Nekromanti Julaftonskänsla...

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Okej... ni vet den där känslan man fick när man var liten, dagen innan julafton(och fortfarande kanske får, då och då)? Den förväntansfulla spänningen som infann sig med en smak lika tjock och vämjerligt underbar som allt det där julgodis du ätit dig grön på?

Då och då får jag en sådan känsla om en massa olika saker. När jag skaffade min wacom, när jag fått igång min Sisu Light-produktion(som måhända blir lite stressad i sitt utförande, men det är därför man har reviderade fullversioner :gremsmile: ), och när jag blir sporrad av ett för mig nytt rollspel, och så vidare.

Vad får er att gå igång på det här sättet, eller liknande, och vad är det som är koolast just nu? Göttërdammerung är väl på g för många nu, om jag fattat rätt... Men vad mer?

/Mask - tyckte frågan var söt nog att ställa :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nya inlägg på forumet när man inte har något bättre för sig. :gremwink:
Och så att vänta på svar på genomarbetade och laddade PM (eller inlägg..), får mig att gå igång.

Rollspelsmässigt har jag gått upp i crinos varje gång jag tror att jag är nöjd med mina rollspelsregler, när något inspirerande skrivits om Staden, och vid de få, inspirerande gånger vi spelat Universalis. Min julaftoncrinos kommer alltså i samband med skapande, och då blir jag stirrig, glad, och kan inte sova om det är på natten.

Sedan kan jag bli tvärtom också när jag försöker få ordning på reglerna eller när jag ska försöka konkretiserar ner de häftiga idéerna i text..

Jag är faktiskt lite instabil. Å andra sidan, var stolt över din sensitivitet, det är ett av mina motton.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Måste påpeka en sak vad gäller dragningskraften hos nya rollspel.

Ibland känner man att inspirationen tagit slut och spelledandet/spelandet går trögt. Då kan det vara lockande att byta spel. När man sneglar på andra spel tycks det vara jättelätt att hitta nya ideér. Men den effekten är övergående! Det är en respirator för inspirationen. Efter ett eller ett par spelmöten är man tillbaka i segheten igen. Då är det bättre att ta en paus i spelandet eller söka inspiration på andra ställen, som böcker eller filmer.

Min ödmjuka åsikt!

Gordeg
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Rollspel med Julaftonskänsla...

Nu var det inte det du fråga efter men jag kom att tänka på vilket rollspel som skulle ge bra julkänsla. En fräck sak tror jag vore att käre en "A Nightmare before Christmas"-värld med Puppetland liknande regler. Mmm, låter coolt. (För övrigt så finns Puppetland i en gratisversion att ladda ner.)
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Rollspel med Julaftonskänsla...

Ifall du är ute efter gulligheter med tomtar etc, inblandade så kan jag ju hänvisa till mitt första rollspel:

Nikolaus

Jag tycker faktiskt fortfarande att det rollspelet har väldigt mycket charm :gremsmile: Särskilt rollpersonsgeneringen, den är mysig :gremsmile:

/Mask
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har inte fått den där riktiga julaftonskänslan av ett rollspel sedan Chronopia, faktiskt. Jag läste världsbeskrivningstexten längst bak i boken på en sån där magisk kväll när varje formulering träffade precis rätt i maggropen, och det var häftigt som fan. Det jag har fått julaftonskänsla av efter det är:

