Nekromanti Jus Magna

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså det som Krille? har skrivit på neovikin om att dräpa någon.

Dräper någon sabrier och ej kan svara för dådet, böte fyrtio marker i ättebot, tredje silvret till konungen. Önskar arvingen ha fejd, så döme fogde om han önskar, tredje silvret till konungen. (Om man inte kan ange en god orsak för dråpet, till exempel självförsvar, straffas man. Det är möjligt att fogden istället för böter dömer blodsfejd.)
Hur kan någon som inte är adlig betala 40 mark silver? 6400silver? eller är det bara jag som är dum i hela huvudet just nu?

Är detta en rimlig siffra och om det är det hur går det till?
kan tänka mig att boskap och ägd mark tas men inte har väl någon vettig mäniska 40 mark silver?

Vad händer om man inte kan betala sin böter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
kan tänka mig att boskap och ägd mark tas men inte har väl någon vettig mäniska 40 mark silver?

Vad händer om man inte kan betala sin böter?
Exakt. Därför tar man boskap och ägd mark. Och om man envisas med att inte lämna över boskap och ägd mark, och inte kan komma överens om någon vettig avbetalningsplan, så döms man fredlös. Nyeh!

Consaber har - liksom samtliga Mundanas länder, skulle jag vilja påstå - inte lämnat bytesekonomi än. "Mark silver" är det mest formella sättet i Consaber att skriva "så mycket pengar eller motsvarande värde på annat sätt". Det kan omfatta arbetet (dvs dagsverken), mark, lösöre (dvs vad som helst som inte lever och står på marken) eller fä (dvs vad som helst som lever).

Sen är ju meningen med straffen att de ska kännas, så att man inte gör såna dumheter och för att kompensera de drabbade. Har man ihjäl nån får man fanimej stå sitt kast!

Texten är hämtad från Äldre västgötalagen, fast där var det tolv marker för präster och västgötar. Efter att ha studerat vad saker kostade vid tiden och jämfört med Eons prislistor så sattes motsvarande bot i Eon till 40 mark silver.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
"Consaber har - liksom samtliga Mundanas länder, skulle jag vilja påstå - inte lämnat bytesekonomi än."

Inklusive protokapitalistiska cirefaliska samväldet och ärkebyråkratiska Thalamur? Det har jag svårt att tro -- i det förstnämnda faller kan det inte fungera utan en väl uppbyggd penningekonomi, och i det sistnämnda är statsapparaten så pass avancerad och allt genomsyrande att det förefaller otroligt att penningekonomi inte skulle vara det dominanta. Byteshandel kanske sker i dessa länders mer isolerade delar, men annars ser jag definitivt penningekonomi som det dominanta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inklusive protokapitalistiska cirefaliska samväldet och ärkebyråkratiska Thalamur?
Inklusive dem.

Jag tror egentligen att vi talar om olika nivåer. Det är en viss skillnad på vardagen för den normale bonden - som trots allt utgör i stora drag 90% av respektive länders befolkningar - och för respektive länders borgare och statsledning.

Det är en sak att borgarklassen är merkantilistisk och att stats- och krigsmakten är byråkratisk, men det är inte detsamma som att ekonomin är det. Jag vill faktiskt hävda att fram till industrialismens födelse så är ekonomin och infrastrukturen på Mundana agrar.

Och det innebär bytesekonomi för minst 90% av befolkningen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
"Jag tror egentligen att vi talar om olika nivåer. Det är en viss skillnad på vardagen för den normale bonden - som trots allt utgör i stora drag 90% av respektive länders befolkningar - och för respektive länders borgare och statsledning."

Antagligen sant, och kan ha något att göra med att jag har en mycket vag bild av vad en cirefalisk bonde egentligen är för något. Alla cirefalier som presenteras i böckerna verkar vara urbana varelser. Existensen av jordbrukande cirefalier verkar vara något som fullkomligt ignoreras.

Vad gäller Thalamur skulle jag snarare se till Kina än Europa för att få en bild av hur spridd penningekonomin är, då statsskicket tycks passa in något bättre där. Vi får väl hoppas att forumets resident sinofil ploppar in och upplyser oss.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kinapengar

Jag vet faktiskt inte i vilken mån vanligt folk i Kina använde pengar som betalningsmedel, under någon epok. Jag misstänker, att vad högmedeltiden anbelangar, lär det definitiva svaret finnas i 'Daily life in China on the eve of mongol invasion', men jag har inte den boken tillgänglig för närvarande. Den är superlativt bra, för övrigt.

Vad jag vet är dock följande:
- Songdynastin producerade enooooorma mängder mynt. Jag vet personligen inga medeltida mynt som är så lätta och billiga att få tag i idag, utom kushanerna. (Och Kushanriket var handelsbaserat på en närmast sjuk nivå). Mängden mynt betyder dock inte tvunget att bondeklassen brukade dem; för upp till en tredjedel av jordens dåvarande befolkning levde i Songkina, som var långt mer urbaniserat och merkantilistiskt än Europa - handels- och tjänstesektorn, där det primära penningbehovet fanns, var alltså enorm.
- Sedlar används först under Tang, för att sedan nå bred användning under Song, och ledde till stora problem med inflation under Ming för att kejsarna strödde dem omkring sig.
- Mingdynastin producerade ett underskott av mynt, och misslyckade med att ta hänsyn till den ökade handeln. Falskmynteriet blomstrade, och inflationsproblem var stora. Redan under tidigare epoker hade kejsare vid tillfälle givit alla och envar rätten att prägla egna mynt. Kinas ekonomiska politik överhuvudtaget gick ofta stick i stäv med ekonomiska realiteter.
- Allt detta till trots, var Kina fortfarande det rike på jorden som först, med framgång, lyckades införa pengar vars materialvärde inte motsvarade penningvärdet. Romarna hade försökt redan i antik tid; men det blev bara kalops av det.

Jag skulle personligen tro att Kina även bland bondebefolkningen hade någon mån av penningekonomi redan på 1100-talet. Jag vågar inte uttala mig i annat än termer av 'tro' dock, innan jag fått tillgång till Daily life...

Vad som vore -verkligt- intressant, imo, är i vilken grad Kushanriket hade en penningekonomi, för det var mycket tidigare i historien (100-200-talet). Och att det ligger uråldriga kushaner och skräpar i drivor i varenda myntsamlarbutik talar sitt tydliga språk.

- Ymir, nyfiken
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Re: Kinapengar

Allt detta till trots, var Kina fortfarande det rike på jorden som först, med framgång, lyckades införa pengar vars materialvärde inte motsvarade penningvärdet.
Och nu har vi alla fått det lika illa! Lurade är vi allihopa!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Så säg att en normal bonde har 30 tunland ett hus några boskap träl. då skulle han kunna betala en bot?

Påtal om det, kanske en dum fråga men en fri bonde i consaber. hur mycket mark äger han?

Står säkert i riddaren(förhoppningsvis :gremsmirk:) men har den inte här just nu.
 
Top