Nekromanti Könens sexdrift

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Stilla funderingar

"Dra aldrig folk över en kam så. Det är göra både kvinnor och män en otjänst, och dessutom tyder det på en ganska stor brist på både taktkänsla och allmänbildning. Tillochmed biologister borde bli förolämpade. Du påstår liksom mer eller mindre ordagrant att inga kvinnor kan relatera till manlig sexualitet. Inser du vad du själv säger? "

Jag får väl helt enkelt vara tydligare med ironin nästa gång. Jag ville bara leka de generella fördomarnas advokat en liten stund (för att det är kul). Givetvis orkar jag inte vara så avancerad och dra alla över en kam (jag skrev ju te.x en sak redan i början att "lilla undertecknad inte alls följer denna tydligt *biologiska* norm). Men det rörde om ordentligt i grytan, och gav en hel del nya infallsvinklar, vilket är bra. Jag måste lära mig att ironi funkar inte på internet (om man inte överöser det med smileys och liknande). My bad...
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Stilla funderingar

"En katthona parar sig med sanslöst många hanar under ett och samma löp om hon får chansen och exemplen slutar inte där. Råttor, silkesapor... "

Björnhonor ägnar sig också åt detta beteende. Jag vet inte om någon har nämnt det, men beteendets funktion handlar troligtvis om att säkerställa ungarnas överlevnad. Björnhanar har för vana att ha ihjäl ungar till honor som de inte har parat sig med, detta för att björnhanens egna ungar ska ha större chans att överleva (revir och sånt). Därför parar sig björnhonan med så många hanar som möjligt, för att hanarna då potentiellt skulle kunna ha ihjäl sina egna ungar om de försökte och de låter då oftast ungarna vara ifred. Jag skulle gissa att katthonor gör det av samma anledning, lejonhanar brukar ju också ta död på andras ungar om tillfället bjuds.

Men detta är ju givetvis bara en teori, fast jag måste säga att den verkar tämligen rimlig. Promiskuösitet för att skydda sina kommande ungar, now thats something! :gremgrin:

PS hmm, man kan ju faktiskt kolla på forumtrådarna med platt visning också. Vad kvick jag är! :gremgrin: DS
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Stilla funderingar

Betyder det att kvinnor är mindre kåta än män? Nä, bara att de inte knullar lika lättvindligt. Det har sin naturliga förklaring i mannens många miljoner spermier kontra kvinnans enda ägg — för kvinnor är sex lika med resurshantering; du har bara ett ägg i månaden, och det måste du utnyttja så bra som möjligt (för att inte tala om alla resurser som går åt när man sedan blir gravid) . Män, däremot, kan utan vidare eftertanke pumpa ut precis så mycket spunk de vill.
...eller så kan samma sak förklaras med den simpla sociala faktorn att tjejer hela tiden uppmuntras att inte bejaka sin sexualutet medan män istället ständigt uppmuntras på samma område. Den klassiska raden är väl att "en tjej som ligger med många kallas hora, en kille som ligger med många kallas "bock", på ett positivt sätt". Vi utbildas/hjärntvättas till att se sex på olika sätt, helt enkelt. Din förklaring känns mer som samma sorts urvattnade pseudoförklaring som vanligen används för att försvara eller ursäkta just det ovanstående sociokulturella förhållandet =)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Slutplädering med Stilla funderingar [Edit]

Fan ta dig, som skriver inlägg jag måste svara på när jag egentligen borde skriva om Platons "staten"! :gremmad: :gremwink:

för att inte tala om att vi bryter mot regeln om brandfarliga ämnen
Ämnet är bara brandfarligt om man läser in en massa politiska undertoner i det, vilket jag inte gör men vilket du verkar göra. Jag ska ta upp det här igen senare, så håll det i minnet.

Jag vet om det du skrev om schimpanser. /.../ Jag är dessutom medveten om evolutionens långsamma takt.
All right. Ingen anledning att bli defensiv för att jag skriver saker som du redan vet om. Jag kan väl inte veta vilka förhandskunskaper du har, right? Bättre skriva för mycket än för lite.

