Nekromanti Julens lilla scenarioutmaning!

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag läste idén. Blev taggad. Läste reglerna, förlorade massa inspiration, de frön till äventyr som börjat gro i mitt huvud passade inte in i trädgården.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag var helt klart för snäv, tydligen. Så nu har jag fått stå mitt kast men jag har också lärt mig någonting på detta. Kort sagt förstår jag problemet och ska undvika det i framtiden.

Vad som förövrigt menades medmänsklighet, som Han undrar, ligger i vad medmänskligt för dig? Det rådde tolkningsfrihet på den punkten och tanken var, tror jag att jag skrev, att man i sitt mail med filen skulle motivera hur man använt dessa teman.

Det var med andra ord ganska löst på det hållet. Fast tja, vad är medmänsklighet; det är ett begrepp med bredd. På synonym.se, bara som exempel, ger ordet "medmänsklig" följande alternativ: "mänsklig", "broderlig", "humanitär", "barmhärtig". Så på det stora hela handlar det väl om det, att visa empati och sympati. Kort sagt skulle man väl någonstans i scenariot behöva vara sådan eller visa prov på egenskaper som relaterar till detta.

/solvebring som hoppas att detta ser ut som en förklaring och inte ett dåligt försvarstal, för försvarstal inför kritik är det värsta han vet. Han vet att han floppade, så försvarstal är det alltså inte tal om...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Problemet är ju två teman. Jag skulle kunna komma på massor av idéer till varje tema för sig, men när du slår ihop dem så blir det med en gång så mycket smalare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes said:
Problemet är ju två teman. Jag skulle kunna komma på massor av idéer till varje tema för sig, men när du slår ihop dem så blir det med en gång så mycket smalare.
Point taken, ska bara köra på ett tema nästa gång. :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Scenarion tar jättemycket energi helt enkelt, särskilt om det finns krav men ingen utdelning. Jag var med i WRNUs scenarioutmaning en gång, och den var helt öppen och man fick diplom och grejjer, och jag tror vi var typ 5 pers som skrev till den. Jag fick ihop en bra skiss till upplägg, skrev ihop det rätt dåligt, och bara det var en veckas funderande eller mer innan två-tre kvällar av skrivande bara för att få ihop något läsbart för andra. Och det blev som sagt inte ens riktigt bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Scenarion tar jättemycket energi helt enkelt, särskilt om det finns krav men ingen utdelning. Jag var med i WRNUs scenarioutmaning en gång, och den var helt öppen och man fick diplom och grejjer, och jag tror vi var typ 5 pers som skrev till den. Jag fick ihop en bra skiss till upplägg, skrev ihop det rätt dåligt, och bara det var en veckas funderande eller mer innan två-tre kvällar av skrivande bara för att få ihop något läsbart för andra. Och det blev som sagt inte ens riktigt bra.
Det där med utdelning och krav ligger det mycket i. Jag ska se till att man iaf kan vinna något nästa gång och att kraven inte är lika begränsande.

Jag vill dock inte tro att det kommer an på lathet. Folk gillar att tävla och folk gillar att skapa. Om man kollar på folk som gillar att spelleda så gillar de oftast förberedelserna mest, många gånger. Dessutom finns det krut i Rollspels-Sverige och jag tror att det mest bara handlar om att finna det. Eller har någonting hänt sedan Äventyrsspels tid? Jag menar, vart tog Sinkadus-andan vägen i så fall; vart ligger den gömd och glömd, och varför är den gömd i så fall?

Med andra ord tänker jag ta till mig av kritiken men inte ge upp. Det ska gå att få fatt i den där glöden på något sätt. Det finns ju trots allt några rollspelare i det här avlånga landet, även om vi är få i jämförelse med till exempel jänkarna. Med tanke på hur många det är som svarat mig och sagt: "Jag hade deltagit om det inte varit så hårda begränsningar" så hade jag haft i alla fall närmare tio deltagare i tävlingen, sammanräknat från olika håll, inte bara Rollspel.nu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Faktum är att Olav lämnade ett mycket bra förslag på solvebring.se Det handlade om att priset kunde vara att få en omslagsillustration till sitt scenario. Jag älskade idén så mycket att jag redan har börjat fråga tänkbara illustratörer. Så kanske blir påsktävlingen långt mer intressant, om jag nu kommer ihåg att arrangera den. :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Gör man saker för sin egen kampanj så är det väldigt stor skillnad. Dels behöver det inte vara begripligt för andra (vilket är det som tar mest tid), dels så får man faktiskt utdelning av det eftersom man kan spela det. Om jag kunde använda något jag redan funderat ut och "bara" behövde putsa det hade jag övervägt att ställa upp, om inte annat så för att jag uppskattar initiativet.

Men att göra något från scratch som jag inte ens kan använda själv, då ska det banne mig finnas garanti på att NÅGON ska använda det :gremwink: (tänk t.ex. konvent, att andra använder något man gjort är ju en kick i sig). Jag tycker att ett asfett pris skulle vara att en spelgrupp spelade något man hittat på, och sedan skrev spelrapport på det.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
solvebring said:
unfair said:
solvebring said:
påsktävlingen
Jag vill skriva om paranoida harar!
Mja, det blir nog snarare Blåkulla-tema (tror jag) än Jesus eller Påskharen. :gremtongue:
Och där får det inte finnas harar :gremfrown: ?

Nu får du -med gott om glada adjektiv- förklara hur magi+fantasi≠paranoida harar, för jag ska allt försöka!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
unfair said:
solvebring said:
unfair said:
solvebring said:
påsktävlingen
Jag vill skriva om paranoida harar!
Mja, det blir nog snarare Blåkulla-tema (tror jag) än Jesus eller Påskharen. :gremtongue:
Och där får det inte finnas harar :gremfrown: ?

Nu får du -med gott om glada adjektiv- förklara hur magi+fantasi≠paranoida harar, för jag ska allt försöka!
Jag tog mest bara för givet att du ville ha Påskharen som huvudtema. Naturligtvis får du slänga in hur paranoida påskharar du bara vill om du nu vill det. :gremlaugh:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Ändrar trådens ämne

solvebring said:
Lu-kaazh said:
Jag funderar på att skriva ihop något till den här tävlingen.

//Tomtens bästa vän
Fundera på och skriv, skriv, skriv. Kör hårt!

Förövrigt vill jag vädja till alla dem som gillar idén att sprida ordet högt och lågt. Tack! :gremdrink:
Kanske man skulle illustrera ?!
 
Top