Nekromanti Käcka färdigheter?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag tycker att färdigheten Beredskap i Gumshoe är en ganska käck färdighet. Istället för att skriva en lång utrustningslista med saker som rollpersonerna har så slår rollpersonen ett slag för färdigheten Beredskap för att se om de har det som de behöver och som det är rimligt att de har. Tex ett gäng detektiver behöver avlyssningsutrustning för att bugga en telefon i någon del av äventyret. Detta är ingenting som rollpersonerna normalt bär omkring på så frågan är om rollpersonerna har detta bland utrustningen på kontoret? Ett lyckat färdighetsslag mot färdigheten Beredskap innebär att de har utrustningen på kontoret.

Vet ni några färdigheter som ni tycker är "käcka" och som inte brukar finnas med i "alla" rollspel?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
I Operation: Fallen Reich, så man ju färdigheten Arson/Firefighting. Så man kan båda sidorna av samma sak.

I Hellcats & Hockeysticks, så har man exempelvis färdigheten Needlework. Den används för Sewing, Fashion, Textiles, Lock picking, Pick pockets, Safecracking. Eller varför inte Religious Studies som används för Ritual, Occult, Demonology, Necromancy, Witchcraft.

/Ulfgeir
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n102058 said:
Hârnmaster hade färdigheten Lovecraft. Den kunde inte ensamtränas.
Mena användes den på något kul sätt då eller var Lovecraft bara ett annat namn för Förföra?
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
208
Location
Mariestad
Mutanten;n102072 said:
Mena användes den på något kul sätt då eller var Lovecraft bara ett annat namn för Förföra?
HM3 Rulebook said:
LOVECRAFT
The ability to charm, seduce, and give erotic pleasure. Lovecraft is opened when a character first attempt to use it. It cannot normally be improved by solitary practice, although there may be books or teachers available. The skill is used to assess the success of a seduction or sexual encounter
... eller kort, både och.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pendragon har färdigheten Industry. Den används inte för att tillverka något – man spelar ju trots allt riddare, och riddare skulle aldrig nedlåta sig till kroppsligt arbete såvida det inte är på slagfältet – utan för att förstå vad de ofrälse sysslar med när de staplar gräs, krymper rök, tvättar lort, eldar knutar eller vad de nu gör.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Svenil är ju spelet med den bästa färdighetslistan. Eller vad sägs om Dela ut post, Jojja, Lösa korsord, Posera, Posthantering, Ramla, Slagpåse (dvs få stryk), Sota, Spela jultomte, Tejpa och klistra, Titta på TV, Undergräva självförtroende, eller min favorit Äta smör.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Star Wars d6 hade färdigheten Survival. Där fanns en beskrivning som fritt ur minnet gick ungefär så här:

Quixotic Jedi: No bars around?
GM: Nope, not for miles.
Quixotic Jedi: Okay, I'll use my Survival skill to find some booze.
GM: Huh?
Quixotic Jedi: Says here, you can use it to find the necessities of life.
GM: I don't think…
Quixotic Jedi: I tell ya, booze is a necessity of life to me!

Den blev nästan bättre på svenska:

Överspänd Jedi: Om inte jag får en sup snart så döööööör jag!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Lorder och Lodisar har en helt gäng käcka färdigheter:
Dröna
Fyllesteg
Lurkgång
Nickelfint
Rännstenskännedom
Könsspex
m.fl.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Vimes;n102093 said:
Lorder och Lodisar har en helt gäng käcka färdigheter:
Dröna
Fyllesteg
Lurkgång
Nickelfint
Rännstenskännedom
Könsspex
m.fl.
Vad innebär ett perfekt slag för Fyllesteg?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Mutanten;n102102 said:
Är det CoC som har Luck eller det kanske inte är en färdighet?
Tja, det är en definitionsfråga. Å ena sidan pendlar den upp och ned under spel mycket mer än grundegenskaperna. Å andra sidan går den inte att träna eller på något medvetet sätt lära sig, vilket brukar ingå i vad som menas med "färdighet".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon IV har en lååång lista balla färdigheter, här är några favoriter:

Ser dum ut
Se oskyldig ut
Peka ut syndabockar
Häda
Välformad kropp
Blek och kall
Orsaka panik
Tolka religiösa skrifter
Hårkonst
Brottas med djur
Klär i allt
Kloaksystem
Jonglera
Skylla på andra
Citera libera (den heliga skriften)
Undergräva självförtroende
Kända gladiatorer

Det bästa av allt är att spelet faktiskt är designat, via ett smart system för trestegskonflikter, så att man faktiskt får användning för de här käcka färdigheterna.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ymir;n102148 said:
Ser dum ut
Se oskyldig ut
Varför bakar ni inte ihop de två färdigheterna till tex Skådespela för det är väl ändå vad båda färdigheterna handlar om?

