Nekromanti Kärnvinter

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, en väldigt annorlunda fråga som jag inte får någon rätsida på och kanske inte ni heller men det är värt att fråga. Och nej, jag tänker inte bygga några kärnvapen eller liknande.

För att skapa en kärnvinter, vad är mest effektivt? Att blåsa av en riktig fet bomb typ czar bomba eller en jävla massa små bomber i 20kt klassen? En del hävdar det första medans en del forskningsresultat jag sett hävdar alternativ nr 2 då det av någon anledning skulle skapa mer sot från bränder. De som är följare av stor bomb=mer vinter hävdar att mer partiklar når högre upp i atmosfären och därmed är en bättre förutsättning för att skapa kärnvinter.

Jag har också förstått att kärnvinter inte är det vetenskapliga namnet på fenomenet då även vulkaner möjligt skulle kunna skappa en liknande effekt.

Så den stora frågan, en stor fet bomb på en jävla massa megaton eller en jävla massa små bomber på ca 20kt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Termen "atomvinter" uppfanns under kalla kriget, då det var en av effekterna som kunde uppkomma även efter ett begränsat kärnvapenkrig. Sedan har man konstaterat att man kan få samma effekt av meteornedslag eller massiva vulkanutbrott, även om effekterna skiljer något. "Vulkanvinter" består till exempel delvis av svaveldioxid som har en nedkylande effekt (negativ växthuseffekt), utöver all vulkanisk aska, och vare sig meteorvinter eller vulkanvinter har något nedfall att tala om.

Vi har redan smällt av en tsar bomba (ca 50 megaton), och inte fått någon atomvinter av det. Däremot räknar man med att ett hundratal Hiroshima-bomber (15 kiloton styck = 1,5 megaton totalt) skulle kunna orsaka eldstormar nog som skulle kunna ge en atomvinter.

Så svaret på din fråga är "en jävla massa små bomber".
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tack! Det var det jag sa till min vän som envisades med att just sådana "små" bomber inte skulle kunna kasta upp nog med skit tillräckligt högt i atmosfären. Jag är ingen fysiker så därför vågade jag inte argumentera vidare utan mer kött på benen. Så än en gång, tack nu vet jag hur jag ska förebygga den globala uppvärmningen ;-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Till saken hör att vi har fått en del korta "vulkanvintrar" i historisk tid, till följd av isländska Laki 1783, Tambora i Indonesien i början av 1800-talet ("året utan sommar") och Krakatoa i slutet av 1800-talet.

Det finns en hypotes att den extrema klimathändelse som kom ca 535 orsakades av nordamerikanska vulkanutbrott och gav upphov till en följd extremt kalla år. Det finns, förutom isborrkärnor som visar på att det fanns ett utbrott då, även arkeologiska lämningar från tiden som visar på en massiv avfolkning av Skandinavien till följd av missväxt och dendrologiska bevis som pekar på flera år med i stort sett ingen trädväxt. Det har dessutom krönikerats om svält bland annat på Irland precis då. Så hypotesen säger att ståryn om fimbulvintern kan komma från just den händelse, och att det är mer återberättande än profetia.

Man oroade sig att det skulle kunna uppstå en "oljevinter" efter att Saddams styrkor satt eld på kuwaitiska oljekällor under Desert Storm, men eldstormen gick inte högt upp utan orsakade en högst lokal utsvärtning.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra! Ännu mer fakta jag kan ge min skeptiske vän :) Det behövs då han i ärlighetens namn är mer insatt i fysik än vad jag är. Dock har jag med tanke på min frus hemstad Hiroshima utvecklat ett intresse för kärnvapen och dess konsekvenser.
 
Top