WRNU Jubileumsbok

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,727
Jag har en liten undran. Jag skulle ju hitta ett gäng sköna modereringar. Har hittat ett antal skrivna av @Magnus Seter @Dante och @Gurgeh som jag gillar. Hur delar jag dem bäst med er? Vill ni ha dem i ett Google-dokument som jag länkar här?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,158
Jag har en liten undran. Jag skulle ju hitta ett gäng sköna modereringar. Har hittat ett antal skrivna av @Magnus Seter @Dante och @Gurgeh som jag gillar. Hur delar jag dem bäst med er? Vill ni ha dem i ett Google-dokument som jag länkar här?
Nu vet jag inte om frågan var ställd till moderatorerna eller till mig, men bidrag delas bäst via PM till mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,510
Location
Göteborg
Är det för sent att lämna sitt bidrag till alternativt omslag? (Skojar, hittade nån sida med fräcka texteffekter och roade mig själv med grafisk design à la Paint Shop Pro sent nittiotal)
View attachment 18391
Jag kan inte låta bli att fascineras av datorkablarna. Antingen går det ingen kabel mellan dator och skärm, eller så går det ingen strömkabel till datorn. Men om det är en trådlös skärm (på 90-talet!), varför har den två kablar? Det måste ju vara musen, som uppenbarligen har en kabel. Min slutsats blir alltså:
  • Djävulens dator har en trådlös bildskärm …
  • men inte en trådlös mus.
  • Och musen kopplas direkt till bildskärmen …
  • med vad som verkar vara en 3,5 mm audiokabel …
  • vilket är samma sorts kabel som strömför datorn.

Alternativt går strömmen in i bildskärmen, som kopplar den vidare till datorn i samma audiokabel som signalen går igenom, och musen är kopplad till telefonen?

Så många frågor!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,491
Jag kan inte låta bli att fascineras av datorkablarna. Antingen går det ingen kabel mellan dator och skärm, eller så går det ingen strömkabel till datorn. Men om det är en trådlös skärm (på 90-talet!), varför har den två kablar? Det måste ju vara musen, som uppenbarligen har en kabel. Min slutsats blir alltså:
  • Djävulens dator har en trådlös bildskärm …
  • men inte en trådlös mus.
  • Och musen kopplas direkt till bildskärmen …
  • med vad som verkar vara en 3,5 mm audiokabel …
  • vilket är samma sorts kabel som strömför datorn.

Alternativt går strömmen in i bildskärmen, som kopplar den vidare till datorn i samma audiokabel som signalen går igenom, och musen är kopplad till telefonen?

Så många frågor!
Haha ja det är märkligt. Jag gjorde lite research och fann att bilden gjordes från början till pocketomslaget till romanen Sympathy for the Devil av Holly Lisle från 1995, som verkar handla om hur djävulen måste hantera en massa pappersarbete och företagsbyråkrati i helvetet, typ.
IMG_2070.jpeg
Illustratören är Clyde Caldwell, men jag vet inte hur han tänkt. Kanske att datorn och skärmen sitter ihop? Edit: skärmen och datorn har olika strömkablar, men är ihopkopplade på nåt vis under skärmen, och musen går in i skärmen, kanske. Men det här är grovt OT.
 
Last edited:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Haha ja det är märkligt. Jag gjorde lite research och fann att bilden gjordes från början till pocketomslaget till romanen Sympathy for the Devil av Holly Lisle från 1995, som verkar handla om hur djävulen måste hantera en massa pappersarbete och företagsbyråkrati i helvetet, typ.
View attachment 18393
Illustratören är Clyde Caldwell, men jag vet inte hur han tänkt. Kanske att datorn och skärmen sitter ihop? Så telefonen och musen går in i datorn, och datorn och skärmen går på samma ström? Men det här är grovt OT.
Jag var 99 % säker på att det var en AI-bild med prompten "Weird devil in hell retro-surfing angrily in 1995 in the style of 90's fantasy art".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,953
Location
Stockholm
Är det för sent att lämna sitt bidrag till alternativt omslag? (Skojar, hittade nån sida med fräcka texteffekter och roade mig själv med grafisk design à la Paint Shop Pro sent nittiotal)
View attachment 18391
Ouch. Efter att ha sett den där bilden är jag nu blind och kommer att få svårt att utföra layoutarbetet på boken.

Skojar.
 

