Nekromanti Julspecial!

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Väldigt många tv-serier, poddar och andra medier har ju julspecialer. Där bryter man ofta handlingen i övrigt och så samlas karaktärerna för att iaktta julfirandet eller den världens motsvarighet. Ofta med någon fnoskig sensmoral om familj, snö och vänskap. Eller en parodi. Hursomhelst undrar jag nu, har ni några idéer på en julspecial i era pågående rollspelskampanjer? Eller, har ni gjort något sånt, eller bara vill dela med er (i högtidens anda) av era tankar om det?

God jul förresten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
jag var spelare i ett konventsscenario (Repetikon, vill jag minnas) för Mutant. Undergångens Arvtagare, där vi slogs mot en robotjultomte med ruttna kretsar i en förfallen galleria ute i en förbjuden zon. Mycket roligt!

I TV-serier ogillar jag överlag den typ av julspecial du beskriver, där man bryter mot handlingen och allt blir gulligull och julsånger och annat. Om det däremot faktiskt passas in i handlingen, och följer den etablerade logiken i världen, då är jag helt med på det. Att visa upp lite av den tänkta världens högtider tycker jag kan vara ett väldigt intressant sätt att få världen att kännas levande (så länge det inte blir allt för mycket av en pastish av just julafton).

I rollspel kan jag vara lite mer förlåtande, i synnerhet som min vanliga spel- och spelledarstil är så där lite lagom havlseriös (dvs halvt oseriöst ;) redan från början. Så det blir sällan ett lika stort avbrott från det normala som det lätt blir i en TV-serie.

Samtidigt tycker jag ofta att det kan vara svårare i ett rollspel där man inte riktigt har samma kontroll över det övergripande tempot. När det väl är juletider kanske det är mitt i sommaren i kampanjen.

Däremot finns det ju absolut ingen anledning att baka in det i den pågående kampanjen. Högtider tycker jag är ett ypperligt tillfälle att ta en paus för ett tematiskt oneshot! Och då kan man ju göra det precis hur galet man vill!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Rymdhamster;n338080 said:
jag... galet ...!
Jag har bara en pågående kampanj med folk jag träffar runt högtider, så för mig funkar det inte riktigt heller med ett avbrott. Men i år ska jag köra oneshot, dock är det Kult så jag vet inte om det riktigt kommer passa ;-)

Och jag håller nog med om att jag föredrar när det bakas in i handlingen istället för att vara ett avbrott.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
nano;n338081 said:
Jag har bara en pågående kampanj med folk jag träffar runt högtider, så för mig funkar det inte riktigt heller med ett avbrott. Men i år ska jag köra oneshot, dock är det Kult så jag vet inte om det riktigt kommer passa ;-)

Och jag håller nog med om att jag föredrar när det bakas in i handlingen istället för att vara ett avbrott.
Kult är väl perfekt för jul-tema! Tänk bara på alla härliga skräckfilmer med jultema! Det är ju bara att kombinera julfirande (antingen spelar alla medlemmar ur samma släkt som träffas, eller så är det firmans julfest!) med lämplig halvobskyr jullegend, så som krampus eller något.

Både firmafest och släktmiddag gör det ju möjligt att skapa flera potentiella rollpersoner, så du behöver inte känna dig allt för hindrad att döda av folk i raskt tempo för att etablera att situationen är bister >D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Jag skrev en julspecial till Warhammer "Stille nacht, Hexennacht" som vi körde i mellandagarna för några år sedan:

Ni befinner er i Altdorf, och häxprocessen mot avfällingen Rudolfus von Eckberg ska precis ta sin början. Det börjar närma sig Hexennacht, årets sista dag, den dag då alla samlas med sina nära och kära för att tända varma eldar som håller de onda andarna borta och ge varandra gåvor, och inte minst för att hedra martyren Klaus (som kokades levande i olja) genom att äta grillade äpplen (som symboliskt doppas i varm karamellsås), flamberad kalkon och dricka varmt vin.

Det var rätt lyckat. Det ingick inte i en kampanj men hade rätt lätt kunnat göra det.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
I min Ereb Altor-kampanj är det Mörkermånad (November) men de kommer uppleva åtminstone några äventyr till innan året tar slut, vi hinner inte helt enkelt i år, men det hade varit en kul idé! För ett par år sedan spelledde jag att kort äventyr där de var barnhemsbarn i ett odefinierat svenskt 50/60-ta där en nisse dök upp en natt innan jul och meddelade de storögda barnen att "Tomten är borta!". Inspirerad av det körde en kompis året efter en julspecial i vår redan avklarade Trudvang-kampanj som gick ut på att rädda en tomte ifrån ett stort troll (eller något sådant, minns inte detaljerna mer än hur vi drogs in i äventyret: Vi färdades längs en stig i en snöig skog då en släde kom farande tvärs över stigen och sedan kraschade emot ett träd e.dl. inne i skogen på andra sidan, den visade sig innehålla en tomte som var rätt illa däran.).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
I Undergångens Arvtagare kampanjen firade vi Hjul i Prebenehus (inte en plats i kampanjmaterialet, men en viktig plats för gruppen då den försvunne och legendariske Pappa Preben var far till minst två av rollpersonerna) men det var precis när jag råkade bo i ett annat land så jag var inte med på själva mötet. De pratades om den här Hjulen i alla år vi fortsatte spela kampanjen, så den måste vart minnesvärd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
För några år sedan fnulade jag på ett julscenario till DoD 91. Rollpersonerna kommer till en liten by. En gång varje år ger den enstörige magikern Thom T'Ehn byns barn presenter (magikern har naturligtvis långt vitt skägg och röda kläder). Han gör detta genom att med en besärjelse teleportera sig till kanten av eldstaden i husen där barnen bor och lämnar där presenter till dem. Dock har en ond magiker kommit över trollstaven som Thom T'Ehn måste använda för att kunna utföra teleporteringsbesvärjelsen (staven har krökt topp och har röda och vita ränder som slingrar sig runt den). Kan rollpersonerna ta tillbaka den magiska staven så att barnen får sina presenter?

Jag skrev dock aldrig klart scenariot, men jag funderar alltid på att göra det såhär års.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
I kampanjen jag spelleder är det ingame mitt i sommaren nu så det skulle bli lite udda med en julspecial. Men nåt annat år kanske... :)
 
Top