Nekromanti Kärnkraftsfrågan

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Dnalor said:
Det korkade med kärnkraft har demonstrerats på ett övertydligt sätt i japan.
Har det verkligen det? De flesta länder har ingen större tsunamirisk. Inga personer har dött eller blivit allvarligt skadade av (kärnkrafts)olyckan och de utsläpp som varit har inte medfört nàgon storskalig skada ens i japan.

Förklara gärna för mig hur kärnkraft statisiskt är farligare än andra energikällor, eller hur radioaktiva utsläpp fràn kärnkraft är i jämförelse med utsläpp fràn kol,naturgas och biobränsle.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: 21 dec 2012

Jag läste nånstans att kolkraft dödar varje år runt 3000 pers i Sverige.. det är bara det att det att säga vilka (och inte av andra saker som ger exempelvis cancer). Vi är mer vana med att den dödar, alltså ser man det inte.

Svårt att hitta korrekta siffror, många är i omlopp. Den lägsta jag hittat är 13000 wolrdwide om året. En annan är 400000 per år i Kina. Beror väl på hur man räknar, antagligen.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: 21 dec 2012

Arfert said:
Jag läste nånstans att kolkraft dödar varje år runt 3000 pers i Sverige.. det är bara det att det att säga vilka (och inte av andra saker som ger exempelvis cancer). Vi är mer vana med att den dödar, alltså ser man det inte.
Att kolkraft dödar mànga bàde i gruvdrift, arbetsplatsolyckor och indirekta lungsjukdomar är ganska klart, men 3000 för Sverige làter högt tycker jag. Även vattenkraft är i olyckor och dödsfall statisitskt farligare än kärnkraft om jag minns rätt. Men en död per àr upplevs oftare som farligare än 10 döda vart tionde àr. Jag har en gàng läst statisitik i en oberoende studie över risker hos olika energikällor normerat mot genererad energi. När jag har mer tid kan jag leta rätt pà referensen, om ni är intresserade.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: 21 dec 2012

Förklara gärna för mig hur kärnkraft statisiskt är farligare än andra energikällor, eller hur radioaktiva utsläpp fràn kärnkraft är i jämförelse med utsläpp fràn kol,naturgas och biobränsle.
Det kan jag nog inte göra. Men varför måste det vara "farligare"? Räcker det inte med "farligt"? Kärnkraft lyfts gärna fram som ett lysande alternativ till fossila bränslen. Det är möjligt att det inte är farligare än kol och olja i långa loppet, om man räknar in effekterna av klimatförändringarna. Men här bör man komma ihåg att kärnkraften har en låg EROEI, eftersom den förutsätter en infrastruktur som är beroende av olja.

Till hotet av tsunamis kan lägga andra naturkatastrofer, som stormar, översvämningar (båda kommer att bli allt vanligare) och jordbävningar. För att inte tala om människoskapade katastrofer: Krig, revolutioner, inbördeskrig.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: 21 dec 2012

Lite statistik,

Energityp: döda i olyckor med fem eller fler dödsfall
kol, 31939
olja, 21328
naturgas, 2570
Gasol, 4485
vattenkraft, 30021
kärnkraft, 31 (9000*)

*Detta är en beräkning pà det förmodade extra antal cancerdöda till följd av radioaktiva utsläpp, enligt IAEA,WHO och UNDP. Andra studier, sà som de utförda av greenpeace har betydligt högre siffror.

Nàgra kommentarer: Det verkliga antalet döda är förmodligen betydligt högre för de allra flesta energislagen förutom kärnkraft. Kravet med olyckor med minst fem dödsfall kommer troligen pga svàrigheter att fà bra statistik fràn mindre olyckor. Indirekta dödsfall är endast inkluderat för kärnkraft (inom parantes). Det är det direkta antalet döda, ej normarat mot genererad energi (hur vanlig energikällan är). Vindkraft och solkraft är ej med, jag förmodar att de skulle visa sig säkrast i en jämförelse.