De senaste åren har dessutom otrohetsstatistiken förändrats så att kvinnor är mycket nära mäns nivå på utomäktenskapliga förhållanden utanför parets relationskontrakt
O rly? Jag har sett siffrorna sjuttio respektive fyrtio procent.

Vi ser i samhället i stort att kvinnor statistiskt sett har minst lika många partners som män.
I genomsnitt, ja. Men genomsnittet säger ingenting om den relativa promiskuiteten. Om en sjölejonhanne har femtio honor, fyrtionio sjölejonhannar går utan honor, och femtio sjölejonhonor delar på samma partner, så har både hannarna och honorna i genomsnitt varsin partner, men ingen skulle därmed dra slutsatsen att sjölejonhonor är lika promiskuösa som sjölejonhannar.

(Här tog jag sjölejon som exempel eftersom de utgör en extremversion av manlig promiskuitet kontra kvinnlig petighet)

Det ÄR inte ett återkommande mönster i djurvärlden heller. Det är också fakta. Att hävda att alla däggdjur har en promiskuös manlig sexualitet och en monogam kvinnlig är lika befängt som att säga att djur inte kan vara homo eller bi.
Jag tycker definitivt det räcker med att konstatera att detta förhållande råder för den stora merparten av alla djurarter (och notera att jag inte har sagt något om kvinnlig monogami — det är någonting du har läst in! Allt mitt resonemang förutsätter är att honor är mindre promiskuösa och mer petiga än män. Jag utmanar dig att ge mig ett exempel på en djurart där honan är mer promiskuös än hanen.) Ur detta faktum, och det faktum att män är mer promiskuösa än kvinnor i så gott som alla mänskliga kulturer, kan man dra slutsatsen att människan följer samma biologiska mönster som resten av djurvärlden. Det omvända — att människohonan till naturen är lika promiskuös som människohanen, men att kulturen ändå på något sätt lyckats motverka detta och göra män mer promiskuösa än kvinnor — är en betydligt mindre elegant förklaring som kräver att man förutsätter betydligt fler saker. Ockhams rakkniv and all that jazz.

Jag tycker att min fråga är ganska rättfram. Det läggs ned mycket tid på att se till att män blir "riktiga män" och kvinnor "riktiga kvinnor". Om manlighet och kvinnlighet varit något medfött och givet så skulle det inte vara något annat än resursslöseri.
För det första: Det finns fler skillnader mellan könen än olika nivåer av promiskuitet. Flera av dina exempel, som "härskartekniker" och "hedersmord", har snarare att göra med en skillnad i makt mellan könen, och har alltså ingen direkt bäring på den här diskussionen.

Jag skulle vilja vara beredd att argumentera för att även exempel som förment har med promiskuitet att göra, som "Jag menar att promiskuösa kvinnor blir utfrusna och sexuelt återhållsamma män ses som losers.", egentligen har att göra med makt. Du verkar vara påläst så jag ska inte tråka ut dig med att gå in på detaljerna om stigmatiseringen av kvinnlig sexualitet som ett medel för mannen att hålla makt över kvinnan.

"Aha!", säger den observante! "Här har du givetvis din förklaring till mannens högre promiskuitet! Han har helt enkelt tvingat kvinnan att bli mindre promiskuös för att kunna utöva makt på henne!" Här skulle jag kunna utveckla en hel diskurs av motargument, men eftersom det är ett knivigt problem — I'll give you that — och jag inte vill spendera hela natten med den här tråden, så jag tänker lämna walk-over på den här punkten och nöja mig med att återigen hänvisa till mitt Ockhams rakkniv-argument ovan.
Edit: Come to think of it, så kan jag t.o.m. köpa det här argumentet. I viss utsträckning. Jag tror bara inte att det är hela grejen, eller nödvändigtvis ens merparten av grejen.

