Nekromanti Känsla...

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Jag vet inte jag, men jag har precis spelar DoD och jag undrar vad det är som gör att det inte är samma känsla med DoD som med Eon...Ingen kritik alltså, men det känns som om nåt saknas....


/Pinkiv
 

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
BTW!
Varför kallas jag för grisodlare... Kan man stiga i graderna eller?
/Pinkiv
 

Flatline

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
2
Location
Åkersberga, Stockholm, Sweden
Jag tycker inte det är sämre känsla i Eon, än det är i DoD, men det är helt klart en annorlunda känsla. Skillnaden är väl att i Eon måste man hela tiden (eller väldigt ofta) tänka i regeltekniska termer, medans i DoD så kanske det inte är lika mycket på det sättet. Har inte spelat DoD på några år nu, så jag kan ju ha fel...

Å andra sidan handlade DoD för mig mycket om att "maxa" min "gubbe". Hehe, "gamla goda tiden"...

-Flatline
<A HREF="http://elfwood.lysator.liu.se/loth/d/a/david/david.html" target="_new">http://elfwood.lysator.liu.se/loth/d/a/david/david.html</A> <A HREF="http://elfwood.lysator.liu.se/zone/o/s/ostman/ostman.html" target="_new">http://elfwood.lysator.liu.se/zone/o/s/ostman/ostman.html</A>
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Vad jag har för mig så handlar inte känsla om vilket spel man spelar. Snarare är det så att det beror på spelledaren om det blir bra känsla eller inte. Om SL beskriver omgivningen på ett bra sätt så blir det ju automatiskt bra känsla.

Om världen som RPna är i är bra beskriven för SL så blir det ju naturligtvis lättare för honom.

Aagar - Den okunnige
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nytt !

Hmm, kan det inte vara så att Eon är såpass nytt spel. Om man kanske väntar nått åt så kanske man kan aceptera det mer och få mer känsla i det.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nytt !

Eon är 4-5 år gammalt...det tycker jag inte är så nytt...förstår inte heller vad spelets ålder har att göra med spelkänslan.

/RipperDoc
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Nytt !

Jag tycker att om man jämnför Eon med t. ex DoD så är det hyfsat nytt, eller hur. Ge det nått år till så.
Visst, sen så finns det spel som har funnits ett bra tag som man inte får nån spelkännsla alls. Men allt är vad man gillar för spel. Gillar man ett så kommer ju kännslan nästan dierkt.
 

lice

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
19
jag tycker att DoD är lite okomplicerat (no offense) det är mycket lättare att spela helt enkelt, Därför är Eon snäppet bättre för du har fler regler och det är mer komplicerat och får dig att tänka och magin i Eon är helt undebar.

Defy physical laws /LuQuiD Ice\
 

lice

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
19
stämmningen i lokalen där det spelas kan åxå bestämma känslan.

Defy physical laws /LiQuiD Ice\
 
G

Guest

Guest
Re: Nytt !

kanske om det vore simplare, att folk fick upp känslan snabbare.
man måste ha sjysta kunskaper om eon för att få upp tempo, äventyrslustan och den där känslan.
Nu finns det liksom jag, folk som bara älskade eon från första början, och fan att speläsättet som man (enligt min mening) bör använda, inte är den bloddrypande äventyrarens väg, utan mer den förfinade bardens, som kan förföra kvinnor, har ett skarpt intelekt, fantasi och förstår sig på intriger. (det skadar ju inte om han oxså kan springa fort.) det är mer sådana äventyr och karaktärer som passaar sig för dom i stort sett livsfarliga regler som eons skapare har laggt fram.
 
G

Guest

Guest
tja.. maxgränsen ligger någon stans runt 2500 inlägg..
då får man sista titteln..
då har du ett tag till på dig..
för såvitt jag vet, var det bara gurun krille som kom upp till det antalet inlägg förra gången :gremsmile: (redaktörerna vet nog med säkerhet.)
 
G

Guest

Guest
Ett enkelt faktum är att DoD är snabbare än Eon och lite mer fritt.
Det är av något skäl enklare att få till äventyr till DoD men Eon har till skillnad från DoD mer realism och därav så känns mycket mer levande när man spelar ett bra Eon-äventyr än ett bra DoD-äventyr.
DoD är något mer koboldiskt (om jag vågar säga så) och leder ofta till mer våld än Eon.
Trots mitt stora intresse inför medeltida vapen - hmmmm - så känns rollspel som bäst när man kan spela socialt och av något skäl så stödjer Eon socialt rollspel bätte än DoD.

Kanske är det för enkelt - vet inte!

//Robin P. Liljenberg - Gillar faktiskt DoD ;-)

Mäster Spelledare ;-)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mmm... en fin årgång...

Menar du att ett lagrat rollspel är bättre än ett färskt eller menar du att det kommer ut nya förbättrade versioner?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Mmm... en fin årgång...

vad jag menar är att man måsste ge det ett antal år så att man hittar buggar och sådant. Inget spel är ju fullkomligt, eller hur.
 
Top