Nekromanti Kärleksscener och liknande

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Min allra största brist som SL är nog min totala oförmåga att spela ut kärleks- och sexscener. Det blir gärna fade to black av det hela eller någon halvmumlande, kortfattad sammanfattning av situationen som utspelar sig. Jag är för övrigt dålig på att inkludera kvinnor (alltså vanliga kvinnor, inte några äventyrerskor) så att spelvärlden består av drygt 50/50 kvinnor och män. Det har jag ju försökt förbättra på senare tid, men det där med kärlek och sex, att beskriva sådant - det är grymt jobbigt för mig vid spelbordet när jag sitter där med mina gamla vänner (som alla är män). I och för sig är det typ bara en spelare som vill höra om sexakter när vi lirar ("men beskriv då") så det är nog något skumt hos honom, kanske? Det är även samma kompis som är lite av en murderhobo och derailare.:rolleyes:

Mina spelvärldar och spelsessioner har fått kraftiga drag av överdriven kyskhet och asexualitet, och på så sätt blivit orealistiska på fel sätt. De är lite som Sagan om ringen och Lovecrafts verk. Men det är den där olustiga känslan som kryper upp om jag skulle försöka beskriva hur en kvinnlig SLP och en spelare har något kärleksaktigt eller sexuellt för sig. Jag hoppas att ingen tar illa upp, men jag har s k bögnoja sedan gammalt och det är nog där det bottnar. Så...hur gör ni för att få in romanser, kärlek och sex i era sessioner?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mycket av fröna till det är redan när man rullar upp rollisarna. Några kanske är gifta, några olyckligt kära, någon kanske har en NPC-fru med sig osv. Du får väl införa regler som i Apocalypse World där man får XP för att ligga med varandra.

Min första spelgrupp var också tjejer (fyra tjejer + en av dom andra tjejernas brorsa) men första gången jag spelledde för killar, jag var sexton dom var sjutton, jag var enda tjejen i gruppen och var SL, vi körde grundäventyret i Everway (“Journey to Stonedeep” heter äventyret) och dom hade precis räddat Rarity från ogres eller vad fan det var, och sen var dom hemma hos henne och dom bara “ja vi vill att hon ska ge oss sponge baths” och jag bara “vad fan?” och dom bara “vi vet att du är ny. En bra SL gör som spelarna vill”. Och jag bröt spelet där och då och spelledde aldrig mer med just dom. Jag var inte beredd på att detta var en del av rollspelande och det kändes helt plötsligt inte som en speciellt safe situation.

Funkar mycket bättre i min nya spelgrupp. Vi körde D&D al-Qadim och två av spelarna spelade ett par som skilt sig men där den ena ville återknyta romansen. Ombord på partyts skraltiga segelbåt så körde dom Celine Dion My Heart Will Go On. Hade en annan tragisk romans i somras när två rollpersoner förlovade sig, den ena slog upp förlovningen, och sen dog den andra i en dungeon.

Alltså mycket av dom här nojorna skakade vi loss genom att köra ett spel som visserligen är ganska halvdåligt men som hjälpte oss att bli lite mer OK med den här typen av temata och det heter Fiasco. Där rullar man upp relationerna och även ens högsta målen, innan man ens har skapat karaktärerna. Så man kan rulla upp en karaktär som är gift med en snubbe men har som högsta mål att ligga med skolans snyggaste lärare eller vad fan som helst och sen får man skapa resten av karaktären utifrån dom förutsättningarna.

Sen när det gäller hur man har bra sex i dungan så finns det ju en sak som verkligen ger variation i sängkammaren.

Jag har svårt att komma med nåt konkret råd för jag har svårt att sätta mig in i tankesättet att detta ska vara svårt; första gången jag var med och körde OSR D&D med Eksem, det var B4 The Lost City, så låg jag med hela brotherhood of Gorm. Samma sak när jag körde FFG WFRP med Vampire-Martins grupp, alla NPCerna på slottet. Eller när vi körde Call of Cthulhu med samma grupp fast då var det en annan PC. Vi var lite blyga så vi gjorde det genom att skicka lappar. Alltså karisma är ingen dump stat, vad ska man säga…?

