Nekromanti Känner mig väldigt inspirerad av vampyrer just nu

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
...så jag tänkte höra om ni har några boktips på svenska vampyrböcker eller böcker som översatts till svenska?
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Dracula är alltid läsvärd. Anne Rices Vampire Chronicles är också mycket bra - men jag tror inte de finns på svenska.

Annars så finns det bra filmer som Bram Stoker's Dracula och Interview with the Vampire som är mycket sevärda, medan vissa som From Dusk till Dawn och Queen of the dammed är mycket mindre bra så att säga.

/Johan
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"Gästspel av en vampyr"

Den mest osterotypa vampyrbok jag någonsin läst, ett stort varmt lästips till alla.
En bok som försöker skildra en "realistisk" vampyr och dennes psykologi.
I den oförglömligt skildrade huvudrollen har vi vampyren Wayland som arbetar med drömforskning och som lärare på ett universitet och som då och då passar på att suga blod ur sina sovande försökaobjekt.

/Elin (Läs, läs, läs!!!)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Anne Rice

"Anne Rices Vampire Chronicles är också mycket bra - men jag tror inte de finns på svenska."

Joho! "En vampyrs bekännelse" (Interview with the vampire), "Nattens furste" (The vampire Lestat), "De fördömdas drottning" (Queen of the damned?) - sedan kan jag inte fler, för jag har inte läst alla :gremcrazy:
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Anne Rice

Oj!

Kan man få tag på dem någonstans? Jag har börjat läsa Interview.. på engeska, men det har tyvärr inte blivit så mycket läsande på ett tag nu.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: "Gästspel av en vampyr"

Bibloteket? Finns den nte där går den alltid att be dem beställa från ett annat biblotek.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Anne Rice

Ursh det finns juh hur mycket som helst av Anne Rices vampyrböcker på svenska ( till och med 4 på som ljudböcker) det är bara att knalla sig iväg yill närmasta biblotek och leta.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Anne Rice

"Open your eyes and awaken." - Jag tror de syftade på mig är det skrev det :gremlaugh:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: "Gästspel av en vampyr"

Författaren heter Suzy McKee Charnas (nog för att det är ganska lätt att hitta den på ett bibliotek i alla fall, men lite extra information har aldrig skadat någon. Inte allvarligt i alla fall.)

Mycket bra bok, för övrigt.

-JPS-

P.s. Dessutom är titeln "Gästspel av vampyr". Utan 'en', alltså.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Anne Rice

"Kan man få tag på dem någonstans?"

Ditt lokala bibliotek, eller en hyfsad bokhandel. De är inte alls svåra att få tag i.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: Anne Rice

Jag har börjat läsa Interview.. på engeska, men det har tyvärr inte blivit så mycket läsande på ett tag nu.
Skippa Interview och gå direkt på Lestat. Louis jävla gnällande kan få den mest entusiastiske vampyrälskare fullständigt avtänd. Lestat är mycket roligare!

/tobias
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Här får du

Om du inte har något speciellt emot White Wolf finns det ju kanske något att hämta därifrån. Har själv läst en bokserie om tre böcker vid namn "The blood curse" som jag faktiskt tycker är riktigt skapliga. Och tro mej inte om jag säger att fler serier saknas.

Annars har vi ju den (ganska fula) sagotanten Ann Rice, hon har ju matat ut dussintals böcker (där den första heter så mycket som "Mörkrets furste")

Steven King har en trevlig vampyrbok vid namn "Salems lot". Den är iaf tveklöst mycket bättre än filmen

[color:\\"red\\"] Impen - [/color] vässer gaddarna
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Här får du

Annars har vi ju den (ganska fula) sagotanten Ann Rice, hon har ju matat ut dussintals böcker (där den första heter så mycket som "Mörkrets furste")

Den ganska fula Anne Rice? Menar du nu hur hon ser ut eller hur hennes böcker skrivs eller?


Storuggla, blev nyfiken
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Läs om du törs!

Jag har (ve och fasa) sett tanten på bild. Och så här ser hon ut;

Långt mörkt hår med lugg som täcker ögonbrynen, runda, stora, glasögon med kraftiga svarta bågar av typen Bookworm, häxnäsa och totalt... konstigt ansikte i övrigt. Men hon skriver bra böcker :gremlaugh:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Äh, vad tjaskiga ni är [OT]

Jag kollade hennes hemsida, och hittade den här bilden:



Där är hon väl rätt söt? Liksom, lite frånvänt melankoliskt drömmande och kanske lite charmigt tafatt i den här utstyrseln (som inte verkar ha någon framträdande plats i hennes garderob till vardags) -hade jag varit 20-25 år äldre, typ, så hade jag slagit till. Lugnt.

Jag säger alltså ifrån och hävdar att Rice är da bomb.

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men hon ser ju inte to...

Hon såg ju inte tokig u... vafasen säger jag, det spelar ju ingen roll hur författaren ser ut, bara om böckerna är bra! Annars skulle väl ingen läsa George RR Martin ^_-


Storuggla, ingen skulle läsa Turtledove heller
 
Top