Nekromanti Känslosystem

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Rätt system på rätt plats

Alltså, du tänker bara fel. Du tänker "man missar väl dropkickar för att man inte är smidig nog? Så systemet måste hantera smidighet!"
Nej, det är inte alls så jag tänker. Jag tänker: "Om de här exemplen är typiska för det man ska göra i spelet, är det då inte bättre med ett system som handlar om smidighet och våldsutövning än om känslor?"

/tobias
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Rätt system på rätt plats

Jag ser inte varför våldsutövning kan vara ett uttryck för känslor. Är inte våld känsloladdat. Se på en krigsfilm och säg att våld inte är känsloladdat.

Dropkickar är ett utmärkt exempel på hur någon utrycker sig känslomässigt. För att ta ett aktuellt exempel så kan vi se på hur King Booker planterade fötterna i ansiktet på Jerry "The King" Lawler. Är inte det ett mycket starkt uttryck för Bookers svartsjuka. Lawler har i många år varit "The King" någonting som Booker avundas. Det är inte dropkicken i sig som är det viktiga. Det är vad den representerar.

Glömde säga att det är wrestling jag talar om.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt system på rätt plats

Jag tänker: "Om de här exemplen är typiska för det man ska göra i spelet, är det då inte bättre med ett system som handlar om smidighet och våldsutövning än om känslor?"
...fast när det gäller just Wuthering Heights så är ju de där exemplen ganska a-typiska för spel och genre. Så egentligen borde man i det fallet tänka "om nu spelarna skulle göra något väldigt o-Austen, hur hanteras det i Wuthering Heights?".
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Rätt system på rätt plats

Det är Emeile Brontë som har skrivit Wuthering Hights och inte Jane Austen. Samma typ av författare. Mycket kvinnor och giftemål.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rätt system på rätt plats

Jag tänker: "Om de här exemplen är typiska för det man ska göra i spelet, är det då inte bättre med ett system som handlar om smidighet och våldsutövning än om känslor?"
Så om det man vill göra i spelet är att hantera hur handlingar avgörs av personernas känsloliv och inte av deras fysiska förutsättningar - då skall man ändå använda ett system som bara tittar till de fysiska förutsättningarna?

Låter skitdumt. Syfilis handlade absolut om strider, men om strid ur ett känslomässigt perspektiv. Och tidigare på forumet har Baldyr skrivit ett inlägg där han eftersökte ett zombiespel som simulerade Romero's zombiefilmer, där han menade att människor dog för deras karaktärssvagheters skull. Om någon snubblade så gjorde de inte det för att de var osmidiga, utan för att de var rädda eller hade andra brister. Han föreslog känslobaserade regler och ville just åt detta.

Så du är helt off. Du är inte ens i närheten.

Det finns i själva verket flera tusen anledningar till att man kan vilja behandla fysiska handlingar ur ett psykologiskt perspektiv. Jag är inte ens säker på att det är mer trovärdigt att främst se till fysiken. I idrottssammanhang (= väldigt fysiska handlingar) så pratas det exxempelvis väldigt mycket om idrottsmännens mentalitet och psyke. Om man gjorde ett fotbollsspel, kan det inte vara så att idrottarnas fysiska företrädanden är betydligt mer likriktade än deras olika psyken och lynnen?

---

Du tittar i vilket fall som helst på fel sak när du ser åt handlingarna i sig. Det är ett naivt, ytligt och missvisande perspektiv.

Ett mycket bättre perspektiv är att se på vad för sorts egenskaper som förväntas skilja rollpersonerna åt. I gamla DoD så förväntades alla äventyrare ha samma mentala inställning "kom, vi drar ut på äventyr!" medan de var väldigt skilda fysiskt sett; en alv var smidig och en dvärg var stark, m.m.

Vill man göra ett spel där man istället kan anta att alla har likvärdiga kroppar, men att de skiljer sig markant åt psykiskt, då är det bättre att just fokusera på detta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Rätt system på rätt plats

Eftersom svaren jag får inte verkar ha det minsta samband med den text som faktiskt förekommer i mina inlägg ger jag upp den här diskussionen.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rätt system på rätt plats

Nja, mitt inlägg är visserligen fullt av en massa blaj och har en allmänt dålig ton - men jag svarar exakt på vad du skrivit, medan det är du som låtit bli att bemöta vad jag skrivit (vilket är anledningen till att jag blivit irriterad och skrivit ett inlägg i en så dålig ton).

Det går utmärkt att skriva rollspel där man fokuserar på känsloanledningar till att man lyckas/misslyckas med handlingar, även om handlingarna är fysiska. Detta har du totalt låtit bli att svara på.

...och när du låtsas om att sådana argument inte ens finns, så blir jag sur.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Rätt system på rätt plats

Det går utmärkt att skriva rollspel där man fokuserar på känsloanledningar till att man lyckas/misslyckas med handlingar, även om handlingarna är fysiska. Detta har du totalt låtit bli att svara på.
Jag har låtit bli att svara på det eftersom jag tyckte att det var så självklart att det inte behövde kommenteras. Mina invändningar handlar enbart om det specifika inledningsexemplet som inte på något sätt visar att det föreslagna systemet är det bästa, eller ens speciellt praktiskt, i just de situationerna. Det är enbart det jag försökt diskutera, inte era efterföljande exempel som visar att det visst kan vara rimligt att använda känslor snarare än fysiska egenskaper, något jag både håller med om och är fullt medveten om.

Jag ska försöka sammanfatta den enda åsikten jag har i den här tråden:
De inledande exemplen visar inte upp fördelarna med den föreslagna mekaniken.

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Ett tips är att tänka såsom det vore drivkrafter. Om kärleken är din drivkraft så får du en boost av att följa din kärlek. Det kan också vara saker som att man vill starta en affärsrörelse, störta den onde greven, finna sin familjeklenod, är allmänt rädd om livhanken med mera. Grejen är väl att du måste hålla det hela relativt fritt. Nog för att jag tjatar om spelet, men kolla in Oskrivna Blad för lite annorlunda lösningar.

/Han som har funderat på att göra det spelledarstyrt, men har för många bollar i luften för att testa det
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rätt system på rätt plats

Mina invändningar handlar enbart om det specifika inledningsexemplet som inte på något sätt visar att det föreslagna systemet är det bästa, eller ens speciellt praktiskt, i just de situationerna.
Det kan bero på hur du återgett exemplen. Ett exempel som handlar om huruvida ens kärlek till ens älskade är stark nog för att man ska rädda henne från ett stup, det återger du som "rädda folk från stup", och ett exempel som handlar om huruvida man kan kanalisera tillräckligt med kraft från ens avundsjuka mot ens rival för att man ska kunna sänka honom med en attack, det återger du som "dropkicka varandra".

Alltså, du återger dem som om de skulle handla om att rädda/dropkicka vem som helst. Det var inte alls så exemplen var skrivna från början. De handlade om eldprov för karaktärernas känslor.

Men visst, om du ändrar exemplen till att bara handla om generiska fysiska handlingar där inga känslor sätts på prov, är det klart att man inte ska fokusera på känslorna i systemet. Men de exemplen är något som du hittat på helt själv.
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
håller med det viktigaste är karaktärens utväckling och intrigerna jag menar hur meningslöst är det inte om storyn inte hade en handling?
det ska vara hemligheter, klurigheter, drama (involverar fighting men inte hjärndöd slakt)
annars är det inget kul!
 
Top