Nekromanti Känslighet och Lagen...

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Hur känslig är rollspelen för t.ex. lagen om hets mot folkgrupp???
Alla dessa spel som aldrig kommer att bli, som:
Hipphoppattack från yttre rymden, eller,
ZOG - the conspiracy!

Är det inte så att i rollspel så är vissa raser bättre än andra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Låt oss säga så här: Piff&Puff blev aldrig fällda för hets mot folkgrupp, trots deras bok "De överdrivnas armé". Så du kan lugnt jävlas med hipphoppare - utövare av en viss hobby eller musiksmak räknas tydligen inte som en folkgrupp.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Hur det ser ut inom spelets ramar är nog ganska ointressant. Med andra ord, om du skriver ett rollspel där de onda judarna leder en världsomfattande konspiration trillsammans med katolska kyrkan, och där negrerna har lägre intelligens än arierna, så är det nog inga problem. Huruvida någon skulle vilja spela det är däremot en annan femma. (Jag har t ex aldrig varit särskilt sugen på Rahowa.)

För att det skall bli snack om hets mot folkgrupp skall du kliva ut från spelet och kommentera verkligheten istället.

Nu är jag förvisso ingen jurist, men jag tror knappast att du kan åka dit för saker som är helt inom fiktionens värld.

/Jakob
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Både feminister och antirasister har ju varit på Tolkien och hans ypperliga MIdgård, så jag ser det som ganska naturligt att de skulle kunna ge sig på rollspelen också.
Har det inte varit några fall då spel har plockats bort p.g.a. yttre påtryckningar, även om de inte förts inför rätta för det?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Både feminister och antirasister har ju varit på Tolkien och hans ypperliga MIdgård, så jag ser det som ganska naturligt att de skulle kunna ge sig på rollspelen också.

Det är väl ändå viss skillnad på dem och lagen..?

Har det inte varit några fall då spel har plockats bort p.g.a. yttre påtryckningar, även om de inte förts inför rätta för det?

En del leksakshandlare tog bort Kult från hyllorna efter påtryckningar från Hem & Skola-föreningar, but that's about it.

--
Åke
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Genom sina starka påtryckningar har de fått igenom diskrimineringslagar och är ute och kontrollerar att de efterlevs.
Men om det inte drabbat något mer än Kult så är det ju inte så farligt än så länge...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Så länge som det är klart att det är fiktion och inte verklighetsskildring är du på juridiskt fast mark.

Du riskerar dock fortfarande kritik, även om det inte kan bli så mycket mer än så. Joseph Conrad kallas av vissa rasist för att han i en historisk skildring använder ordet "nigger", trots att det är det ord man kan förvänta sig att personerna då skulle använda. I mitt tycke säger det mer om kritikernas bildning och intelligens än om Conrads eventuella rasism, men det är ändå en kritik som fått hans böcker bortplockade från många bibliotek (i USA så klart).

Min poäng är att även grundlös kritik kan skada. Låt säga att du gör ett spel som någon uppfattar som rasistiskt. Denna någon ringer sin journalistkompis. Det är nyhetstorka. Helt plötsligt blir du uthängd i media som rasist. Även om det saknar grund så börjar folk som inte är så insatta undra. Din arbetsgivare börjar bli nervös, vad ska kunderna tycka? Han kanske blir så nervös att han tar det säkra före det osäkra och sparkar dig?

En viss försiktigthet kan alltså vara klok.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En del leksakshandlare tog bort Kult från hyllorna efter påtryckningar från Hem & Skola-föreningar, but that's about it.
Här i krokarna (Växjö) försvann i alla fall rollspelen från leksaks- och bokhandlar i samband med rabaldret kring Bjuv-morden (eller snarare, de slutade köpa in saker. Det tog dock ett tag innan de faktiskt försvann.). Sedan lyckades väl Stedtarna få Åhlens att lägga ner det där med rollspel också?
 
Top