Sådant som transsexualitet ser jag helt enkelt som extremerna på klockkurvan: alla människor avviker i viss mån från könsnormen. Vissa avviker extremt mycket, och mot dem riktar människor sin berömda rädsla för allting främmande.

För mig handlar upplösandet av könsrollerna om frihet, och biologismens argument används för att låsa människor inuti sin sociala och kulturella position. Tyvärr har biologin som förklaringsmodell oftast använts för att försvara våld, förtryck och diskriminering, inte bara mot kvinnor utan också mot män som inte passat in i dikotomin.
Jag blir väldigt sårad av att du tycks vilja lumpa ihop mig med ett gäng knäppiga naturetiker som använder biologin för att försvara sina egna vidriga övertygelser. Jag är intresserad av den här frågan som en vetenskaplig fråga, punkt.

Det är för mig väldigt väsenfrämmande att utgå i hur man uppfattar att det är och resonera sig fram till hur det bör vara. Lika främmande är det att göra det omvända: att utgå från hur det bör vara och resonera sig fram till hur det är. Hur det är, är en sak, och hur det bör vara är en annan sak, och aldrig mötas de två.

Om du vill föra in våld, förtryck och diskriminering i diskussionen så får du nog vända dig till någon annan, är jag rädd. Jag ogillar våld och är en entusiastisk försvarare av demokrati och likställdhet. Jag låter inte dessa ståndpunkter färga av sig på mina vetenskapliga uppfattningar, som jag grundar helt och hållet i fakta och logiska resonemang utifrån dessa fakta.

För att göra det så tydligt som möjligt: För mig har inte frågan någonting med politik att göra. Om könsskillnaderna är biologiska, så är de det helt oavsett någon given människas politiska åskådning. Ingen ideolog i hela världen kan förändra ett biologiskt faktum, hur många pamfletter han än skriver.

De eventuella bitar av könet som sitter i biologin kommer alltid att finnas kvar, men när det gäller mänskligt beteende så visar alla nyare källor på att variationen INOM könen är större än variationen mellan dem. Hur relevant blir då egentligen biologin som analysintrument för mänskligt, könsspecifikt beteende?
Hur relevant är biologiska skillnader mellan könen som analysinstrument för könsspecifikt beteende? Det är relevant i proportion till hur mycket av det könsspecifika beteendet som är biologiskt betingad, givetvis, alldeles oberoende av variationerna inom könen (som förstås inte är av något intresse what so ever vid analysen av könsspecifikt beteende — go figure).

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Stilla funderingar

Okej, Krank, jag vet vad du tycker, och du är alldeles för obstinat för att det ska vara någon poäng med att diskutera med dig. Följ diskussionen mellan mig och Vavva istället. You might learn something.

/Kalle
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Stilla funderingar

Att vara obstinat är en bra egenskap. I synnerhet när det kommer till diskussioner. Det är ett tecken på att man vägrar gå med på något annat än det man tror är sanning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Slutplädering med Stilla funderingar

Om könsskillnaderna är biologiska, så är de det helt oavsett någon given människas politiska åskådning. Ingen ideolog i hela världen kan förändra ett biologiskt faktum, hur många pamfletter han än skriver.
Å andra sidan genomförs, tolkas etc ingen forskning utan politisk baktanke. Alla människor läser in mening i det de observerar, och all vetenskap är politisk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Politisk forskning?

Fonetik är i allra högsta grad politiskt - om inte annat genom att det är en del av den större lingvistiken, och då den pysslar med deskriptivitet snarare än preskriptivitet menar jag att den definitivt är politisk.

Paleontologi är absolut politiskt. Även där har vi massor av forskare som har sina egna tankar och slutsatser som de grälar om.

Framställandet av vetenskapen som enhetlig, och drömmen om att den "bästa teorin" alltid kommer fram, är bara naiv, i mina ögon. Ju mer jag läser av facklitteratur, desto mer inser jag att forskare av alla de slag är precis lika oense som andra människor, och har precis lika många förutfattade meningar som de försöker bevisa genom sin forskning. Skillnaden är bara huruvida de är öppna med det eller ej...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Politisk forskning?

