Könsmixade spelgrupper bra eller anus ?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,536
Location
Umeå
Då kokar det ju också i viss mån ner till frågan att kan heterosexuella män och kvinnor som är sexuellt aktiva umgås på ett rent platoniskt plan i olika sociala sammanhang eller kommer det alltid att finnas en underliggande sexual tension som förr eller senare förstör det platoniska ?
Asså. Ja. Utan tvekan. Vi kan bada bastu ihop utan att det finns någon sexuell spänning.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,585
Location
Huddinge
Visst om folk i en spelgrupp dejtar varandra så skulle jag säga att det ökar chansen för drama, men jag skulle inte säga att könsmixtrade grupper i sig gör det.

min vanliga spelgrupp är mixtrad och vår största källa till drama är diverse olika åsikter om taco

seriöst om någon i vår spelgrupp skulle skapa drama som är dåligt för gruppen är det jag, och det skulle inte ha något med kön att göra
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag satt och tänkte på det här med könsmixade spelgrupper och när jag såg tillbaka på dom könsmixade spelgrupper jag haft genom åren har det oftast uppstått nån form av problematik.
Det här är inte ett rollspelsproblem, utan ett samhällsproblem.

En andel av befolkningen kan helt enkelt inte umgås normalt med det kön de är sexuellt attraherade av utan att tänka på hur de ska kunna knulla.
Jag tycker att denna tendens märks ganska tydligt i alla sociala sammanhang, t.ex. om man går på krogen, så detta är definitivt inte ett unikt beteende vid rollspelsbordet.
Däremot tenderar själva rollspelandet att intensifiera de sociala kontakterna, så beteende märks tydligare där än på andra platser.
Jag har inget problem att känna igen detta beteende och undviker den personlighetstypen, följdaktligen har jag inga sådana vänner och inte de problemen du beskriver.

Och jag misstänker att de andra i tråden som heller inte har det här problemet också instinktivt undviker de här personlighetstyperna.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,836
Location
Port Kad, The Rim
Jag har spelat i mixade grupper i >20 år och aldrig upplevt problem av det slag som anges i startposten. En gång visade det sig däremot att två deltagare av samma kön hamnade rejält i luven på varandra utanför spelgruppen, vilket ledde till en av dem lämnade gruppen.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,706
Location
Eskilstuna
Om man umgås med folk är det ju inte alls orimligt att man kan fatta romantiskt tycke och köttslig nyfikenhet för någon. Och visst, att inte äta där man sover är väl i många fall vettigt, men i vissa fall kan det ju funka fint och vara supertrevligt.

Och det är ju som nämnt givetvis inte bara en fråga om att blanda män och kvinnor.

Problemet är ju när någon inte känner av ifall det verkar vara besvarat, beter sig sunkigt, inte respekterar gränser, inte kan hantera att bli avvisad, gör det till en obekväm grej, eller på annat sätt beter sig illa.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
752
Försöker aktivt spela i mixade grupper. Tycker det är roligare. Har spelat i bra grupper med bara snubbar som har varit bra men även riktigt osunda.
Är hyggligt allergiskt mot män-i-grupp-mentaliteten som kan uppstå, där folk börjar uppföra sig som Black Army på fotbollsderby.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här är inte ett rollspelsproblem, utan ett samhällsproblem.

En andel av befolkningen kan helt enkelt inte umgås normalt med det kön de är sexuellt attraherade av utan att tänka på hur de ska kunna knulla.
Jag tycker att denna tendens märks ganska tydligt i alla sociala sammanhang, t.ex. om man går på krogen, så detta är definitivt inte ett unikt beteende vid rollspelsbordet.
Däremot tenderar själva rollspelandet att intensifiera de sociala kontakterna, så beteende märks tydligare där än på andra platser.
Jag har inget problem att känna igen detta beteende och undviker den personlighetstypen, följdaktligen har jag inga sådana vänner och inte de problemen du beskriver.

Och jag misstänker att de andra i tråden som heller inte har det här problemet också instinktivt undviker de här personlighetstyperna.
Absolut , detta är inte ett rollspelsproblem utan ett samhällsproblem .

Det var dock så att denna gång klädde sig problemet i en rollspelsskrud


Hade detta uppstått i fågelskådarklubben hade jag startat denna tråd på fågelskådarforumet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Min spelgrupp har för det mesta bara bestått av män/pojkar/gubbar med kanske 50 speltillfällen totalt där det varit en tjej/kvinna/tant med. Utifrån det så tänker jag mer generellt. Jag föredrar blandade arbetsplatser och andra situationer men jag förstår att blandningen tillför några nya aspekter. Så jag skulle föredra mer blandat för det tillför mer än det tar bort. Problem kan uppstå ändå och man får handskas med dem när de kommer. Men hade jag varit med om att nånting specifikt leder till problem så skulle jag nog till slut också välja bort en viss spelartyp.