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
392
Location
Sverige, Uppsala
Med risk att vara sent ute, men denna tråd skulle jag verkligen vilja föreviga då det kan vara den bästa nekromanti jag sett i mitt liv :D Och som passande är en post från 24 år sedan (nästan 25)!

 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,158
Med risk att vara sent ute, men denna tråd skulle jag verkligen vilja föreviga då det kan vara den bästa nekromanti jag sett i mitt liv :D Och som passande är en post från 24 år sedan (nästan 25)!

Om du lägger in tråden så att den funkar i ett Google dokument, kan vi slänga med den.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,158
Hej hej! Nu är det en vecka sedan deadline. Allt är ju inte klart (så klart), men saker och ting börjar falla ytterligare på plats. Kolla gärna i listan nedan och (efter att ni har bländats av glansen) kolla så att min och er status på bidragen stämmer överens. Jag kan ha missat något på vägen.

Rollspel.nu och då
Jubileumsskrift med anledning av forumets 25-åriga tillvaro

Framsida
av @clarence redd (färdig)

Layout
av @Dante (med @krank som backup, inleds efter deadline)

Förord
av @Magnus Seter (färdig)

Tidslinje över rollspel.nu
av en massa forumiter (färdig)

Det växte ett träd på en klippa
av @Ackerfors (färdig)

En gurkodlares bekännelser
av @guldfink (färdig)

"Jag skriver gärna om Gothconpuben"
av @avatarex (kommer in efter deadline, enligt överenskommelse)

Forumet och jag
av @Robert Jonsson (redigeras)

En berättelse om en stad
av @Dimfrost (färdig)

Trobergs dogmautmaningar
av @Troberg (färdig)

Tre öppna spel
av @Man Mountainman (färdig)

WRNU och mitt makande
av @krank (redigeras)

Skoningslösa dåd med tangentbord
av @Dilandau (färdig)

"DanCon, forumölar, och kanske något allmänt om att moderera ett forum i tjugo år"
av @Dante (kommer efter deadline, enligt överenskommelse)

Från tandkrämsreklam till total kaos: Off Topic-forumets resa 2005-2016
av @Dilandau och @zonk (färdig)

Från ungdomsgård till gubbdagis - En uppväxt och ett forum
av @Svarte Faraonen (redigeras)

Om Rising
av @chrull och andra (kommer in efter deadline, enligt överenskommelse)

Good morning, Afghanistan!
av @Mekanurg (färdig)

Vad är forumet för God45?
av @God45 (färdig)

Min fanfar - en text om Krille
av @Ackerfors (färdig)

När tystnaden talar - Krister Sundelin om sitt liv efter Rollspel.nu
av @Dilandau (färdig)

Min väg till WRNU
av @Khan (redigeras)

En hyllningsfanfar till gemenskapen Rollspel.nu
av @kloptok (redigeras)

"en text om forummagi"
av @Gabrielle de Bourg (kommer efter deadline, enligt överenskommelse)

Messiah - projektet som aldrig lär bli klart
av @Beastslayer (färdig)

25 år som grogrund för subversion
av Claes Grandin, Rollspelsverket (egentligen @ceruleanfive, färdig)

Dikt vid Rollspel.nus silverjubileum
av @Dilandau (färdig)

Tavelvägg med självporträtt
av en massa forumiter (färdig)

Bilder från DanCon
av @Magnus Seter och @Hellzon (redigeras)

Skrivaren
illustration av @Styrman (färdig)

Varulvsspel på WRNU
av @Vimes (färdig)

Definitionstrådar och Dumskallar - Ett social deductionspel för 3-8 spelare
av @Vimes, illustrationer av @Lemur (färdig)

En mask i ölen
av @Genesis (färdig)

En serie
av @Gurgeh (redigeras)

Modereringar
av @Franz (redigeras)

En oas (i en öken av enshittification)
av @DeBracy (färdig)

sammanställning av WRNUs slumpgeneratorer
av @clarence redd (oklar status)

Det går en sorgens bleka skugga genom vårt glada spel - forumiter in memoriam
av @Dilandau (redigeras)

Forumets regentlängd
av @guldfink (färdig)

Att återvända
av @zonk (färdig)

En hälsning från det hemliga sällskapet PBS
av @Björn Wärmedal , @God45 och @Khan (färdig)

Appendix WRNU
sammanställt av @Dilandau (färdig)

Dagen då Sinisa slutade spela rollspel.
av @Sinisa_ (färdig)

Behålla titeln som grisodlare
av @pellejones (oklar status)
 
Top