsplatser är illa medvetna om). Rollspel är som rollspel är - mansdominerat. Det finns anledning att gissa att kvinnor i genomsnitt föredrar andra spel och lite andra spelstilar än män i genomsnitt. Det här kan man väl prata om utan att göra problemet större än det är?
 
Top