Nekromanti Judges Guild - Wilderlands

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Eftersom det snart är dags för nyrelease av Wilderlands är jag intresserad av info om världen (från t.ex. Oldtimer), då jag var för ung för att spela D&D i slutet av 70-talet. Jag har hittills gillat stilen i Necromancer Games moduler, så risken är väl att jag går och köper den i alla fall, men det är alltid bra med lite info...
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Jag skulle nog inte rekommendera den världen. Den är i princip en standard fantasy värld, där det fanns någon kung(overlord) som styrde en kontinent som var under anfall från mörka makter, har förträngt det mesta om den världen. Spelade i den världen när den gavs ut på nytt igen under slutet av 80 talet och då va den rätt kass, men det kan också ha varit vår spelledare som gjorde världen kass då han va kass som spelledare. Kartorna var fula, böckerna fyllda med onödig npc statistik samt världen var knappt beskriven. Det gav ut någon stads modul som mer eller mindre bara presenterade npc statistik på invånarna. Det krävs mycket arbete för att få den världen att bli intressant. Blir det bara ny tryck av gamla information så går det inte rekommendera den.
Gillar necromancergames i överigt men med wilderlands världen gjorde dom nog ett misstag. Själv skall jag nog lägga mina pengar på the lost city of barakus.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Lost City of Barakus

Den ser jag också fram emot. Ett äventyr för level 1-5, det har jag länge saknat.

Nu fattas bara att någon ger ut ett äventyr som täcker level 1-20, det tycker jag skulle vara kul att se. Jag menar, det finns ju stora kampanjer till Call of Cthulhu och Warhammer Fantasy Roleplay, så varför inte en MegaKampanj till D&D?

M.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Lost City of Barakus

Det finns en episk mega kampanj till D&D3e, Horned Lord and Moon Sow campaign till Slaine. En kampanj som sträcker sig över 4 st 96 sidiga böcker. Fast den kampanjen passar ju inte andra världar än Slaines. Och det är väl det som är nackdelen med stora episka kampanjer dom måste vara rätt så knutna till världen där dom skall utspela sig för att kunna få rätt stämning. Tror det är svårt att göra generella mega episka kampanjer utan att dom kolliderar med världen i vilken man spelar. Det kommer nog att komma några mega kampanjer fast de kommer nog vara knutna till olika världar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Drömprojekt

För mig skulle det vara ett drömprojekt att skriva en megamegakampanj, kanske en dungeon med 20 nivåer och sen beskrivning av landet runtomkring. Det skulle vara så coolt... en enda dungeon... 500 sidor eller nått sånt... med kartor och en massa NPC:s... en övergripande story... en massa småuppdrag...mmmmm...

Jag får väl hoppas att jag blir jätterik och kan ägna ett år åt att skriva den.

Hur man nu blir jätterik utan att köpa lotter? :gremgrin:

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Drömprojekt

För mig skulle det vara ett drömprojekt att skriva en megamegakampanj, kanske en dungeon med 20 nivåer och sen beskrivning av landet runtomkring. Det skulle vara så coolt... en enda dungeon... 500 sidor eller nått sånt... med kartor och en massa NPC:s... en övergripande story... en massa småuppdrag...mmmmm..
Jag har spelat några stora dungeons (tex Place of Magic i Palladium) men de har varit betydligt mindre än så. Ärligt talat tror jag att det skulle vara plågsamt att spela om man inte har ett fruktansvärt bra koncept.

Hur man nu blir jätterik utan att köpa lotter?
Råna pensionärer och sälj deras kattmat på svarta marknaden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Läst6e just om den

Har inte så mycket koll på vad den innehåller.

Tror mer på Tales of Frreeport, av Graeme Davis, min fgavoriutförfattare (som skrev The Enemy Within och WFRP bland annat)

Necropolis är lite coolt,m trots att det ät Gart Gygax som skrivit den.


M.
 
Top