Tror du sätter huvet på spiken när det handlar, åtminstone delvis, om bögnojan och du är nog inte så ensam om det. Jag vet inte så mkt om hur det är att vara kille men jag har tänkt att det måste vara en av dom jobbigaste sakerna; att typ inte våga vara öm & tender med varandra pga man kan ju faktiskt bokstavligt talat få stryk för mindre.

Ska fundera lite på en lösning.

Att vi har stridsregler gör att folk vågar slåss i spelet utan att riskera sitt liv på riktigt.

Kanske sexregler är det som behövs i spelet också för att det ska hända?

Men du, börja med romantikregler, det är väl en bra början? Behöver ju inte gå hela vägen på första daten.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har du läst Play Unsafe av Graham Walmsley och Hillfolk (eller Unframed, tycker jag är samma sak fast bättre)av Robin Laws?

Om vi lämnar sex & romantik och tittar på ett vanligt samtal mellan SLP och RP, eller mellan två RP, hur ser det ut? Är det bara karisma check eller vad har ni för typ av interaktioner där?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Eller Impro av Keith Johnstone. Liksom be boring, säg uppenbara saker, försök inte göra det weird, spela tydligt högstatus eller lågstatus, låt bara plaggen falla
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vad är det som SLPn vill ha ut av situationen (ligga, troligen) och vad är närmaste konkreta steg som hon eller han kan göra? Laws samtalskapitlet i Unframed är så himla bra
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
2097;n325283 said:
Har du läst Play Unsafe av Graham Walmsley och Hillfolk (eller Unframed, tycker jag är samma sak fast bättre)av Robin Laws?

Om vi lämnar sex & romantik och tittar på ett vanligt samtal mellan SLP och RP, eller mellan två RP, hur ser det ut? Är det bara karisma check eller vad har ni för typ av interaktioner där?
Vanliga interaktioner av lite vikt brukar vi bara spela ut, som ett samtal. Om man sedan försöker övertala folk, dupera folk eller liknande så är det tärningsrullande också. KAR-slag kan t ex användas för att avgöra hur en SLP bemöter en från första början.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
En liten, liten grej ni kan göra är att byta berättarfokus när ni spelar ut romantik eller sex. Istället för att säga "Jag ser henne djupt i ögonen och..." så kan ni byta till "Konan ser Milia djupt i ögonen och..."
Det tar bort lite spänning mellan spelarna och lyfter ut scenen till en lite mer opersonlig sfär. Sen gäller det att öva. Första gången jag spelade ut en intim scen i första person var jag och SL så stressade av hela situationen att det nästan var outhärdligt pinsamt. Men nu, många år och spelpass senare så är det lättare. Men fortfarande inte lätt. Övning ger färdighet men inte perfektion.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK nu ska jag komma huvudet direkt på spiken.

För mig är det som gör att jag beskriver eller öht spelar ut scener, det är när det finns nåt oklart i dom. I rollspel är en grundprincip för att få en bra pacing att tiden bara stannar upp när det finns nån fråga som behöver besvaras.

Dom tre pelarna: konflikt/utforskande/interaktion.

Alice: “Hmm, känner mig misstänksam mot korridoren där framme, jag kollar om det finns nån fälla där.”
DM: “Vad gör du rent konkret?”
Alice: “Drämmer till golvet med min tremetersstav.”
DM: “Golvet verkar solitt.”
Alice: “Hur ser taket ut?”
DM: “Vad har du för ljus, en fackla va? 20 bright /20 dim? Du ser att det verkar faktiskt vara en skarv där eller nån sorts lucka.”
Alice: “Men inget hände när jag slog till golvet? Jag slog till ganska hårt.”
DM: “Precis.”
Alice: “OK, jag försöker springa fram, om nåt händer från taket så kastar jag mig fram.”
DM: “OK, du kommer igenom korridoren, inget hände. Vad gör du?”

osv

Det spelades ut pga att Alice behövde veta dom sakerna för att veta hur hon skulle engagera grottkorridoren. Det var aldrig så att varken Alice eller DM behövde vara speciellt “kreativ” eller komma över nån noja. DM hade sin prepp där det står att det finns en lucka från vånigen över att komma ner här [eller vad det nu var som orsakade den skarven], Alice hade sina prylar, sin stav och sin fackla.

Samma sak, strider spelas ut för att vi behöver veta vem som dör och vem som lever.