Källa(Stor pdf-fil): här
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: 21 dec 2012

Dnalor said:
Det kan jag nog inte göra. Men varför måste det vara "farligare"? Räcker det inte med "farligt"?
Nej, det räcker inte med något bara är potentiellt farligt, det måste sättas in i sitt samanhang. Om man vara bryr sig om att något kan vara farligt, och inte tittar på hur farligt, så måste man förespråka avskaffandet av jordnötter, getingar, bilar och baljväxter som alla dödar och skadar hundratusentals människor varje månad. Ingen industriprocess kan vara helt riskfri, utan man ser till risk vs. produktion.
Det finns så få saker som många har så överdriven fruktan för som för strålning, se bara på de som började köpa jodtabletter här i Sverige efter Fukushima. I själva verket så har utsläppen vid kärnkraftverket Fukushima inte haft större miljöpåverkan (med cancerogena ämnen och dylikt) än vad som sker när en gruvdamm brister (en större sådan olycka sker ungefär en gång om året någonstans i världen).
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: 21 dec 2012

Dnalor said:
Till hotet av tsunamis kan lägga andra naturkatastrofer, som stormar, översvämningar (båda kommer att bli allt vanligare) och jordbävningar. För att inte tala om människoskapade katastrofer: Krig, revolutioner, inbördeskrig.
Detta pàstàende innehàller direkta felaktigheter. Att kärnkraftverk är jordbävningssäkra fàr anses bevisat efter Fukushima. De gamla verken fràn 1974 klarade av en jordbävning pà 9.0 Mw. Det var tsunamin som slog ut deras kylningssystem och ledde till olyckan, inte jordbävningen. Jag har ocksà svàrt att se hur en storm skulle kunna skade ett kärnkraftverk.

Vad gäller människoskapade katastrofer, det kan vara ett argument i politiskt instabila länder. Men knappast i Sverige.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: 21 dec 2012

Korpen said:
Nej, det räcker inte med något bara är potentiellt farligt, det måste sättas in i sitt samanhang. Om man vara bryr sig om att något kan vara farligt, och inte tittar på hur farligt, så måste man förespråka avskaffandet av jordnötter, getingar, bilar och baljväxter som alla dödar och skadar hundratusentals människor varje månad. Ingen industriprocess kan vara helt riskfri, utan man ser till risk vs. produktion.
Bra skrivet. Nàgot som är värt att ta upp isammanhanget är att moderna nybygda verk har högra säkerhet än gamla verk. I Sverige förlänger vi driftiden pà vàra gamla verk. Men man ska var klara med att risker alltid ökar motlivstidsslutet. Dessutom som de flesta andra teknologier utvecklas och förbättras även kärnkraft. Förmodligen sà är det lägre totalrisk att bygga och driva ett nytt verk en hel livstid, än att förlänga livstiden pà vàra gamla verk med 5 àr. Även om riskerna är extremt làga i bägge fallen. Detta tas aldrig upp i debatten, dà kärnkraftsbranschen gärna vill driva verken längre och dà kärnkraftsmotstàndare inte vill ta upp att nya verk är säkrare och bättre än gamla utan gärna vill framställa kärnkraft som en "föràldrad" teknologi.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: 21 dec 2012

Dnalor said:
Det absoluta antalet dödsfall känns som ett föga meningsfullt mått på "farlighet". Vad sägs om döda per megawattimme?
Ta dig gärna tid och läs hela mitt inlägg innan du svarar, jag tar upp detta.

Edit: Lyckligtvis hittade jag det i referensen jag gav, grafen pà sida 31.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: 21 dec 2012

Förklara gärna för mig ... hur radioaktiva utsläpp fràn kärnkraft är i jämförelse med utsläpp fràn kol,naturgas och biobränsle
Mycket, mycket giftigare. Den enda fördelen är att vi än så länge har "kontroll" över kärnkraftsavfallet. Men vad ska vi göra av det och hur många liv kan det komma att kosta vid ett misstag i framtiden?
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: 21 dec 2012

Zire said:
Mycket, mycket giftigare.
Vad gör ett ämne automatiskt farligare bara för att det är radioaktivt? Är det värre att fà cancer fràn ett radioaktivt utsläpp än fràn andra cancerogena ämnen? Är det värre att dö fràn ett radioaktivt gift än ett vanligt gift? Givetvis inte. Kärnbränse är sà pass farligt just därför att koncentrationen av farliga (radioaktiva och "vanligt" giftiga) ämmen är extremt hög. Men om ett utsläpp sker kommer dessa ämmen sprida sig, det är därför rimligare att jämföra den totala effekten av ett utsläpp, med de utsläpp som kommer i fràn kolkraft/naturgas etc.