Seriealbumen Kvarteret Kniven och SockerConny (som det dröjde aslång tid innan jag faktiskt läste, även om jag dyrkat Pirinen länge).
Seriealbumet Cages.
Seriealbumet Ghost World.
Seriealbumet Watchmen (som det också tog lång tid innan jag verkligen läste)
Serien Bone.
Solospelsboken Creature of Havoc.
Dataspelen Final Fantasy 8 och (delvis) Final Fantasy 6.
Dataspelet Parappa The Rapper.
Datorspelet The Sims.
Gameboyspelet Pokemon.
Kortspelet Magic: The gathering, och expansionen Ice Age (jag tror att många idag har glömt hur oerhört häftigt MtG var när det först kom).
TV-serierna Sopranos och Six Feet Under.
TV-serien The Office.
Filmen The Matrix (jo faktiskt, även om den känns trött idag).
Filmen Funny Games.
Boken Jakten på Ruttis (som jag och två kompisar skrev. Den refuserades av ungefär fem-sex olika bokförlag)
Internetsidan www.rollspel.nu.
Skivan Kid A av Radiohead.
Skivan Kännn ingen sorg för mig Göteborg.
Bandet Doktor Kosmos.
Porrstjärnorna Gauge, Luna Lane och Felix Vicious.
Tidningen Darling.
Serietecknaren Daniel Ahlgren.
Lustgas.
Kortspelsmekanismen som jag använt i Hip-Hop-spelet.

Typ. Jag har här försökt att inte skriva en lista över saker jag tycker är bra idag (det vore en i många avseenden en väldigt annorlunda lista) utan saker som fick mig att gå bonkers när jag först upptäckte dem. Många av dessa saker har jag tröttnat på fett idag. Andra (tydligast när det gäller musik) har vuxit med tiden och blivit kära följeslagare på min väg genom livet, även om de inte fick mig allt bli helt galen när jag först lyssnade på dem.

Så kan det väl vara med rollspel också, antar jag. Att man helt enkelt låter dem växa med tiden, även om de inte ger en den där åfyfandethärkommerförändrahelamittliv-känslan från början (men observera att jag började denna lista efter Kult; ett spel som helt klart skulle ha varit med annars).

Just nu är det mest filosofi och några egna bräd- och kortspelsproduktioner som får mitt huvud att blinka. Samt gameboyspelet Advance Wars, även om det sjönk i min aktning så fort som jag märkte att datorn fuskar. Jag har det faktiskt lite dåligt med julkänslan just nu.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Personligt off-forum-grejs [Off Forum]

Ah, ja ser man det så, så har jag ju en del andra pirriga favoriter. Det är dom jag skriver i min signaturer, och dom är precis som det står en studie i mig och vad som får mig att klappra.

En lite nedtonad "Now playing" -avpratning/bekräftelsesökan/reklam. Dessutom förespråkar de en relativistisk syn på kultur som en individuell, subjektiv och ibland förgängligt synkronisation mellan betraktaren och upplevelsen. :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Beror väl på hur mycket man spelar ett spel också. Vi spelar oftast inte mer än mellan en och tre sessioner, sedan byter vi spel. Det har gjort att jag aldrig känt brist på inspiration. Men självklart är det viktigt att söka inspiration från andra källor än just rollspel. Jag snor ofta från filmer eller böcker när jag gör min rollpersoner och när vi diskuter spelsettings och sånt (vi spelar vissa spel där sånt inte är bestämt iförväg, The Pool och OctaNe är två, Sorcerer ett annat som vi inte spelat). Man kan till och med söka inspiration från musiken. Man tänker på en viss låt eller ett visst soundtrack och på vilken känsla den förmedlar och så kan man spela något som passar ihop med den musiken (men man ska ju helst ha mer än en låt).

Jag känner en sån där julkänsla inför Sorcerer , jag är hur peppad som helst på det faktiskt. Sen känner jag lite så över min nya dator som jag får i veckan också.

God Jul
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tomten kommer med konstiga klappar till Rising

"Porrstjärnorna Gauge, Luna Lane och Felix Vicious."

Eh va? Vad har de som inte alla andra porrstjärnor har? Upplys oss porrokunniga.

"Tidningen Darling."

