Nekromanti julian may

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Logik i kvantfysik?

Aha! Nu förstår jag, men helt ute och cyklade var jag inte iaf /images/icons/laugh.gif

Om teorin stämmer så skulle vi alltså kunna leva i en alternativ tidslinje, så bortgrenad, så att den inte ens påminner om den ursprungliga tidslinjen. Och i den ursprungliga tidslinjen så råder det väldsfred och alla har det bra. Och den nya innesaken där är tidsresor som grenar upp tiden i fler tidslinjer /images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Logik i kvantfysik?

"Om teorin stämmer så skulle vi alltså kunna leva i en alternativ tidslinje, så bortgrenad, så att den inte ens påminner om den ursprungliga tidslinjen."

Nej. Vi skulle leva i en alternativ tidslinje bland en oändlig mängd andra alternativa tidslinjer. Att undra vilken tidslinje som är den ursprungliga är som att fråga vilken gren på ett träd som var den ursprungliga grenen.

Och f'rexten, kvanthändelser händer naturligt. Så varje gång en sådan kan hända så grenar universum av sig: en där det hände och en där det inte hände. Det spelar ingen roll om det är något så naturligt som "ska den här kaffeatomen skicka iväg ett värmekvanta eller inte?" eller något så konstgjort som en kvantdators qbit, som är både 0 och 1 samtidigt.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Logik i kvantfysik? [OT]

Det jag inte försår är hur forskarna kan ha kommit på att det fungerar så...

För inte har de väl farit dit och kollat, eller?

Sedan försår jag inte hur alla paralella unversa får rum i universum. Det verkar lite oligiskt. Lyckligtvis hade jag inte tänkt fara på någon tidsresa, så det spelar väl ingen roll, men det är ganska intressant att fundera över det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Logik i kvantfysik? [OT]

"Det jag inte försår är hur forskarna kan ha kommit på att det fungerar så..."

Man tager en stor partikelaccelerator och...

Det ska tilläggas att alla de här om kvanthändelser som grenar av tidslinjen är teorier och tolkningar av kvantteorin. Det är alltså inte några bevisade satser som vi talar om, utan enbart teorier som fungerar på papperet och som det finns vissa indicier som stödjer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Re: Logik i kvantfysik?

"Nej. Vi skulle leva i en alternativ tidslinje bland en oändlig mängd andra alternativa tidslinjer."
Så i någon tidslinje borde allt ha klaffat perfekt och blivit paradiset? Är det dit man kommer när man dör?
*en ny religion uppstår*

/[color:448800]Han</font color=448800> som antar att man skickas tillbaka till de andra tidslinjerna för att fixa till dem, efter att ha varit ett tag i paradiset
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjoobedooa!

Intressant, intressant! Skitkul faktiskt!
Det påminner mig: Jag diskuterade begreppet tid med några i en Alpha-grupp. En sorts introduktion till kristendomen. (Jag är inte kristen, men intresserad av filosofi, så jag hoppade på..) Iallafall.. Öh.. Jag kör en snabb serie av teorier och antagande för att sammanfatta:

Tänk om..
*"Gud" är världssjälen, där allt levande ingår..
*Och vi lever ett fysiskt liv för att lära oss och utvecklas..
*Då borde vi ju vara "perfekta" i vårt världssjäl-tillstånd
*Detta innebär ju att man inte behöver tid när man inte lever ett fysiskt liv.
*Tid existerar ju inte utan materia heller, enligt Einstein.
*Så, då kanske tid och det fysiska finns för att man skall kunna "förvara" alla händelser, kunna "kapsla in" själva utvecklandet. Isåfall borde det ju finnas ett oändligt antal parallella dimensioner för att ALLA händelser, som tillsammans bildar den perfekta helheten, skall kunna existera.

Så får man höra det här.. Spännande! (Jag menar inte att ovanstående teorier blir MER sannolika nu, men intressantare kanske..)
Fast en sak som är lite läskig: Hur ska man förhålla sig till sina alternativa jag? Man är ju samma person, så att säga, men sedan så "delas" ens medvetande.. Det är lite läskigt! (Vet inte om mitt budskap kommer fram riktigt.. Jaja.)
En annan grej som är lite snopen är ju att alla riktigt lyckade saker man gör.. Är i minoritet. Alla speciella saker, alltså ovanligt bra, inträffar ju med största sannolikhet inte i andra universum. Visserligen så finns det ju andra "kul" saker där, men när man verkligen har gjort något som man kan vara nöjd och stolt över.. så kanske det bara finns i en värld utav oändligt ett antal. Antar att jag ser på det så här eftersom jag tycker att upplevelser är så viktiga för utveckling som är det viktigaste som finns..

Okej, hoppas att det inte blev FÖR pretantiöst, högtravande och egotrippat det här.. (Fläska med sina teorier.. /images/icons/smile.gif) Utan att det blev sinnesvidgande! (Mer filosofi på forumet!)
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
möjligt? (ot)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

världsrekordet i informationsöverföring just nu ligger på ca 5 ggr snabbare än ljuset,

<hr></blockquote>



jag har hört någon av mina föreläsare nämna något om detta och avfärdat det som en blandning av båg, feltolkningar och billiga försök till sensations-forskning.

stämmer det? var kan jag läsa mer om det här?
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Praktiska kvantiteter [OT]

En vecka gammalt inlägg, förvisso, men jag är så illa tvungen att svara ändå... /images/icons/grin.gif<blockquote><hr>Den enda hittills vettiga applikationen är väl kvantdatorn, men vafan, hellre datorer än kattgiljotiner.<hr></blockquote>Nåja, det finns andra applikationer som är ganska vettiga. Till exempel så tillåter kvantmekaniken att man, på märkliga omvägar, observerar saker utan att inverka på förloppet. I normala fall när man skall observera, krävs det ju att information kommer till en från objektet man observerar, om man använder synen är detta i form av fotoner. Antag att det man observerar är så känsligt att en endaste liten foton som snuddar objektet skulle förstöra eller flytta det, så den information vi får är helt felaktig.

Man har kommit fram till att genom att använda just köpenhamnsteorin, och så att säga (MYCKET förenklat) både titta och låta bli att titta och sedan jämföra resultaten, kan man observera ett sådant känsligt objekt eller skeende...

...detta problem hade vi som inlupp i introduktionskursen till kvantmekanik.... Jag tror aldrig jag sett så många förvirrade teknologer samtidigt! /images/icons/grin.gif
 
Top