Julfilm för rollspelare

Quadrante

Grisbonde
Tänker att det kanske är lite tidigt, men det är ändå dags för att göra en filmlista inför december.

Kriterierna är: julen nämns minst en gång, eller syns i bild, eller är närvarande genom en jullåt.

Jag tänker att vissa behöver rivas av snabbt så vi har dem ur vägen:
  • Die Hard utgår jag från ingår i alla nördars jultraditioner. Av uppenbara skäl.
  • Prometheus. Julgran.
  • Batman Returns. Den näst bästa Batmanfilmen efter Robert Battinson, och det är otroligt mycket jul i den.
  • Nightmare before Christmas. Både en Halloweenfilm och en julfilm; kan ses när som helst (och upprepade gånger) mellan allhelgona och jul.
  • The Long Kiss Goodnight. Jul i bild.
Jag funderar på att köra en julfilm i veckan hela december…

Jag tänker att vissa behöver rivas av snabbt så vi har dem ur vägen:
  • Die Hard utgår jag från ingår i alla nördars jultraditioner. Av uppenbara skäl.
  • Prometheus. Julgran.
  • Batman Returns. Den näst bästa Batmanfilmen efter Robert Battinson, och det är otroligt mycket jul i den.
  • Nightmare before Christmas. Både en Halloweenfilm och en julfilm; kan ses när som helst (och upprepade gånger) mellan allhelgona och jul.
  • The Long Kiss Goodnight. Jul i bild.
Jag funderar på att köra en julfilm i veckan hela december…
Lägger även till Dödligt Vapen (1:an) - julgranar och julsånger!

Båda versionerna av Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton, såklart. Kommentarer överflödiga. Den längre otecknade versionen är å ena sidan liiiiiite utdragen men har å andra sidan den briljanta scenen med Robin Hood som förordar ett progressivt skattesystem.

Sevärda filmer, relevanta för rollspelare:
  • Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001)
    • julfirande
  • Gremlins (1984)
    • jultid
  • The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and Wardrobe (2005)
    • jultomten
  • Rise of the Guardians (2015)
    • jultomten
  • Miracle on 34th Street (1947, 1994)
    • jultomten
Vodeville har var dom streamas någonstans.

Last edited:
Back