Dina val väcker som synes mer frågor än de ger svar. :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Advance Wars [OT]

Samt gameboyspelet Advance Wars, även om det sjönk i min aktning så fort som jag märkte att datorn fuskar.
Vad menar du? Jag har ett vagt minne av att datorn inte bryr sig lika mycket om Fog of War som den borde, men i övrigt är det väl inget fusk, eller? I och för sig har jag itne spelat tvåan, men ändå.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OT

Eh va? Vad har de som inte alla andra porrstjärnor har? Upplys oss porrokunniga.
Det är svårt att tala om sådana här saker utan att låta äcklig, men det handlar mycket om att de besitter en glimt i ögonen som andra saknar. Dessutom har jag lyckats följa dem från en rätt tidig punkt i deras karriärer. Liksom, jag kände igen dem från flera ställen och lärde mig fort deras namn. Det är det som är det roligaste; när man till slut lär sig deras namn, och får veta vad det är för magiskt lösenord som gör att man kan börja göra sökningar och få se mer av dem. När Gauge sedan blev ett affischnamn så tänkte man "åh, wow, kul att det går bra för henne," och tja, det är en sorts stolthet det också. Hetast på min lista just nu är förresten brunetten Kinzie Kenner som kommer att gå hur långt som helst. Sanna mina ord.

"Tidningen Darling."

Dina val väcker som synes mer frågor än de ger svar.
Det är konstigt att inte fler rollspelare läste Darling. De skrev alltid ur ett subkulturperspektiv, och berättade flera gånger om hur häftigt det var att både vara och dejta riktiga nördar. En gång skrev de till och med om finska kulturlajv; en tjej hade spelat ett nobilisliknande scenario tillsammans med Fares Fares, och han hade varit helt kroppsmålad i grått för att representera en sorts ängel. Tja, men Darling gav mig också mitt lystmäte i form av artiklar om Hello Kitty, jpop, AYB, Riot Girl-feminism, preppyn, YAOI slash, och tja, allt som är så häftigt med att vara geek chique. Jag älskade Darling, jag älskade alla som läste Darling och alla som skrev i Darling. Egentligen dog allt som var bra med nittiotalet och som skulle vara bra med 00-talet iom att Darling lades ner, och kvar blev bara det dåliga. Typ.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ville bara kasta ur mig ett litet varningens ord till dem som ännu inte råkat ut för en spelledare som tillfälligt tröttnat på att spelleda, men tror att idétorkan beror på själva spelet. Då hjälper det inte att byta till (Othergame RPG).

Gordeg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så gårm an ju lite lätt igång på Göttërdammerung, det får jag ju erkänna..
Sedan så släpps ju SL-skärmen till DoD6 snart ju & sådant gör mig ju lite småglad..
En anann grej är konvent, sådan får mig att bli sådär lite lätt uåpprymd. Allatid lika skoj att träffa folk från forum & sådant. Sådan gör mig lite euforiks.

/ Johan K, som åxå blir euforiks av de nygräddade våfflorna som ligger här framför mig...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Advance Wars [OT]

Jag har ett vagt minne av att datorn inte bryr sig lika mycket om Fog of War som den borde, men i övrigt är det väl inget fusk, eller?
Alldeles rätt i det där med Fog of War. Datorn kan skjuta på ens trupper så fort som man själv kan se fienden, även om inte de borde kunna se var ens egna trupper är. Det retar mig som fan, eftersom det omöjliggör många av de sneakattacker jag vill utföra. Liksom; om jag går fram med en recon-bil (som har grym sikt) och en kanon, och tänker att nu kan jag minsann se fienden avancera och hinna skjuta dem innan de upptäcker mig, så gör min recon-bil i själva verket så att min egen kanon blir ett enklare mål för fienden. Det är så djävla dåligt. Jag hatar fuskande datorer, det tar bort allt roligt i ett nafs (för jag gillar att spela mot datorn). Super Mario Kart hatar jag av samma anledning (det fuskar så mycket att det bara blir larvigt) och även Pokemon är rätt lökigt. (=Fienden vet på mystiskt sätt precis vad man tänker göra och reagerar på sånt som hon inte borde kunna reagera på. Det stör mig inte så mycket i det spelet, men det är ändå avskyvärt)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Advance Wars [OT]

Okej, då fattar jag. Jag hade inte reagerat på just det eftersom jag ändå inte gillar fog of war. :gremsmile:

För övrigt borde du köpa Fire Emblem. Detär som en korsning mellan Final Fantasy tactics Advance och Advance Wars, och helt sjukt bra. Jag har lätt lagt ner ett par hundra timmar på det sedan i juli.


