Gustav Lorentz
a.k.a. McKatla
- Joined
- 2 Aug 2010
- Messages
- 1,157
Det tog många år av rollspelande innan följande nu självklara princip stod klar för mig:
Ge aldrig tärningen ointressanta eller oönskade alternativ. Ofta är den intressanta frågan t.ex. inte om rollpersonen lyckas eller inte, utan hur väl hen lyckas. Även vid sämre utfall förs då handlingen framåt, men minimalt, på omvägar eller till en kostnad.
Oj, vad många onödiga spelstopp som orsakades av tanken på att alltid kunna misslyckas innan dess!
Ge aldrig tärningen ointressanta eller oönskade alternativ. Ofta är den intressanta frågan t.ex. inte om rollpersonen lyckas eller inte, utan hur väl hen lyckas. Även vid sämre utfall förs då handlingen framåt, men minimalt, på omvägar eller till en kostnad.
Oj, vad många onödiga spelstopp som orsakades av tanken på att alltid kunna misslyckas innan dess!
Last edited: