Simon
Swashbuckler
Så långt så ser det alltså bra ut, men jag skulle vara nogrann med att definiera Magi som något som specifikt anknyter till spelvärldens metafysik, och alltså hålla mig borta från att blanda in allmänna "mjuka" egenskaper som empati, viljestyrka och intuition. De sistnämnda egenskaperna trillar ju tillbaka in i den gamla schablonen om kvinnlig intuition som i alla fall i mina ögon skulle störa ganska mycket.
Jo, självfallet. Magi-konceptet kom ju till just för att man annars hade fått hänfalla till dylika schabloner (eller krystade lösningar som 'öh...+2 i Smidighet får väl duga då'), och det gör jag typ över min döda kropp.
Japp, det framgick att du ville vara noga med. Jag ville bara i all försiktighet peka på att just de schablonmässiga egenskaperna tycktes ha smugit sig in där trots allt:
agi-attributet kommer vara användbart även om man inte kan någon faktisk trolldom; för det används för att förnimma saker i världens väv, och är nära förknippat med empati, viljestyrka, intution, och direkt övernaturliga förmågor att förutse framtiden, få varsel, ana oråd, blidka övernaturliga väsen, komma i kontakt med andarna, etc, etc.