Eller om vi vänder på steken: Varför delas inte färdigheten Jonglera upp i färdighetenra Jonglera med äpplen och Jonglera med päron?
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Mutanten;n102155 said:
Varför bakar ni inte ihop de två färdigheterna till tex Skådespela för det är väl ändå vad båda färdigheterna handlar om?

Eller om vi vänder på steken: Varför delas inte färdigheten Jonglera upp i färdighetenra Jonglera med äpplen och Jonglera med päron?
För att dessa färdigheter sällan väljs fritt. Eon IV är ett väldigt "se vad du får för karaktär"-system, så man får vissa konstiga färdigheter (eller Expertiser) som Ymir listade i sitt reklaminlägg rent slumpmässigt för att ge karaktären lite extra krydda. Så, för att klarifiera: Någon som inte börjar spelet med en av dessa kan inte (såvitt jag vet?) börja träna sig i det. Det är därför Dum/Oskyldig är skilt från Skådespel, eftersom Skådespel är något de flesta kan träna upp sig i medan folk som ser dumma ut mest gör det på grund av dålig genetik. ;)

När det handlar om små, roliga detaljer så tycker jag nog att viss specificering (skillnad på se dum/oskyldig ut) kan vara roligare för att göra en intressant karaktär än att ha mer generella saker.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Ymir;n102148 said:
Eon IV har en lååång lista balla färdigheter, här är några favoriter:

Ser dum ut
Se oskyldig ut
Peka ut syndabockar
Häda
Välformad kropp
Blek och kall
Orsaka panik
Tolka religiösa skrifter
Hårkonst
Brottas med djur
Klär i allt
Kloaksystem
Jonglera
Skylla på andra
Citera libera (den heliga skriften)
Undergräva självförtroende
Kända gladiatorer

Det bästa av allt är att spelet faktiskt är designat, via ett smart system för trestegskonflikter, så att man faktiskt får användning för de här käcka färdigheterna.
Och den viktigaste Eonfärdigheten av alla:

Grisodlare: Den ytterst viktiga kunskapen om hur man föder upp svin samt kunskap om olika typer av galtar, suggor och kultingar. Färdigheten kan också användas för att ge ett lantligt och pålitligt intryck då man pratar med jordbrukare och i synnerhet grisbönder.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Kraetyz;n102158 said:
När det handlar om små, roliga detaljer så tycker jag nog att viss specificering (skillnad på se dum/oskyldig ut) kan vara roligare för att göra en intressant karaktär än att ha mer generella saker.
Absolut. Men jag trodde att det var färdigheter och inte "karaktärsdrag" som jag upplever dem när jag läser din beskrivning. Karaktärfärdigheter kanske är rätt ord.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n102158 said:
För att dessa färdigheter sällan väljs fritt. Eon IV är ett väldigt "se vad du får för karaktär"-system, så man får vissa konstiga färdigheter (eller Expertiser) som Ymir listade i sitt reklaminlägg rent slumpmässigt för att ge karaktären lite extra krydda. Så, för att klarifiera: Någon som inte börjar spelet med en av dessa kan inte (såvitt jag vet?) börja träna sig i det. Det är därför Dum/Oskyldig är skilt från Skådespel, eftersom Skådespel är något de flesta kan träna upp sig i medan folk som ser dumma ut mest gör det på grund av dålig genetik. ;)

När det handlar om små, roliga detaljer så tycker jag nog att viss specificering (skillnad på se dum/oskyldig ut) kan vara roligare för att göra en intressant karaktär än att ha mer generella saker.
nja, det stämmer inte riktigt. Man kan både träna upp dessa färdigheter, och välja dem genom att spendera valfria enheter på dem när man bygger sin rollperson. Men de är organiserade i en tabell för att man -även- ska kunna slumpa dem under rollpersonsskapandet. De är dessutom alltid lättlärda, så de är lättare att bli bättre i än vad mycket bredare färdigheter som Skådespel är. De är uppdelade i två typer; expertiser (som även kan vara ganska viktiga färdigheter typ Bibliotekskunskap och Monsterkunskap), och kännetecken (som även kan vara viktiga saker som Skugglandsfärd, Nattsyn eller Mörkersyn). Konfliktsystemet, där man vill dra in färdigheter man är så bra på som möjligt, ser till att tex Se oskyldig ut har ett existensberättigande även ihop med Skådespel, eftersom man skulle kunna använda båda två i en konflikt, men däremot hade fått minus om man försökte använda Skådespel två gånger.
 
Top