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
Okej...

...eftersom jag förutsätter att du inte såg mitt inlägg nedan om att jag ville att du skulle PMa walium informationen han ville ha om porrskådisar vill jag att den stannar här och nu, tack
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Seriealbumet Ghost World
Helt lysande! Väldigt bröderna Hernandes-känsla.

Kortspelet Magic: The gathering, och expansionen Ice Age (jag tror att många idag har glömt hur oerhört häftigt MtG var när det först kom).
Gillade aldrig kortspelet, men fastnade stenhårt för datorspelet ett tag.

Tror jag har hört talas om den. Vad är det?

Har länge varit sugen på att testa lustgas, har hört att det ger ett sjuhelsikes drag, om än bara korta stunder. Är det så bra?

Många av dessa saker har jag tröttnat på fett idag.
Håller med, väldigt ofta är de saker man fastnar för direkt inte de som biter sig fast i längden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Har länge varit sugen på att testa lustgas, har hört att det ger ett sjuhelsikes drag, om än bara korta stunder. Är det så bra?
Det påminner inte direkt om att dricka alkohol, om det är vad du har att jämföra med. Först hyperventilerar man, sedan andas man in så mycket gas man orkar och försöker hålla andan så länge som möjligt. Ganska snabbt känner man en pirrande känsla som stiger en åt huvudet och då är det lätt att man bara andas ut allt på en gång och känner sig märkligt andfådd. Det kan vara bra att ha en ballong eller något att andas i. Man blir upprymd och kan uppleva vissa förvrängningsfenomen för ett kort tag. Vanligast är att ljud och musik kan låta burkigt. Sedan känner man sig ungefär som när man har skrattat väldigt länge; man blir andfådd och lite utmattad. Det tar ett tag innan man är tillbaka på spåret igen.

Jag tycker att lustgas är meningslöst utan andra (vi pratar fortfarande om lagliga) berusningsmedel. Då först kan man uppleva det där "sjuhelsikes draget" som du talar om. Vanligast är att man helt enkelt domnar bort helt och hållet, upplever tidsloopar (det man upplever precis innan man domnar bort utspelas om och om igen inför ens inre blick flera gånger om (lugnt 8-14 ggr, jag brukar till och med bli uppriktigt trött på att få se och höra en och samma sak om och om igen till slut) medan man är utslagen på samma sätt som när man drömmer), får se omgivningarna förvridas i märkliga ljus- och färgfenomen, får kraftiga inbillningar (sällan av hotfull eller ordentligt obehaglig karaktär) och känner sig extremt upprymd. Effekten varar dock inte ens någon längre stund ens då.

Jag skulle kunna skriva mer om vi flyttade oss til skräckforumet och om ämnet vore "hur man bäst skildrar hallucinationer och inbillningar orsakade av preparat" men här tycker jag att det är bäst vi låter bli att brodera ut ämnet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Okej...

Nä, jag såg inte ditt meddelande förrän mitt inlägg var postat. Men Göte, jag är liksom inte ny på forumet, jag vet vad man kan och inte kan skriva, så det var liksom aldrig någon risk att det skulle komma några detaljrika skildringar av scener där aktriserna medverkat på vårt fina forum.

Så du får tusen minuspoäng för att du försökte dadda med mig när jag ju hela tiden hade läget under full kontroll. Sådeså. :^)

/Rising
som gillar att dela ut minuspoäng.
 
Top