Sociala möten spelas ut för att få reda på om spelarna blir blåsta eller om dom lyckas lura till sig skattkartan eller vad fan det nu kan gälla.

Men när man ska knulla (eller bara flörta)? Då är man ju förhoppnings rätt ihopsynkade med vad man håller på med så varför ska den scenen spelas ut i detalj?

Så för oss när det gäller romantik då har det gällt att sätta upp en sits där den ena personen i relationen vill ha något—kan vara bekräftelse, närhet, förlåtelse—och den andra personen inte är speciellt pepp på att ge ut den saken. Det gör att deras interaktion får en mening och varje liksom “beat” eller moment i interaktionen är relevant för hur den andra personen ska bemöta det och kunna gå vidare, besvara eller förneka det osv. (A la Unframed.)

När jag låg med den där tjejen i Call of Cthulhu var det för att våra rollpersoner hade en konflikt med några andra rollpersoner och att vi hela tiden gick över gränserna [det var London 1890s, inte världens mest lebbvänliga plats] och varje beat var relevant för det var en interaktion med konsekvenser—mindre mot varandra, men mer mot husets herrar (hennes far och hennes fästman jobbade i labbet på övervåningen samtidigt). Ju längre vi vågade gå desto större risk utsatte vi oss för. Dessutom hade vi ganska tråkigt för det var en inte helt lyckad kampanj så lite hanky och ffa panky piggade ju upp.

När jag körde Midsummer och min döda exman hade kommit tillbaka från graven och jag hade legat med honom, vilket i sig var en oklarhet för han var så osäker på sin rätta plats i den nya familjekonstellationen med vår gamla dotter men jag med min nya, levande, make, och jag sen gick till min nya man då var det verkligen oklart vad som skulle hända. Han hade legat ensam i en kall säng och jag kommer dit stinkande av grav och vill ha honom, vill ha nåt levande, nåt varmt, nåt jag valt, nåt jag trodde jag skulle ha fått landa i efter dom här åren av sorg. Vad ska hända? Varje beat blir liksom viktigt just för att det är något osjälvklart, något som vi försiktigt behöver mejsla fram och borsta fram ur sandstenen utan att förstöra det. Precis som exemplet med Alice och fällan i korridoren.

Att ta en interaktion som inte har nån sån oklarhet och säga “beskriv” brukar vara ganska svårt och bli ganska löjligt.

Finns ett exempel i Impro i början av kapitel fyra när improläraren försöker få eleverna att rollspela ut att dom köper ett par skor. Han säger: försök att köpa ett par skor. Bara rakt av. Krångla inte.

Och dom bara strular och dom vill göra allt för att få in nån typ av komplikation eller svårighet:

I put the lists aside and get the students to play ‘shop’.
‘Can I help you?’
‘Yes, I’d like a pair of shoes.’
‘Would these do?’
‘I’d like another colour.’
‘I’m afraid this is the only colour we have, Sir.’
‘Ah. Well perhaps a hat.’
‘I’m afraid that’s my hat, Sir.’
Han lackar ur totalt för han ville egentligen göra en annan övning (om förolämpningar och status) men ville först lägga grunden mha ett vanligt skoinköp.

Men jag tycker inte alls det är speciellt konstigt. Det är när det finns den här typen av oklarheter att utforska som det uppstår rollspelande.

Att bara “OK, cleric, vi ska ligga” “OK bra förslag, fighter, det var fantastiskt. Nästa morgon var frukosten god också” ja det funkar ju också men det är inte konstigt att det blir lite, uh, konstigt att rollspela ut nåt när det inte finns oklarheter. Blir lätt tidsglapp. På samma sätt som att gå genom en del av dungeonen som är outforskad är en mycket mer långsam och detaljerad beskrivning än att gå genom exakt samma korridor för fjärde gången. Oklarheter som vi behöver ha svar på leder till detaljer.