Öhm...på vilket sätt kopplar du samman 'oenighet i forskarvärlden' = 'politik'?

Visst, exmpelvis historieforskning kan ju lätt bli en politisk fråga, tex när Kina gång på gång försöker argumentera för att dyn. Xia var äldre än forskarvärlden i gemen vill godta, eller när Röda Khmererna strategiskt uppkallar sig efter Khmerriket, och därmed spelar på nationalismen i Kambodja.

Men du menar att paleontologi är politiskt...därför att -forskare är oense om saker-? Man what? Vet du ens vad 'politik' betyder?

Och här väntade jag mig att du typ skulle komma dragande med argument som att paleontologi är politiskt eftersom det är eurocentriskt, grekofilt etc pga namngivningssystemen för arter och utvecklingsstadier...det hade åtminstone varit en begriplig ståndpunkt.

Att fonetik skulle vara politiskt kan jag inte ens föreställa mig några argument för. Du har definitivt inte påvisat några än.

- Ymir, begriper inte
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Politisk forskning?

Nja. Din teori tycks mig vara omöjlig att falsifiera, och därför är den väl tämligen meningslös.

Vilket bevis - om något - skulle du acceptera som talande emot din teori?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Politisk forskning?

Vet du ens vad 'politik' betyder?
Jodå. Däremot vill jag mena att det finns fog för en bredare definition än den som råder t.ex i det här landet idag (där "politik" anses vara samma sak som "partipolitik").

Och här väntade jag mig att du typ skulle komma dragande med argument som att paleontologi är politiskt eftersom det är eurocentriskt, grekofilt etc pga namngivningssystemen för arter och utvecklingsstadier...det hade åtminstone varit en begriplig ståndpunkt.
Ursäkta, det borde jag naturligtvis också nämnt. Jag var bara för trött för att komma på dem. Vilket såklart låter som en kass ursäkt, men jag lovar - i vanliga fall är jag mer kvicktänkt.

Att fonetik skulle vara politiskt kan jag inte ens föreställa mig några argument för. Du har definitivt inte påvisat några än.
Faktum är att jag, som just tagit mig igenom engelsklärarutbildningen, har betydligt lättare att finna argument för fonetikens politik än för paleontologin, eftersom jag helt enkelt är mer insatt i fonetik och lingvistik.

Däremot så krävs det såklart att man accepterar språket som en politisk fråga - och då inte bara i betydelsen "imperialistiska länder tvingar sitt språk på andra länder", utan även frågan hur man beskriver och hanterar språk. För mig är t.ex konflikten mellan ett deskriptivt förhållandesätt till språk och ett preskriptivt sådant i allra högsta grad politiskt. Fonetik är i allra högsta grad politiskt i och med att ämnet tillhandahåller ammunition till de tyngre debatterna inom lingvistiken.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Njase

Nja. Nu håller jag inte riktigt med om att man kan kalla all forskning för politisk. Att ingen forskning är strikt objektiv, neutral och opersonlig tror jag de flesta här är mer överens om.

Att hävda att politikbegreppet är för snävt köper jag inte heller. Det är som att säga att man är ute och kör bil när man är ute och cyklar och därefter hävta att begreppet köra bil är för snävt.

Framställandet av vetenskapen som enhetlig, och drömmen om att den "bästa teorin" alltid kommer fram, är bara naiv, i mina ögon. Ju mer jag läser av facklitteratur, desto mer inser jag att forskare av alla de slag är precis lika oense som andra människor, och har precis lika många förutfattade meningar som de försöker bevisa genom sin forskning. Skillnaden är bara huruvida de är öppna med det eller ej...
Yeah well. Att forskare är lite snäva är bara bra. För en yrkesutövare, vad det än vara må de utövar för yrke, som inte är intresserad och peppad på det hen gör, är inte en särskilt bra yrkesutövare. Det innebör dock inte att de är politiska.