Som vanligt försvåras allt sånthär förstås av hur stor eller liten ens rollspelande kamratkrets är, ens relationer till individerna och sånt. Man får tänka genom, och gärna diskutera med alla inblandade hur man ska lösa det hela och ta sitt eget beslut sedan. Finns flera lösningsförslag så kan man testa och se vad som fungerar.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
497
Jag har inte haft såna problem just inom spelgrupper. Jag har haft både blandade och helmanliga grupper, och skulle gärna spela med en blandad grupp oftare, men upplever att det är svårt att sätta samman dessa. Jag har väl fler manliga bekanta och i hobbyn är det likadant, plus att det känns som att tjejer är lite vaksamma mot att sånt skulle kunna uppstå, så de brukar sällan nappa på inbjudningar till spel.

Liten sidofråga, hur bygger eller hittar man bäst blandade grupper utan att uppfattas som ett manligt creep som bara vill ha brudar?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,282
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Då kokar det ju också i viss mån ner till frågan att kan heterosexuella män och kvinnor som är sexuellt aktiva umgås på ett rent platoniskt plan i olika sociala sammanhang eller kommer det alltid att finnas en underliggande sexual tension som förr eller senare förstör det platoniska ?
Bra fråga, men nej. Jag tror att de allra flesta människor kan umgås över könsgränserna med människor de anser enormt sexuellt attraktiva utan att de måste försöka ligga med dessa människor. Jag har under hela mitt liv haft massor av vänner som är tjejer och som jag tyckt och tycker är väldigt attraktiva utan att varken känna att jag måste försöka få ut något mer än vänskap av dem. Jag tror än en gång att de allra flesta människor fungerar likadant.

Sen vet jag att det finns undantag bland både män och kvinnor där de verkligen söker sexuella kontakter om de attraheras av någon och de tycks oförmögna att upprätt långvariga platonska vänskapsband. Även om jag enbart talar från anekdotisk information så är jag övertygad om att de människor som inte kan vara vänner med människor de attraheras av utgör en väldigt liten minoritet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,664
Location
Eslöv
Det fanns liknande problem i den gruppen som en del (få) nämnt i tråden fast mot oss killar då. Så jag tror inte att övertydligt och oönskat flörtande är något som endast begås av män mot kvinnor.
Jag har jobbat som bartender och som garderobiär när jag var runt 18-24. Alltid "kul" när en full 40+ kvinna kniper en i röven när man vänder sig om för att ta hennes jacka. "Sånt händer" fick man höra 🤷‍♂️
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,956
Location
Linköping
Om jag återkommande hade råkat ut för havererade rollspelsgrupper pga heterosexuella kärleksmisslyckanden så hade jag nog också varit bitter på könsmixade spelgrupper, men att banna ett kön känns mer som ett plåster än att bota sjukdomen om liknelsen blir begriplig. Plocka bort spelaren som blir triggad istället för att tassa på tå och plocka bort dennes triggers.

I övrigt har jag pinsamt lite erfarenhet då min spelgrupp (samt den jag hade från wrnu när vi spelade SCUP) är vansinnigt homogen. Bara vita cis-män kring 40 med stabila familjeförhållanden, barn och akademisk resonemangskapacitet (ingen urvalsprocess, det har bara blivit så). Men så länge det är bra personer från den kategorin så är jag nöjd.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,638
Location
Värnhem, Malmö
Om jag återkommande hade råkat ut för havererade rollspelsgrupper pga heterosexuella kärleksmisslyckanden så hade jag nog också varit bitter på könsmixade spelgrupper, men att banna ett kön känns mer som ett plåster än att bota sjukdomen om liknelsen blir begriplig. Plocka bort spelaren som blir triggad istället för att tassa på tå och plocka bort dennes triggers.
Här tänker jag på en viss reenactmentgrupp i Malmötrakten, som enbart tillåter manliga medlemmar. Varför? Jo, en gång hade de med ett gift par, och de förskingrade pengar. Alltså innebär kärleksförhållanden inom gruppen risk att man förskingrar pengar, så nu är det bara killar. Logik är inte deras starkaste gren.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Var har jag skrivit att jag bannat ett kön ?

Jag skrev i mitt öppningsinlägg att jag inte har bannat någon eller kommer banna någon på grund av kön men att jag upplever det enklare att spela i en grupp med endast män.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,282
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har jobbat som bartender och som garderobiär när jag var runt 18-24. Alltid "kul" när en full 40+ kvinna kniper en i röven när man vänder sig om för att ta hennes jacka. "Sånt händer" fick man höra 🤷‍♂️
Ja, tyvärr är det väl så att det inträffar. Dock skall aldrig arbetsplatsen vara nonchalant gentemot sådant beteende, oavsett vem som agerar på ett oacceptabelt sätt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,956
Location
Linköping
Var har jag skrivit att jag bannat ett kön ?

Jag skrev i mitt öppningsinlägg att jag inte har bannat någon eller kommer banna någon på grund av kön men att jag upplever det enklare att spela i en grupp med endast män.
Det har du inte. Jag skrev generellt och med humoristisk knorr mer än en direkt kommentar till dig.
 
Top