Vi införde ett nytt stridssystem i vår D&D kampanj för nån månad sen där vi medvetet införde en massa oklarheter. Helt plötsligt blev beskrivningarna mycket levande för att vi, för att veta vilka konsekvenser som hände eller hur vi skulle försvara oss, behövde veta exakt hur du högg med yxan, högt, lågt, vertikalt, horisontellt osv. Dvs det var inte typ Exalted eller Wushu “den som beskriver attacken ballast får ett plus”. Det var snarare “beskriv exakt hur du försvarar dig, om du inte kan det så får din rollis ett sår i skallen eller kanske dör”—och för att beskriva hur man försvarar sig måste man också veta hur hugget kommer in (gäller både monster och RP). “Jag hugger mot din hals” “Ok, i så fall duckar jag under”. Osv. Så låter det nu.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Det här är lite som med film, i praktiken. Många filmer går inte längre än hångel och att plaggen landar på golvet, sen klipper de till dagen efter när någon part står och är reko genom att laga frukost—en romantisk trop som Ted Bundy får utnyttja för att verka vara extra dreamy i Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile. Så även den sortens troper används ju för att ge tittaren mer information och etablera centrala karaktärsdrag.

(Just frukostgrejen har jag aldrig fattat, i egenskap av morgontrött...)

Personligen föredrar jag den nivån av det. När det inte behöver bli grafiskt utan faktiskt har betydelse för berättelsen. Beskrivning blir alldeles för lätt löjlig, men om den behövs handlar det snarare om att beskriva vem som tar för sig, om det är hårdhänt, eller andra saker som också är vad film brukar markera.

Det absolut värsta som finns är ju däremot när det resulterar i vuxna människor som sitter och fnissar som generade tonåringar runt spelbordet. Om du kan undvika det till varje pris så har du ändå lyckats.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
entomophobiac;n325307 said:
Personligen föredrar jag den nivån av det. När det inte behöver bli grafiskt utan faktiskt har betydelse för berättelsen.
Jag föredrar också den nivån, i den mån det behövs romantiska eller sexuella inslag. Oftast tycker jag inte det behövs. Jag har svårt att se vad det grafiska tillför berättelsen som inte lika gärna kan åstadkommas med en fade to black.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Ska du läsa någon bok om det så tror jag att Sorcerer and Sex är rätt bok. Det var länge sedan jag läste den, men jag vill minnas att den tar upp en hel del om den sociala dynamiken runt bordet.

I alla fall, två tekniker jag tycker funkar och som jag generellt använder:

1. Tror detta kommer från sex-supplementet till Vast and Starlit, som kanske heter Hot Bodies in Space: Beskriv så mycket som du känner att du är bekväm med att beskriva, och säg sedan en sak till. Så det kanske är lugnt att säga "Han går fram till dig och ser dig i ögonen och ger dig en kyss", men det känns obekvämt att gå längre än så. I så fall, lägg till en sak till: "Han sänker handen och lägger den på ditt skrev", sedan klipp. Jag tycker att det funkar bra att ge lite egg till scenen genom att gå lite längre än vad som känns naturligt, samtidigt som man vet att det klipps efteråt, så man slipper det jobbiga i att tänka "Hur långt ska jag gå? Detta börjar bli pinsamt."

2. När du klipper, beskriv vad för typ av sex det är. Hårdhänt, ömt, trevande, klumpigt, snabbt, etc. Du behöver inte beskriva handlingar eller hur det ser ut, men kan tala om det som antagligen är viktigt för ståryn: Hur personerna beter sig. Det är betydligt enklare.

Att kombinera detta tycker jag brukar funka rätt bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Eller så kan man spela Bacchanal. Det spelet är ju typ bara en lång beskrivning av en orgie som tvingar en att beskriva sex i scen efter scen. Jag har inte spelat det (delvis för att man behöver typ femton T8:or i åtta olika färger och delvis för att jag aldrig vågat föreslå det), men jag misstänker att efter en sådan session så har man inga problem att sätta sexscener längre. :grin:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Kan knappt påminna mig några sexuella situationer i de scenarion vi spelat genom åren och de fåtal tillfällen där det kan ha förekommit så har ingen utveckling i berättande känts nödvändigt eftersom (precis som många redan nämnt) inte tillför berättelsen något.

Funderar på om ”fade to black”, panorering eller motsvarande skulle funka här på samma sätt som i skräck/thriller där situationen inte visas utan att man som åskådare får bilda sig sin egen uppfattning om händelseförloppet.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, jag får hantera det lite som i vissa filmer. Lite fade to black och sånt vid sexscener, etc. När jag tänker efter så tycker jag det till och med är obehagligt med utdragna och omotiverade sexscener i filmer. Den enda filmen som har en nödvändig och smakfull sexscen är första Terminator i mitt tycke. Sexscenen i Conan the barbarian mellan Conan och Valeria är ok också, men där är det mer den underbara Poledouris-musiken som gör det hela.

