Nekromanti Julklappsbrädspel

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det märks att det drar mot jul, på trådar som denna och även denna.

Jul = spel. För vissa med prefix bräd- mer än roll-. Det är också vad jag söker tips på här: bra brädspel att ge i julklapp!

Specifikt: Jag söker spel som fyller följande kriterier:
- Spelbart på två (men också gärna fler).
- Inte alltför lång speltid.
- Ganska enkla regler.
- Ordentligt speldjup (taktsikt).
- Inte för nördiga (Munchkin passar t ex ej; det är ju inte jag som ska ha spelet...), utan passar "de flesta".

Exempel på bra spel är: Carcassonne, Ticket to ride, Settlers. All time best för just dessa syften: Carcassone The Discovery. Dessa är alltså redan spelade.

Så, frågan jag skulle hoppas på hjälp med, är det nån som har några bra tips?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Tja, Red November kanske? Man slipper tävla mot varandra utan tävlar istället mot klockan, funkar för 2+ spelare, enkla regler, ofantligt kul.

Roborally är ju en klassiker. Det kan vem som helst gilla.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Metro!!!

2-6 spelare, kul på två, vansinnigt när man är fler. Gott om utrymme för att vara både elak och snäll.

Är dessutom skapligt snabbspelat så man hinner utan vidare flera omgångar eller flera spel under en kväll.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Rent spontant, varför inte ge ett Carcassonne eller Ticket to Ride..
Sedan, så skulle jag kunna tänka mig att ge bort Pentago XL också
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Står i hyllan! Det föll av någon anledning inte tilltänkta presentmottagare i smaken. Det kanske inte riktigt gavs den chans det förtjänar... det är ett bra spel, fyller egentligen verkligen på pricken de kriterier jag önskade.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Dominion är ett kortspel som går ut på att man bygger upp leken under spelet. Man använder inte alla kort i spelet i varje parti utan kan kombinera på extremt många olika sätt.

Small world. 2-5 spelare. Man kontrollerar olika raser som ska ta över så stor del av kartan som möjligt. Men även de största imperier går under och det är viktigt att vet när man ska överge och hoppa vidare till en annan ras som kan komma in från kanten och ta över världen.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Förklara mer med vilka du ska spela? Hela tjocka släkten eller dina icke-rollspelande kompisar?

Dominion är kanon men efter att ha läst tre julspelsrecensioner där spelet fått bottenbetyg kan man konstatera att det inte är något för "vanliga" spelare.

Ett spel som passar både släkten och kompisarna är Pandemeic. Enkla regler, hyfsat taktiskt djup, 45min speltid och co-op.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Spelet är till hela familjen, kan man säga, eller ja, alla vuxna (30-65 år).

Det som tidigare har gått hem är Carcassonne (med bara ett par expansioner), Ticket to Ride (främst 1910 och Europe), Carcassonne the Discocery, Settlers (suveränt på 5!). De vanliga stora alltså.

Halvt lyckade försök, som jag gillar skarpt, har varit Agricola, Powergrid, Zooloretto, Puerto Rico, Railroad Tycoon. De faller på att de är lite svåra (gäller kanske ej Zooloretto).

Själv gillar jag lite... smalare... spel, men det funkar inte med de äldre. Däribland Munchkin, Talisman, Arkham Horror, Junta, Small world. Och Roborally förstås, en super-favvo.

Helt icke-lyckade har varit Portabello Road, Fjords, Tantrix (för abstrakt), Settlers the Card Game.

Hmm... det blir minsann en del spel man har avverkat... det här var ju bara några av dem...

Jag tror det man kan utläsa här är att jag letar efter ett spel med allmänt tema (ej för nördigt), inte alltför komplicerat, bra speldjup. Och det jag nämnde ovan.

Just nu funderar jag på Genesis, Dixit (spiel des jahres 2010), Fresco (nominerat till dito). Någon som spelat något av dessa?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ja, det säger en del om spelrecensioner! Dominion är ett extremt bra spel! Dock är det inte helt min personliga favorit av någon anledning. Har dock inte provat någon av expansionerna.

Hmm... Pandemic verkar intressant! Dock kan det falla på co-op biten. Jag tror vissa delar av familjen gärna vill tvåla till andra delar av densamma...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Hakanlo said:
Det har jag aldrig sett förut! Det kan nog falla på det sista... men jag skulle gärna testa på det.
Jag har en tanke att börja spela det över e-post och med hjälp av Vassal, är du en person som känner dig manad att pröva på ett nytt spel på ett sådant sätt, så kan vi säkert styra upp det. :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Citadels från Fantasy Flight Games kanske. Trevligt litet kortspel som går ut på att vara först med att bygga en fin liten fantasy-stad. Upp till 8 spelare tror jag man kan vara. Inte så svårt. Inte heller jättetematiskt, men helt okej.

Condottiere från samma företag gillar jag ännu bättre. Temat är mer lättgreppbart; du är en fältherre i renässansens Italien, och du ska karva ut ett eget rike. Spelet är riktigt roligt p 4-6 spelare. Men det är en del matte (räkna ihop värdet på sina kort), så det kanske går bort av den anledningen.

Även Cave Troll, också från FFG och också från deras Silverline (trots att lådan är större) är värt att tänka på. Snygga figurer, enkelt spelkoncept.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Har du sett det nya 7 Wonders? Grymt är det. Det passar på dina beskrivningar. Du har ju även redan sagt carcasone. hmm.. vad mer. Dominion?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag har spelat Genesis, och det bestående intrycket var att hela mekaniken var konstig. Inte dåligt, inte så himla bra heller, mest konstig. Svår att genomskåda, det kändes som att det var en del tur i hur man råkade sitta runt bordet och såna saker. Det kanske ger sig efter ett par omgångar till.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
7 Wonders, det kan vara ett bra tips. Ska kolla det...

Här får det riktigt bra omdöme. Det verkar kunna vara något, faktiskt.

Edit: Men efter lite ytterligare läsning finner jag att det inte verkar så bra för just 2 spelare, vilket var ett av de kriterier jag hade i åtanke just vid detta tillfälle. Nåja, letar nog vidare...
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det omdömet stämmer ganska bra med Fenix-recensionen i förra numret (verkar inte ligga på nätet än, dock). Det verkar kanske vara en bra idé att avvakta lite med Genesis.
 
Top