Juridisk rådgivning?

Fan jag har läst det här två gånger, jag fattar inte vilket brott det är som ska ha begåtts, är jag dum?
Om någon på Skatteverket på eget bevåg raderat dokumentet är det enligt mina vänner som läst juridik med största sannolikhet ett brott mot förvaltningslagen och/eller dataskyddsförordningen.

Som tidigare anställd på Skatteverket vill jag flika in att Skatteverkets datasystem är ganska knepigt uppbyggda. Därför är det lätt för en mindre rutinerad handläggare att missa något. Det är heller inte särskilt ovanligt att datasystemet flaggar att det krävs en bilaga till en inkomstdeklaration, men att bilagan egentligen är överflödig av skäl som datasystemet inte klarar av att fånga upp. En handläggare kan lösa detta genom att ta bort flaggningen, men eftersom flaggan ändå funnits fördröjer den utbetalning av eventuell skatteåterbäring. Att någon skulle ha tagit bort ett dokument från din deklaration håller jag för högst otroligt. En sådan ändring loggas också tydligt i systemet, och går således inte att dölja.
Jag kan relatera till det. Jag jobbar med vägtrafikregistret, och det innehåller fortfarande delarna för båtskatt, bara för att det är för dyrt och riskabelt att ta bort dem. Alla komplexa system samlar på sig sådant fluff över tid. Ibland så får sånt fluff oväntade effekter eller kräver ologiska workarounds som kanske inte är uppenbara för någon som inte varit med från början.

Trådskaparen önskar att diskussionen om bristfälliga arbetssystem tas i en egen tråd och diskuterar vad tråden handlar om här.

Back