Att spela kvinnliga SLP är dock fortfarande svårt, om de inte är av det mer krigiska Valeria/Röda Sonja-stuket. Och jag förställer aldrig rösten som jag har sett en del göra i actual play-sessioner. Tyvärr har jag en ganska mörk röst och att spela någon femme fatale på 30-talet skulle bara falla platt.

Jag är dessutom extra oroad för allt det här med kvinnliga SLP, kärleks- och sexscener för att en kompis flickvän ska börja lira med oss. Hon var med och lirade en liten stund när vi mjukstartade The Horrible Secret of Monhegan Island för ett bra tag sedan. Sedan kom livet och även döden emellan. Men vi ska försöka hitta någon annan veckodag att lira CoC än söndagar, då hon är upptagen med RFSU/RFSL eller något i den stilen just då.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Genesis;n325316 said:
Eller så kan man spela Bacchanal. Det spelet är ju typ bara en lång beskrivning av en orgie som tvingar en att beskriva sex i scen efter scen. Jag har inte spelat det (delvis för att man behöver typ femton T8:or i åtta olika färger och delvis för att jag aldrig vågat föreslå det), men jag misstänker att efter en sådan session så har man inga problem att sätta sexscener längre. :grin:
Haha, det är tur att man inte har så många T8:or då. Det där lät kämpigt.:wink:
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n325315 said:
Ska du läsa någon bok om det så tror jag att Sorcerer and Sex är rätt bok. Det var länge sedan jag läste den, men jag vill minnas att den tar upp en hel del om den sociala dynamiken runt bordet.
“Sex & Sorcery” heter första utgåvan och är numera en del av “Sorcerer: Sword, Soul & Sex”. Jag har inte gillat den här författarens andra böcker (inkl grundboken till Sorcerer och ffa inte hans senare bok, Circle of Hands, med mkt fokus på sexuellt våld, vilket jag tycker är ett ämne som är helt off). Men du tycker Sex&Sorcery läsvärd alltså? Kan ingen skicka Edit: Nej, gör inte det förresten; kommer inte orka läsa nån mer Edwards-bok och jag vill absolut inte att Magnus och dom andra ska komma i fara pga upphovsrättsbestämmelser.

Genesis;n325315 said:
Beskriv så mycket som du känner att du är bekväm med att beskriva, och säg sedan en sak till […] sedan klipp. […] När du klipper, beskriv vad för typ av sex det är. Hårdhänt, ömt, trevande, klumpigt, snabbt, etc.
Generellt är min erfarenhet av typ “Drakar och Bananer”–spelande (dvs alla runt bordet vet att X ska hända, händer, har hänt, det finns inga oklarheter… och spelet typ bara ber dig beskriva/hitta på detaljer om hur och varför) rätt dåliga. Ogillar stridsreglerna i Feng Shui av samma anledning. Håller med dig om att dom där två sexteknikerna är ett sätt att få udd på en sådan beskrivning men har inte sex i sig redan en rätt rejäl udd…?

Beskrivningar ger sig av sig självt när dom har ett syfte: att reda ut oklarheter.

Kan som en liknelse ta upp den klassiska tekniken för att ge udd till dungeon-beskrivingar att engagera ett oväntat sinne. Ex vis nåt händer som dom borde höra: låt dom känna lukten av det först. Ex vis dom är på en plats dom borde se: låt dom känna kylan först. Osv. Den typen av udd-knep brukar vara ganska onödiga. Dom är ju inte fel, absolut inte, använder dom själv (& är taxam för dina knep ang sexbeskrivningarna, ska fundera på dom), men man behöver först få koll på själva basics av situationen.

Allt som sägs i ett old school rollspel sägs för att det behövs. För clarityns skull. (Story-spel kan ju ibland funka lite annorlunda med varför saker sägs, och vad. Är inte riktigt min grej.)

Cleric: “Jag tar av mig tröjan, fighter, vad gör du?” ? en sån urhaspling sker om och endast om det finns något oklart i vad fighter skulle göra när han förnimmer att cleric tar av sig sin tröja, och om det är salient för spelet att veta vad fighter gör i en sådan situation.

