Nekromanti Julklappstråd

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag har inte råd att köpa julklappar till min familj i år. Så går det när man är arbetslös (plus att jag skämde bort farsan med en 21-årig whisky förra månaden när han fyllde år).

Köp choklad eller sprit! Det uppskattas alltid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,577
Location
Rissne
Jag tycker att det är svårt att ge generella tips, för jag köper bara julklappar om jag hittar något som verkligen passar personen. Jag brukar också säga åt diverse släktingar att göra så med mig; köp inte bara för att köpa, köp om du hittar nåt som är lämpligt.

Jag tänker t.ex i år ge bort ett exemplar av Guitar Hero: Metallica till min lillebror; han har en PS2:a och instrument men eftersom GH:M inte går att bränna ut kan han inte spela det. Klart killen ska ha spel.

Sedan ska han kolla upp om han hittar något till våra föräldrar; han träffar dem och talar med dem oftare (jag ringer mina nångång var tredje månad, de ringer aldrig - han pluggar i Gävle och åker till Hudik för att sno mat från dem varje helg). Då delar vi enligt nån lämplig uppdelning; jag tänker erbjuda mig att ta den större delen av summan eftersom han är student och jag har jobb.

Själv önskar jag mig... En symaskin, Windows 7 och... och... nä, det var nog det. Kanske Final Fantasy I och II samt Front Mission till NDS, då. De senaste månaderna har köpsuget och ha-suget liksom avtagit, antagligen pga att jag faktiskt kunnat köpa grejer samtidigt som jag har allt mindre tid till att läsa och spela.

Jag skulle iofs vilja ha lite brädspel. Mycket klassiska, såna alla borde ha i hyllan - Cluedo, Trivial Pursuit - men också några mer nördiga - Kampen om Citadellet, Dust, Tannhäuser.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
krank said:
Jag skulle iofs vilja ha lite brädspel. Mycket klassiska, såna alla borde ha i hyllan - Cluedo, Trivial Pursuit - men också några mer nördiga - Kampen om Citadellet, Dust, Tannhäuser.
Jag har en viss nostalgikärlek till Faster Agathas Testamente. Spelat det?

Vad tycker du annars om klassiska strategibrädspel som schack, backgammon, go och shôgi? Själv älskar jag sådana spel men får för det mesta spela dem över datorn. Vill mest ha brädena pga formatnostalgi (måste finnas på en hylla någonstans).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,577
Location
Rissne
Ekorren said:
Vad tycker du annars om klassiska strategibrädspel som schack, backgammon, go och shôgi? Själv älskar jag sådana spel men får för det mesta spela dem över datorn. Vill mest ha brädena pga formatnostalgi (måste finnas på en hylla någonstans).
Jag är egentligen mest för spel med starka teman, där det finns en "story". För mig är de där spelen lite för abstrakta för att riktigt fånga mitt intresse. Jag borde dock köpa mig ett schackspel, känns som en såndär grej man borde ha för att kunna kalla sig brädspelare. Skulle då vilja ordentligt utmejslade och vackra pjäser, gärna enligt något snyggt tema.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag har ett grekiskt schackbräde i glas hemma. Skulle vilja ha ett gobräde med fötter också men de är för dyra för vad jag har råd med i dagsläge.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag är en sådan som gillar praktiska saker, alltid är det något som man behöver till lyan sin eller nått i klädväg... Sådant skulle iaf jag uppskatta att få.

/ Johan K, som är något sliten..
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
När jag köper julklappar lägger jag ned mer tid på att få julklappen att se ut som en häftig gåva med hjälp av inslagningspapper, snöre, lack osv.

I år har jag köpt böcker till alla, därför att alla behöver läsa mer. Temat på mina packet kommer vara "gammeldags", genom brunt enkelt inslagningspapper, grovt snöre och rött lack. Hoppas på att det kommer bli en upplevelse.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ett tips för stora sammankomster är att alla som vill vara och få en julklapp bidrar med en 100-kronorspresent. Sedan slumpar man ut dessa bland varandra.

//erik. all you need is a 100-kronorsjulklapp
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
jag skulle själv behöva tips egentligen.. Man är ju arbetslös och då har man ju snålt med pengar.

Dock så blir det mest choklad till föräldrar och svärföräldrar. Och jag kommer ju besöka mina föräldrar så det får man väl räkna som en julklapp, eller?

Svågrarna kommer vl få lite pengar så att dom kan köpa spel eller vad dom nu känner för. Ens egna syskon får nog choklad också. Fast jag har ju funderat på att köpa sprit också, så jag har inte bestämt mig än.

Ens vänner är lite svårare.. Tycker att man kan skita i det tills man väl har pengar.. Fast, vi bjuder varandra på saker hela tiden så då kan jag säga att jag redan har köpt något.

Vafan vet jag egentligen?
 

mohsart

Veteran
Joined
27 Dec 2009
Messages
1
Location
Stockholm
Ekorren said:
Jag har ett grekiskt schackbräde i glas hemma. Skulle vilja ha ett gobräde med fötter också men de är för dyra för vad jag har råd med i dagsläge.
Ska det vara 20 cm kaya eller katsura så kostar det...
Men det finns billigare alternativ, jag tror att det billigaste jag sett skull gå på 500:- från tillverkaren - ca 2000:- i slutpris, men då är det fanerat så kanske inte det man vill satsa på om man vill ha ett fint bräde...
Jag skulle hellre rekommendera ett tjockare fint bordsbräde, 5-6 cm shinkaya bör man få för samma peng.
Golvbräde kan man "bygga" av ett vanligt 300:-bräde och lite bräder om man nödvändigtvis vill sitta på golvet :gremsmile:

/Mats
 
Top