Nekromanti Judges guild går full Wilda Western

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Oj jag är inte ombord med detta. Tycker inte dom gör rätt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Jag kan givetvis förstå att det känns bittert när någon tillgängliggör material som skaparen valt att enbart tillgängliggöra mot betalning. Samtidigt tror jag på en slags öppenhet och att de flesta som säljer digitala kopior ändå tjänar pengar (dels på tryckta upplagor, men också på att de flesta ändå köper saker som de gillar). Utifrån ett sådant perspektiv så får jag alltid en olustig känsla av girighet när skaparen försöker jaga och lagföra de som gör detta.

Just tillgängliggörandet av digitalt material kan jag känna är något man som skapare av digitalt material får lära sig att leva med. "It comes with the territory" och den som menar att stjäla digitala produkter är samma som att stjäla en fysisk håller jag inte riktigt med. De som "stjäl" digitalt tar en kopia på produkten. Stjäl jag en fysisk vara så finns den inte kvar i butiken längre.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Och trots mängder av studier om fildelning finns det fortfarande inga belägg för att det skulle påverka försäljning negativt. Klart att det för skaparen kan kännas surt att någon njuter av ens verk utan att ge något för det, men det är inte detsamma som att det är objektivt dåligt.

Ett sånt här pr-stunt är bara smaklöst.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Henke;n335996 said:
Jag kan givetvis förstå att det känns bittert när någon tillgängliggör material som skaparen valt att enbart tillgängliggöra mot betalning. Samtidigt tror jag på en slags öppenhet och att de flesta som säljer digitala kopior ändå tjänar pengar (dels på tryckta upplagor, men också på att de flesta ändå köper saker som de gillar). Utifrån ett sådant perspektiv så får jag alltid en olustig känsla av girighet när skaparen försöker jaga och lagföra de som gör detta.

Just tillgängliggörandet av digitalt material kan jag känna är något man som skapare av digitalt material får lära sig att leva med. "It comes with the territory" och den som menar att stjäla digitala produkter är samma som att stjäla en fysisk håller jag inte riktigt med. De som "stjäl" digitalt tar en kopia på produkten. Stjäl jag en fysisk vara så finns den inte kvar i butiken längre.
Håller i stort sett med. Jag personligen köper allt som jag vill ha på pdf som faktiskt finns att köpa. Skulle något inte längre finnas att få tag på lagligt, vare sig via böcker eller via pdf så har det hänt att jag sökt andra alternativ. Men som princip så köper jag alltid de böcker jag vill ha som pdf, oavsett om jag ibland kan tycka att det är dyrt för en digital fil då det är mitt val att köpa eller inte. Därför tycker jag att det är skillnad om materialet inte går att få tag på, på lagligt sätt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,097
Location
Göteborg
Precis som flera föregående talare köper jag allt som jag faktiskt avser att använda. Ful-pdf:er fyller funktionen "try before you buy", dvs det är ett bra sätt att se om produkten ifråga är något jag vill använda, och därmed också betala för.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Själv skulle jag aldrig ladda ner något jag övervägde att köpa från en piratsida, jag tar bara ned sånt jag antingen redan äger eller är 90% säker på att jag aldrig skulle ge någon en krona för.

Iden om att man blöder pengar är att en piratnedladdning = ett köp är ju direkt felaktig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag kan se för- och nack- (har skrivit mer om det, här — att jag verkligen inte har något bra svar på hur dom [eller vi, jag vill ju också göra konst och spel och sånt] ska få mat på bordet. Det är en svår fråga, rent av hittills olöst. Duttande med uppfinningar såsom Patreon och Kickstarter har även där snabbt urartat till scarcityklubbar).

Jag tycker om att ladda ner när jag redan har boken för den kanske ligger i garderoben och jag är för lat för att gräva upp den eller så är den på syrrans vind eller nåt.

Jag piratkopierar ärligt talat ganska mycket men just rollspel är typ enda området där jag inte gör det, men inte av godhet utan för att vi använder pappersböcker runt bordet, har tyckt det varit stämningsdödande att sitta med en stor laptop där (har spelat under spelledare som kört med sådan och ja jo mycket riktigt… men det var vrålpråliga orange-lysande XPS om nån kommer ihåg den modellen. Eller för den delen ett lysande äpple som kan vara nog så illa. Kanske det i framtiden kommer finnas mer diskreta devices).

Edit: glömde ju själva poängen med mina inlägg. Jo det var att jag tycker även om nån skulle mot förmodan lyckas övertyga mig om att JGs insats hade ett gott ändamål, så är det en ännu längre väg till att jag skulle börja tycka den var proportionerlig och där med berättigad. Men, ja, jo, svåra och osjälvklara frågor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
MODERERING

Jag flyttade tråden från rollspel.nu-forumet till Nyheter! Recensioner! Promotion!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Det här kanske är en dum och cynisk fråga, men om JG inte har några pengar att avvara, hur ska de då driva en rättsprocess mot The Trove? Det känns som att de isf är beroende av att WotC eller annan stor aktör skulle vilja göra det, men ingen annan har väl visat intresse av det hittills?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Björn Wärmedal;n336009 said:
Det här kanske är en dum och cynisk fråga, men om JG inte har några pengar att avvara, hur ska de då driva en rättsprocess mot The Trove? Det känns som att de isf är beroende av att WotC eller annan stor aktör skulle vilja göra det, men ingen annan har väl visat intresse av det hittills?
De hoppas kanske att de får en advokat som kan arbeta Pro Bono, eller att advokaten bara får betalt om de vinner.

Då är ju frågan vilket som är intressantast, att de får en kompetent advokat, eller någon som pajasen Richard Liebowitz (www.techdirt.com har en del artiklar om honom) som är så dålig som upphovsrättsadvokat att en domare nu beordrat honom att vid varje fall som han tar sig an att informera sina klienter och andra eventuella domstolar exakt hur dålig han är (han har fått multipla sanctions mot sig)...

/Ulfgeir
 
Top