Om det är självklart huruvida fighter och cleric ska eller inte ska ligga / ligger / har legat, då är det ju bara att gå till nästa morgon. Då blir det en “Drakar och Bananer”–påtvingad beskrivning att grotta sig i en massa deets, känns rätt onödigt, kan skippa det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
2097;n325325 said:
Men du tycker Sex&Sorcery läsvärd alltså?
Det vet jag inte om jag vågar säga. Bara att den tar upp ämnen som är relevanta för den här tråden. Var skitlänge sedan jag läste den, och tror att jag mest skummade. Minns inget om vad som stod i den. Har inte kvar den, heller.

Om det är självklart huruvida fighter och cleric ska eller inte ska ligga / ligger / har legat, då är det ju bara att gå till nästa morgon. Då blir det en “Drakar och Bananer”–påtvingad beskrivning att grotta sig i en massa deets, känns rätt onödigt, kan skippa det.
Om de är ett etablerat par så finns det ju inte så mycket oklarheter, kanske, beroende på situationen, men har de inte legat med varandra tidigare har jag svårt att tänka mig en situation där det inte finns en massa oklarheter som är jätteviktiga för hur deras sociala dynamik fungerar. Vi får se en helt ny sida av dem vi inte sett tidigare. Vi får se deras relation i en ny situation. Fan, hur ser clerikens orgasmansikte ut? Gillar fightern att bli smiskad? Tänk om cleriken har svårt att få erektion? Hur ser fightern ut under sitt hårda pansar, när hon öppnar upp sig och är bokstavligen och metaforiskt naken? Skäms cleriken över sin kropp? Är fightern oskuld? Vem är överst? Försöker de att vara tysta så att ingen ska höra, eller får resten av sällskapet försöka somna till deras stånkande och frustande stön? Sex är ju sjukt fullt av oklarheter, social dynamik och statusbeteenden som har jättestor betydelse för de inblandades relation.

Även mellan partner som ligger med varandra regelbundet kan vi se en hel del av vad de känner just nu, i den här situationen. Är någon tankspridd? Trött? Självisk? Desperat? Är det någon av dem som tänker på någon annan? Sex är liksom mer än att två personer tar av sig sina kläder och gnuggar sina olika kroppsdelar mot varandra.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Om man nu inte tycker det är kul att spela ut sex i rollspel och/eller utforska det genom rollspel ser jag inte problemet med att helt enkelt låta sådant ske 'off camera'. Vad som händer kan uttryckas i stil med 'ni har sex' och sen går man vidare med andra delar av spelet. Särskilt om man nu är obekväm i sådana scener.

Inte i någon grupp jag har spelat i har sex eller sex-scener varit central i spelandet så jag har aldrig haft "problemet". Kanske att vi när vi var unga tonåringar tyckte det var lite spännande att beskriva sex-scener som vi trodde att det skulle funka i sänghalmen. Men sen dess och vi växte upp har det inte varit prioriterat eller intressant.

Cog.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag har svårt att förstå hela "sex är inte relevant eller intressant"-grejen. Eller, i ett rent problemlösarspel där rollpersonerna är mer spelarens verktyg än riktiga personer så är jag med, men så fort relationer mellan personer är intressant så känns det ju som att sex är väldigt relevant. Eller är rollspel så annorlunda jämfört med all annan kultur? Sex är ju en viktig grej i böcker, filmer, serietidningar och TV-serier. För att inte tala om musik!

Jag är helt med på att man kanske inte vill ha med sex för att det är socialt obekvämt i en grupp kompisar att tala om sex, men jag har väldigt svårt att förstå "det är inte intressant eller relevant"-grejen. Att Hollywood lägger in en kärlekshistoria i mer eller mindre varenda film tyder ju på att det är något som folk i allmänhet gillar att ha med i berättelser, så det känns udda att rollspel är så annorlunda. Själv tycker jag att romantiska relationer mellan rollpersoner är en guldgruva till bra drama, och då är det naturligt att sex är en del av det. Inte så att jag har med fem grafiska sexscener i varje spelmöte, men det dyker upp då och då, och när det gör det är det nästan alltid en tung och viktig del av berättelsen.
 
Top