Det vetenskapliga systemet (säg, ett universitet, instiution eller ämne) är däremot en samlig riktiga politiska horor.

//erik. engagerad ? politisk
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Politisk forskning?

Politik är ett ämne som behandlar hur det mänskliga samhället bör styras och fungera. Paleontologin är totalt och fullständigt frikopplad från det. Visst är det så att de geologiska tidsperioderna och alla förhistoriska djur i första hand har namn på grekiska/latin, vilket beror på att grekiska och latin av hävd har varit språken på vilka dylik klassificering görs. Detta beror på att grekiska/latin har haft en dominerande ställning inom europeisk bildning, vilket går tillbaka till antiken, och att europeisk bildning från tidigmodern tid haft en dominerande ställning överhuvudtaget, vilket beror på Europas maktmässiga övertag gentemot andra kulturer.

Men att hela världen har kommit att formas enligt en västerländsk mall är ett (olyckligt) faktum, det är inte något som spelar någon som helst praktisk roll inom paleontologin. Det finns ingen normering eller chauvinism inom paleontologin, annat än just i språkbruket - vilket också det håller på att luckras upp. Maaaassor av faunal stages är tex uppkallade efter fyndplatser i Kina, Indien och annorstädes.

Och fonetik? Hur faen får du till det? Okej, jag kan ge dig att politiska intressen hade kunnat tänkas komma upp när lingvister till exempel diskuterar språken i Ryssland, där statsmakten kan förmodas vilja hävda sitt maktanspråk över div. minoriteter. Med betoning på 'kan tänkas'; för jag kan inte se något fall där sådana intressen finns, varken i diskussionen om ural-altaiska språk existerar som en grupp, eller om den Na-Dene-Kaukasiska superfamiljen är en miffoteori, eller om baskiskan är paleoindoeuropeiskt eller ej. Jag kan inte se hur det finns några politiska intressen i analyser av arabisk satslära, eller i rekonstruktionen av PIE. Man kan kanske argumentera för politiska element i diskussionen om var indoeuropeernas urhem ligger, men den debatten är snarare historisk än lingvistisk egentligen.

Kan du bara ge mig något konkret exempel på vad du menar? På vilket sätt menar du att de politiska dimensionerna inom fonetiken tar sig uttryck i en specifik fråga?

- Ymir, alltjämt oförstående
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Politisk forskning?

Politik är ett ämne som behandlar hur det mänskliga samhället bör styras och fungera.
...vilket är oerhört brett, om man lyfter blicken från det rent statsmannamässiga. "Vilket språk vi ska använda och hur vi ska använda det" är i allra högsta grad politiskt även enligt din definition, i och med att språk i hyfsat hög grad är normerande (även om de inte riktigt är så viktiga som Sapir-Whorff-hypotesen hävdar).

Kan du bara ge mig något konkret exempel på vad du menar? På vilket sätt menar du att de politiska dimensionerna inom fonetiken tar sig uttryck i en specifik fråga?
Jag menar som sagt att fonetiken främst blir politisk i och med att den tillhandahåller ammunition i t.ex konflikten mellan deskriptiv och preskriptiv språksyn. Däremot - visst, fonetik som helt eget, avgränsat ämne är inte jättepolitiskt - men det finns som bekant egentligen inga helt egna, avgränsade ämnen. Allt är egentligen ett enda stort mischmasch =) Jag har öht svårt att se "fonetik" som ett helt eget ämne, får jag erkänna, utan associerar det alltid till den mer allmänna lingvistiken, och den är verkligen politisk.

Miltals OOT: Jag tror inte på Platonska idealkroppar. Inte heller inom idévärlden. Om ingen praktiserar den idealiska vetenskapen, så finns den inte. Om ingen inom vetenskapen är opolitisk (och jag har ännu inte träffat en enda opolitisk människa) så finns heller ingen helt opolitisk vetenskap.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Politisk forskning?