Men vad ska vi göra av det och hur många liv kan det komma att kosta vid ett misstag i framtiden?
Vad som händer vid ett worst-case kärnhaveri vet vi redan i och med Tjernobyl. Vi vet att de totala antalet döda direkt eller indirekt är betydligt lägre än vad som kolkraft och naturgas kräver àrligen. Det indriekta antalet sjuka och döda fràn kolkraftsutsläpp är mycket mycket stort.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: 21 dec 2012

Fast det var en extremt liten del av kärnkraftsavfallet (och bränslet) som vi blev av med i Tjernobyl. Har vi tänkt att elda upp resten av det så här långt ackumulerade avfallet så kan vi kyssa den här planeten adjö.

Och det är inte som att mängden avfall är konstant eller ökar linjärt för stunden. Produktionstakten bara ökar och ökar, men vad vi ska göra av skiten har vi inte en aning...

Så snackar vi worst-case scenario för det producerade bränslet så är det otroligt mycket värre än Tjernobyl och förmodligen någon annan "naturlig" katastrof som skulle kunna hända jorden.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: 21 dec 2012

Zire said:
Fast det var en extremt liten del av kärnkraftsavfallet (och bränslet) som vi blev av med i Tjernobyl. Har vi tänkt att elda upp resten av det så här långt ackumulerade avfallet så kan vi kyssa den här planeten adjö.

Och det är inte som att mängden avfall är konstant eller ökar linjärt för stunden. Produktionstakten bara ökar och ökar, men vad vi ska göra av skiten har vi inte en aning...

Så snackar vi worst-case scenario för det producerade bränslet så är det otroligt mycket värre än Tjernobyl och förmodligen någon annan "naturlig" katastrof som skulle kunna hända jorden.
Förklara vad du pratar om.
Menar du om folk fick hjärnsnörp fick för sig att försökte göra sig av kärnavfall genom att elda upp det?

För det finns inget scenario där någon olycka kan leda till att avfall sprids för vinden.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: 21 dec 2012

Zire said:
Fast det var en extremt liten del av kärnkraftsavfallet (och bränslet) som vi blev av med i Tjernobyl. Har vi tänkt att elda upp resten av det så här långt ackumulerade avfallet så kan vi kyssa den här planeten adjö.

Och det är inte som att mängden avfall är konstant eller ökar linjärt för stunden. Produktionstakten bara ökar och ökar, men vad vi ska göra av skiten har vi inte en aning...

Så snackar vi worst-case scenario för det producerade bränslet så är det otroligt mycket värre än Tjernobyl och förmodligen någon annan "naturlig" katastrof som skulle kunna hända jorden.
<.<
>.>

... Breeder-reaktorer?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: 21 dec 2012

Förklara vad du pratar om.
Menar du om folk fick hjärnsnörp fick för sig att försökte göra sig av kärnavfall genom att elda upp det?
Alltså, jag snackade om kärnavfalls hantering, så då skämtade jag till det när du beskrev Tjernobyl som worst-case scenario. Men du skrev ju faktiskt worst-case kärnhaveri så.. äh, glöm det, jag missuppfattade.

För det finns inget scenario där någon olycka kan leda till att avfall sprids för vinden.
Fast problemet är ju att vi inte har något scenario för att lösa problemet med avfallet alls. Vi har ju ingen lösning. Vi har bara snabbare och snabbare växande berg med asgiftigt avfall.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: 21 dec 2012

Förvisso tar de hand om den lilla, mest radioaktiva delen av avfallet. Men den stora mängden är ju resten. Breeder-reaktorerna kommer framför allt att minska mängden bränsle, och det är ju bra, eftersom uranbrytning är en ganska farlig historia för de omgivande miljöerna. Men det är tveksamt om det öht kommer att minska kärnavfallsberget någonting.

Sedan är jag inte riktigt ett fan av mer komplicerade kärnkraftverk.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: 21 dec 2012

För det finns inget scenario där någon olycka kan leda till att avfall sprids för vinden.
Okylt kärnavfall når väl flera tusen grader? Vad jag vetskulle det göra för stora påfrestningar för deras nuvarande inneslutningar som skulle kollapsa om detta fick fortgå okylt. Stämmer inte det alls?
 
Top