"Vilket språk vi ska använda och hur vi ska använda det" är i allra högsta grad politiskt även enligt din definition"
Åh ja, absolut. Men vilket språk vi ska använda och hur vi ska använda det, är inte en fråga för lingvistiken. Snarare för statsvetenskapen eller något. Lingvistiken konstaterar vad språk är, inte hur de borde vara.

Jag menar som sagt att fonetiken främst blir politisk i och med att den tillhandahåller ammunition i t.ex konflikten mellan deskriptiv och preskriptiv språksyn
Och vad handlar den konflikten om? På vilket sätt är den politisk? Att lingvistik -kan- få politiska dimensioner håller jag alltså med dig om; däremot anser jag att de dimensionerna i regel inte finns där. Jag vidhåller också att fonetik knappt någonsin har några politiska dimensioner överhuvudtaget.

- Ymir, lite pömsig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Politisk forskning?

Men vilket språk vi ska använda och hur vi ska använda det, är inte en fråga för lingvistiken. Snarare för statsvetenskapen eller något. Lingvistiken konstaterar vad språk är, inte hur de borde vara.
Du har frågat för få lingvister...

Och vad handlar den konflikten om? På vilket sätt är den politisk?
Den konflikten handlar om huruvida språkvetare ska pyssla med att beskriva språk så som de används (deskriptiv syn) eller med att bestämma vad som är rätt språk (jfr Svenska Akademin etc). I mina ögon är detta väldigt politiskt, eftersom det är en rätt viktig del i bl.a hur språk ska läras ut, hur man ska se på folk som talar icke-standardiserade varianter, etc.

//Krank, inte pömsig, men väl ganska trött, och mycket tacksam över stavningskontroll i Firefox
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Politik och ideologiskt färgad förståelse

Yay, en av mina äldsta och mest tröskade diskussioner är på tapeten igen! :gremlaugh: Eftersom jag redan plöjt detta till förbannelse hoppas jag att ni förstår mig om jag bara häver ur mig en massa och sen eventuellt inte pallar mer.

Som jag ser det så finns det en skillnad mellan medveten politik och omedveten ideologiskt färgad förståelse. Utopi- och ideologiforskning samt vissa former av beslutsgrundade utredningar är ett exempel på det förra, all annan forskning genomsyras av det andra. Vi kan inte slita oss från de intryck och den förförståelse vi har med oss i bagaget när vi ska iakta ett problem. Till och med den så högt hyllade logiken är ett system skapat av människan och inom människans kulturella kontext.

Vi tar det vi "vet", vilket inkluderar vår personliga världssyn och förförståelse av vad problemet vi undersöker faktiskt ens ÄR för något (ja, det är alltid värt att fråga sig en andra och en tredje gång vari problemet faktiskt består) och tolkar resultat vi får in _via_ denna förförståelse. Det kan inte bli annat än mänskligt. Det kan aldrig bli objektivt.

För övrigt kan Popper göra onämnbara saker med sin egen avföring. Storhetsvansinnet att människan kan söka Sanningen och hitta formler för att förklara ALLT på ett fullständigt objektivt sätt med helt oideologiskt laddade "fakta" känns så tidigt nittonhundratal att det gör ont.

Det vi som forskare kan göra (jepp, jag rör mig inom den sfären, vilket vissa kanske fattat) är att göra om den omedvetna ideologiska färgningen till en medveten sådan. Vi VET att vi inte kan vara helt objektiva, så vi får satsa på helt sakliga istället. Som en extra säkerhetsåtgärd kan vi presentera våra teoretiska ståndpunkter tydligt, påpeka vår instälning och position gentemot teorin och sedan vara nogranna med att förklara varenda litet steg på vägen mot slutsatsen. Det ger en läsare med annan förförståelse möjligheten att följa oss och kritisera. Positionering är det jag fått kämpa för mot rävarna på mina institutioner, och i slutändan gav de mig rätt.

Så, en semi-relativist anmäler sig för tjänstgöring. The truth is out there. We just can't get it as long as we're human. (Citat från en smart gammal kollega)

//Alva - som vanligt diplomatiskt mellan krank och Ymir
 
Top